Transformace úřadu odstartovala již v roce 2023 a jejím cílem je postupně jej přeměnit na moderní, efektivně fungující a proklientsky zaměřenou organizaci, která pomáhá lidem najít novou práci, vydělávat víc peněz a řešit těžké situace.
„Dostupnost našich služeb se v jednotlivých regionech značně liší, nerovnoměrné je také vytížení pracovišť v jednotlivých krajích. Klíčová je i bezpečnost našich kolegů na pobočkách. Kritická jsou především menší pracoviště, kde je obtížné zajistit takovou bezpečnost a takové pracovní prostředí, které bychom si představovali,“ uvedl Krištof.
Jak dodal, počet bezpečnostních incidentů, včetně přímých výhrůžek a fyzických napadení našich lidí, každým rokem stoupá. „Na základě důkladné analýzy jsme vyhodnotili veškeré aspekty racionalizace pobočkové sítě tak, aby byla zachována dostupnost našich služeb,“ konstatoval generální ředitel tuzemského úřadu práce.
Současně upřesnil, že ve většině případů jde o menší subregionální pobočky, které jsou výjezdní nebo fungují pouze pár hodin v týdnu a jsou obsluhovány jedním nebo dvěma zaměstnanci. U větších poboček, jichž se racionalizace dotkne, je prý zabezpečena dostupnost ostatních pracovišť úřadu.
„I po těchto změnách zachová úřad práce plnou dostupnost služeb ve všech regionech. Díky změnám bude rozložení pracovišť Úřadu práce rovnoměrnější a všechna pracoviště umístěná v přirozených spádových oblastech zůstanou zachována,“ ujistil Finanční a ekonomické informace (faei.cz) tiskový mluvčí úřadu Michal Kovařík.
Podle něj i nadále platí, že pro 98 procent klientů bude dojezdová vzdálenost hromadnou dopravou do 45 minut včetně času na přestup a pěšího přesunu od zastávky k pobočce a autem do 25 minut. Racionalizace již byla zahájena, u prvních 15 poboček už úřad projednal zrušení poboček se starosty dotčených obcí.
O plánované racionalizaci dalších poboček nyní budou jednotliví krajští ředitelé Úřadu práce detailně jednat se starosty měst a obcí, v nichž dojde k utlumení činnosti a budou diskutovat optimální načasování jednotlivých kroků.
Kromě poboček jsou služby Úřadu práce dostupné i jinými kanály. Čím dál tím více klientů využívá on-line Klientské zóny Jenda, případně komunikaci prostřednictvím datových schránek nebo elektronického podpisu. Klientům jsou k dispozici také vybrané pobočky České pošty.
Ve spolupráci s ní probíhá zkušební projekt ve třech krajích (Liberecký, Ústecký a Vysočina), kde si na celkem 56 poštách mohou lidé podat žádost o rodičovský příspěvek, příspěvek na bydlení a přídavek na dítě. Po vyhodnocení pilotního projektu budou tyto služby poskytovat pobočky České pošty ve všech regionech České republiky.