
Věk řidiče je očividně hlavním ukazatelem, který v souvislosti s popsanou nehodu vzbuzuje pozornost. Základem pro bezpečnou jízdu je dobrý zdravotní stav řidiče a vzhledem k tomu, že s rostoucím věkem zpravidla přibývají i zdravotní neduhy, které se mohou na řidičském chování negativně projevit, pamatuje zákon na povinné zdravotní prohlídky.
1. Běžní řidiči lékařskou prohlídku absolvují povinně ve věku 65 let, dále 68 let a následně již každé dva roky, pokud lékař nestanoví interval kratší.
2. Vystavené oprávnění musí mít senior u sebe a v případě silniční kontroly se jím prokázat.
3. Při zaviněné dopravní nehodě může pojišťovna po řidiči požadovat náhradu vyplaceného povinného ručení, případně zkrácení výplaty havarijního pojištění.
S ohledem na stárnutí populace a prodlužování průměrné délky dožití počet řidičů-seniorů neustále narůstá. Jak vyplývá z údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ), v roce 2023 u nás bylo více než 490 tisíc řidičů ve věku 65 až 69 let. Výjimkou nejsou ani šoféři nad 80 let, ke stejnému datu jich statistici evidovali 135 tisíc.
Lékařský posudek o zdravotní způsobilosti je nutné si zajistit ještě před absolvováním výcviku v autoškole. Ten ale dokládáte jen jednorázově a jeho platnost není omezena, pokud se váš zdravotní stav nezmění do té míry, která by bránila vašemu usednutí za volant.
Povinné od 65. narozenin
Běžní řidiči tedy další lékařskou prohlídku absolvují až v seniorském věku, a to podle § 87 zák. č. 361/2000 Sb. o silničním provozu. První zdravotní prohlídka je povinná ve věku 65 let. Je ji možné absolvovat až půl roku před 65. narozeninami, nejpozději však v den narozenin.
K lékaři na přezkoumání zdravotního stavu se musíte dostavit nejpozději v den 68. narozenin a následně pak už pravidelně každé dva roky. V odůvodněných případech je možné, aby lékař stanovil interval kratší. Podle zákona jde o „případy postupující nemoci, u které lze předpokládat takové změny zdravotního stavu, které ovlivňují bezpečnost provozu na pozemních komunikacích“.
Doklad mějte u sebe
Lékařskou prohlídku si každý pacient musí hradit sám, její cena se odvíjí od ceníku daného zdravotního zařízení. Její obvyklá výše je mezi 200 až 600 korunami. U některých pojišťoven je možné si následně požádat v rámci bonusového systému o příspěvek.
Během prohlídky lékař zkoumá zejména zdravotní komplikace, které by mohly negativně ovlivňovat bezpečné řízení vozidla. Vedle celkového zdravotního stavu tak testuje především vyšetření zraku a sluchu, barvocitu, zorného pole i rovnováhy.
V případě, že praktický lékař neshledává žádné překážky pro bezpečné řízení vozu, vystaví vám lékařský posudek potvrzující způsobilost k řízení motorových vozidel. Lékař si může na stránkách ministerstva zdravotnictví stáhnout vzor tohoto dokumentu, případně jej může vydat i v jiném formátu se všemi náležitostmi.
Tento dokument si uložte v autě, případně k dalším dokladům, neboť se jím při případné silniční kontrole musíte prokázat. S postupující digitalizací se předpokládá, že již příští rok bude možné, aby si silniční kontrola absolvování prohlídky a její závěr ověřila online v registru řidičů.
V případě nejistoty další vyšetření
Jestliže lékař v průběhu vyšetření diagnostikuje zdravotní obtíže, které vystavení potvrzení o způsobilosti brání, bude v závislosti na jejich závažnosti a povaze postupovat několika možnými způsoby.
V případě pochyb může nařídit dodatečnou prohlídku na specializovaném pracovišti, například u očního lékaře nebo neurologa a podle jejích výsledků rozhodnout o dalším postupu.
Jak uvádí ministerstvo zdravotnictví ve svém výkladovém stanovisku, posuzující lékař „nemá povinnost nařídit provedení odborného vyšetření vždy, ale jen v těch případech, kdy dospěje k závěru, že je nezbytné pro zjištění zdravotní způsobilosti posuzované osoby“.
Výsledky odborných vyšetření se zohledňují vždy u pacientů, kteří jsou v soustavné péči odborného lékaře nebo psychologa a léčí se s onemocněním, které může mít vliv na způsobilost řídit motorová vozidla, například epilepsie, vážné srdeční choroby, těžké poruchy zraku či sluchu nebo onemocnění psychické povahy.
Druhou variantou je, že další řízení auta lékař sice povolí, ale podmíní ho například povinným nošením brýlí nebo technickou úpravou vozidla. V situaci, kdy je přesvědčen, že dalšího bezpečného řízení motorového vozidla není řidič schopen, odešle lékařskou zprávu na úřad, který následně vystaví rozhodnutí o odebrání řidičského průkazu, a tím i zákazu řízení.
V případě nehody si připravte peněženku
Kdo by se chtěl povinné lékařské prohlídce vyhýbat, nesplní svou zákonnou povinnost, ale především může představovat riziko pro bezpečnost svou i ostatních účastníků silničního provozu. Řidič si nemusí být svých zdravotních limitů ani vědom, přesto mohou negativně ovlivňovat jeho reakční dobu za volantem.
Seniorům bez zdravotní prohlídky v případě silniční kontroly nejsou v rámci bodového hodnocení přičítány žádné body. Přestupek není řešen na místě, ale je zahájeno správní řízení. V něm pak hrozí sankce od pěti do deseti tisíc korun. Následuje také zákaz řízení vozidla na dobu šesti měsíců až jednoho roku.
Při zaviněné dopravní nehodě pak může pojišťovna sáhnout ke krácení plnění z vašeho havarijního pojištění, případně vymáhání nákladů v rámci povinného ručení. V závislosti na míře poškození mohou požadované kompenzace vyšplhat až do statisícových výšek.
Výše popsané povinnosti platí pro běžné, tedy neprofesionální, řidiče. Pro řidiče z povolání platí pravidla výrazně přísnější. Zdravotní prohlídky musejí absolvovat mnohem častěji – do 50 let každé dva roky, od této věkové hranice dokonce každoročně.
Týká se to řidičů všech složek integrovaného záchranného systému, řidičů z povolání (těch, kteří mají řízení jako druh práce sjednaný v pracovní smlouvě či je u nich předmětem samostatné výdělečné činnosti, pozn. aut.), držitelů řidičského oprávnění skupiny C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E a učitelů v autoškole.
Je to naprostá buzerace. Pracovat po nás chtějí do 67, ale prohlídky chtějí hned. Zajímalo by mě, kdo to vymyslel. Proč tady někdo nenapíše, jak to je třeba v Polsku, nebo v Německu, či ostatních státech.
Vy tady píšete o seniorovi který srazil cyklistu, není náhodou větší problém rychlá jízda, alkohol a drogy u mladých řidičů. Pořád a všude a jenom denohestujete staré lidi, že se nestydíte.
Tak fajn, to je u nás. Ale jak to mají v okolních státech, potažmo celé EU? Je zapotřebí mít ten cár papíru doložený ověřeným překladem, nebo na to existuje „bleděmodrý formulář s EU hvězdičkami“ a řádně označenými kolonkami, aby každý cizí kontrolér pochopil o co jde?
OMLUVA ČTENÁŘŮM
Diskuse u tohoto příspěvku byla bohužel uzavřena kvůli konfliktnímu čtenáři „Novákovi“, který opakovaně poškozoval zájmy redakce faei.cz a vydavatelství FAKTA publikováním svého nepodloženého tvrzení, že „píšeme nesmysly“. Současně nebyl schopen rozlišit, jaký je rozdíl mezi povinným ručením a havarijní pojistkou nebo mezi naší Poradnou (rubrika, žánr) a poradenstvím (odborná činnost).
Redakce