
Finanční a ekonomické informace (faei.cz) na to upozornila Kancelář veřejného ochránce práv. Na ombudsmana se totiž obrátil řidič, kterému vadí, že musí v autě vozit právě tento průkaz zdravotní způsobilosti.
Tato povinnost se týká pouze řidičů nad 65 let. Jde tedy o jediný ze všech dokladů, který šoféři musí vozit s sebou. Ostatní doklady, jako je řidičský průkaz, zelená karta, technický průkaz a další, jsou dostupné v registru řidičů, nebo je možné je předkládat v elektronické podobě.
Lidé nad 65 let jsou proto jediní, kdo musí vozit průkaz fyzicky, ve své „papírové“ podobě. Jak sdělila kancelář ombudsmana, tato povinnost znesnadňuje život především těm, kteří používají více aut. Proto ombudsman oslovil ministra dopravy ohledně digitalizace tohoto průkazu.
Diskriminace kvůli věku?
„Na základě podnětů od lidí, kteří se na nás obracejí ve věci fyzického předkládání průkazu zdravotní způsobilosti, vyplývá, že se cítí být diskriminováni z důvodu věku. Řidiči nad 65 let jsou totiž jediní, kterých se tato povinnost týká,“ sdělil ombudsman Stanislav Křeček.
Ačkoliv tato praxe podle něj není diskriminační, považuje ji za zbytečné zatěžování. „Na zbytečné zatěžování lidí nad 65 let jsem upozornil ministra dopravy. Podle něj by díky novele zákona o elektronizace zdravotnictví řidiči průkaz s sebou už vozit nemuseli,“ konstatoval Křeček.
Předlohu schválila loni na podzim vláda a poté zamířila do Poslanecké sněmovny. „Schválení novely je velkým úspěchem, jelikož elektronizace zdravotnictví je jednou z mých hlavních priorit,“ sdělil tehdy ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09).
Podle ředitele Národního centra elektronického zdravotnictví Petra Foltýna je elektronizace zdravotnictví nezbytným krokem pro budoucnost tuzemského zdravotnického systému – proto také vzniklo národní centrum, které má digitalizaci na starosti.
„Nyní postupně zahajujeme realizaci pilotních projektů digitalizace zdravotnictví, abychom je otestovali v provozu a vyladili případná slabá místa. Do konce roku 2025 zrealizujeme všechny pilotní projekty,“ dodal Petr Foltýn.
Předlohu koncem srpna schválila sněmovna, teď je na řadě Senát, a pak ji ještě musí podepsat prezident. Pokud nenastane nepředvídaný zádrhel, měla by novela začít platit od ledna 2026. „Data o zdravotní způsobilosti řidiče budou dostupná v Centrálním registru řidičů,“ sdělil ombudsman.
Zdraví řidiči na silnicích
Průkaz o zdravotní způsobilosti řízení motorových vozidel vydává lékař po posouzení stavu řidiče. Protože jde o doklad, ministerstvo dopravy nedoporučuje v případě užívání více aut používat jeho kopie. Je však možné požádat lékaře, aby posudek vytiskl ve více vyhotoveních.
Zároveň od začátku roku 2024 platí, že pokud u sebe řidič s touto povinností platný průkaz nemá, nemůže mu být uložen trest zákazu řízení motorových vozidel. Nesplnění povinnosti předložit platný průkaz dále řeší obecní úřad obce s rozšířenou působností, který řidiče vyzve, aby se podrobil lékařské prohlídce zdravotní způsobilosti.
Podle ministra dopravy není cílem udělovat řidičům zákazy řízení za administrativní chyby. Nicméně dodal, že ministerstvo usiluje o to, aby se v silničním provozu pohybovali pouze zdravotně způsobilí řidiči.
Já mám toto potvrzení u ostatních osobních dokladů u sebe takže nevím, proč by při používání více aut měl nastat nějaký problém.
Je to jasna diskriminace a zadne vymlouvani. Je spousta mladsich se zdravotnimi problemy. A ty resi kdo. Oni nemusi mit u sebe zdravotni potvrzeni. Cukrovkari a jini.
Nevím v čem je problém. Jsem 1941, (roční nájezd cca 30 tisíc), doklad mám v peněžence spolu s řidičákem a občankou. A nevidím komplikaci při přesednutí do jiného auta, peněženku mám vždy sebou. Jen jedna zajímavost. Doklad o způsobilosti vozím od svých 60ti roků (na 65 se povinnost posunula později), ale při občasné kontrole ho po mně ještě NIKDY NIKDO nechtěl.
A co ověřené kopie?
Nevím v čem je problém. Jsem 1941, (roční nájezd cca 30 tisíc), doklad mám v peněžence spolu s řidičákem a občankou. A nevidím komplikaci při přesednutí do jiného auta, peněženku mám vždy sebou. Jen jedna zajímavost. Doklad o způsobilosti vozím od svých 60ti roků (na 65 se povinnost posunula později), ale při občasné kontrole ho po mně ještě NIKDY NIKDO nechtěl.
Stačí si nechat udělat autorizovanou konverzi z listinné podoby do podoby elektronické a problém je vyřešen, pak stačí zkonvertovaný dokument ukázat třeba na displeji mobilního telefonu, neboť má stejnou váhu, jako originál.
To je pravda, ale spousta řidičů nad 65 let nemají, nebo nechtějí novější mobil. Na starém mobilu žádný dokument ukázat nemůžete.
Jistě, je to brnkačka pokud to musíte všechno zjistit, nastudovat a zařídit jedenkrát za pár let a pak to studovat a zařizovat znovu. A nejsnazší je to pro ty co o tom jen kecají, neb se jich to netýká. Podobně datová schránka abych ji použil pouze 1 x do roka pro podání daňového přiznání. Kdo si má pamatovat postup, přístupová jména a hesla takový „vymoženosti“ (mnohý by navíc rád svoje unikátní a s jinými povolenými znaky) a jak doporučeno to nikam nepsat. Podobně nutnost nosit karty, stahovat aplikace jen pro pouhý nákup aby si vás lobováním hovadin hyperfirma co nejvíce připoutala. Na každý lobing pro lid je asi 500 lobingů firem proti lidem ve prospěch kapitalisty. Blížíme se k bývalému řeckému modelu kdy se úředníkům platilo i za včasný příchod do práce.
To nejde, je to prostě s dalšími výdobytky kupř. GDPR šikana s důkladností blízkou fašismu.
Jsem 1946, jinak stejná zkušenost ( nikdy nikdo).
Je to vaše věc, nicméně by mě docela zajímalo, kam může člověk v tomhle věku tak intenzivně jezdit.
Zbytečný papír velikosti A4. V česku vládnou úředníci.
Mít doklady v mobilu neni žádná uleva a výhoda. Papírový doklad vytáhnu z futrálu a je. Elektronický musím zapínat mobil, někam se přihlašovat a pod. atd.
Potvrzení mi nevadí.
Vadí mi,že na penzisty metr je ale na
narkomany a ty co jim policije vzala
papíry už po třetí metr není.V
Jak pozná policie, že jsem to já? Nijak. Takže musím stále vozit kromě zmíněných dokladů i průkaz totožnosti. Nic se nezměnilo a asi bude trvat hezkou řádku let, než budu oproštěn od vození dokladů.
Tolik pokroku! A život složitější a hodina života dražší. Vydržel jsem to tři čtvrtě století. A vůbec mi to tu nebude chybět.
Vymluvi jak duchodci škodí dopravě jsou hloupé spousta mládeže je pod drogami a jezdí o sto šest kolik nehod udělají to se nepíše ale duchodci ano .Do práce také duchodci se vám hodí že máte dost mladých né? Jenže ty dělat nebudou na všem je vína vláda zakázaly tradiční výchovu dětí se nesmí dotknout i když jsou neposlušné.