Obchody se předhánějí ve slevách. Klesly ceny dostatečně?

Zlevní, nebo zdraží? Jedna z největších hádanek z konce roku, jestli obchodní řetězce promítnou snížení DPH z 15 na 12 procent, má po prvních dnech nového roku rozuzlení: Obchody skutečně zlevnily. Redakce FAEI.cz si to ověřila přímo mezi regály. Nemohly jít ale s cenou ještě níž?
Uvádění cen s přesností na setiny má zákazníky upozornit na zlevnění potravin. Ilustrační foto: FAEI.cz

Nejen, že obchodní řetězce zlevnily, ale ještě pokles ceny velkého balíku produktů využily v marketingových kampaních, aby po Novém roce přilákaly co nejvíce zákazníků. Jedním z hlavních lákadel je zdůraznění faktu, že zlevnily ještě více než o tři procentní body.

Například řetězec Penny oznámil, že v prvním lednovém týdnu poskytne zákazníkům desetiprocentní slevu na kompletní sortiment. Tvrdí, že je to ideální příležitost, jak mohou domácnosti rychle a výhodně doplnit zásoby, které vyčerpaly o svátcích na konci roku. Po předložení speciálního kuponu mohou zákazníci uplatnit slevu, která je omezena částkou pět tisíc korun za nákup.

„Ledničky a spíže v českých domácnostech se v průběhu svátků z velké části vyprázdnily. Navíc hodně lidí chce po předešlých výdajích za vánoční dárky spíš šetřit. Proto jsme se rozhodli vyjít zákazníkům vstříc a slevu zavádíme průřezově na celý sortiment,“ uvedl Vít Vojtěch, vedoucí strategického marketingu Penny.

Připomněl, že ti, kteří zákaznickou kartu nemají, o ni mohou bez jakékoli registrace požádat na pokladnách a následně se okamžitě zapojit do akce. „Mechanismus je velmi jednoduchý a slevu díky tomu může využít skutečně každý, kdo má zájem,“ dodal Vojtěch.

Tisíce levnějších produktů

Zlevnění oznámilo rovněž Tesco. „Sníženou sazbu na potraviny jsme plně promítli do cen u více než 8,5 tisíce výrobků. K tomu jsme ponechali původní nižší ceny u dětské výživy, do kterých jsme naopak vůbec nepromítli zvýšenou sazbu DPH,“ sdělil Pavol Halász, produktový ředitel Tesco pro Českou republiku.

Dodal, že Tesco tím pokračuje ve svém závazku nabízet zákazníkům kvalitní a zároveň cenově dostupné potraviny. „Našim dlouhodobým cílem je pomáhat našim zákazníkům maximálně ušetřit, k čemuž využíváme každé možné příležitosti,“ uvedl Halász.

Maloobchodní řetězec Kaufland už v polovině prosince oznámil, že změny v dani z přidané hodnoty promítne od 1. ledna do koncových cen. Dodal, že u více než šesti tisíc položek je zlevnění větší, než by odpovídalo tříprocentnímu snížení DPH. A že nezdražil ani ty položky, na něž se naopak vztahuje zvýšená sazba daně, jako je například většina nealkoholických nápojů nebo dětské a speciální výživy.

„Tisíc pět set produktů zlevníme dokonce o pět a více procent, některé položky až o deset procent,“ uvedla tisková mluvčí řetězce Kaufland Renata Maierl. Dodala, že třeba jogurt Olma Klasik 400 gramů, jež se dosud prodával za 29,90 koruny, by s novou nižší sazbou DPH stál 29,12 koruny. Kaufland však jeho cenu snížil až na 26,90 koruny.

Zlevnil rovněž Lidl, přičemž u nemálo produktů také více než o tři procentní body. „Snížení DPH o tři procenta promítneme přímo do cen potravin. A u více než tisíce produktů se rozhodla toto snížení zdvojnásobit, a to až na šest procent,“ uvedl Lidl. Například sýr Pilos Eidem 30 % bloček zlevnil ze 47,90 koruny na 45,40 koruny. O desítky korun je levnější i filet z lososa nebo kuřecí medailonky.

Další prostor pro zlevnění

Podle hlavního ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy se konečně dočkaly zlevnění potravin, což vypovídá o tom, že si obchodní řetězce loni vytvořily dostatečný prostor pro velkorysou úpravu cen. Současně ovšem upozornil, že zemědělci a potravináři šli podle údajů Českého statistického úřadu výrazně níže.

„Ceny, za které svým odběratelům zemědělci prodávají produkci, jak rostlinnou, tak živočišnou, klesaly podle nejnovějších dat meziročně o 16,2 procenta. Agrární produkce rostlinné výroby zlevňovala loni v listopadu meziročně v průměru o 19,4 procenta, v živočišné výrobě to bylo o 10,5 procenta,“ uvedl Kovanda.

Dodal, že zlevňovali rovněž potravináři, i když méně výrazně. „Potravinářské výrobky, včetně souvisejících služeb a prací, zlevňovaly v listopadu meziročně o 3,3 procenta. Nebýt zejména bezmála osmiprocentního meziročního zdražení zpracovaného ovoce a zeleniny, byl by pokles cen potravin ještě citelnější,“ sdělil Kovanda.

Upozornil, že ceny ovoce a zeleniny jsou tradičně velmi kolísavé, ale ceny, za něž potravináři dodávají do obchodní sítě oleje či tuky, byly loni v listopadu o 25 procent nižší než před rokem.

„Mléčné výroby zase potravináři obchodníkům dodávali o bezmála desetinu levněji než předloni. Mlýnské výrobky pak zlevňují o více než sedmnáct procent,“ konstatoval ekonom, podle něhož potraviny v obchodech v listopadu 2023 meziročně zdražily o 0,7 procenta.

„Je patrné, že na straně obchodníků tedy stále existuje prostor ke zlevnění. V uplynulých měsících totiž své ceny snižovali pomaleji, než tak činili zemědělci a potravináři, případně na rozdíl od zemědělců a potravinářů dosud nebyli svolní přistoupit ke zlevnění a nadále meziročně zdražují, přestože k tomu vlastně nemají objektivní důvod,“ dodal Kovanda.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 1
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena