
Finanční a ekonomické informace (faei.cz) na to upozornila Kancelář veřejného ochránce práv. Na ombudsmana se totiž obrátil řidič, kterému vadí, že musí v autě vozit právě tento průkaz zdravotní způsobilosti.
Tato povinnost se týká pouze řidičů nad 65 let. Jde tedy o jediný ze všech dokladů, který šoféři musí vozit s sebou. Ostatní doklady, jako je řidičský průkaz, zelená karta, technický průkaz a další, jsou dostupné v registru řidičů, nebo je možné je předkládat v elektronické podobě.
Lidé nad 65 let jsou proto jediní, kdo musí vozit průkaz fyzicky, ve své „papírové“ podobě. Jak sdělila kancelář ombudsmana, tato povinnost znesnadňuje život především těm, kteří používají více aut. Proto ombudsman oslovil ministra dopravy ohledně digitalizace tohoto průkazu.
Diskriminace kvůli věku?
„Na základě podnětů od lidí, kteří se na nás obracejí ve věci fyzického předkládání průkazu zdravotní způsobilosti, vyplývá, že se cítí být diskriminováni z důvodu věku. Řidiči nad 65 let jsou totiž jediní, kterých se tato povinnost týká,“ sdělil ombudsman Stanislav Křeček.
Ačkoliv tato praxe podle něj není diskriminační, považuje ji za zbytečné zatěžování. „Na zbytečné zatěžování lidí nad 65 let jsem upozornil ministra dopravy. Podle něj by díky novele zákona o elektronizace zdravotnictví řidiči průkaz s sebou už vozit nemuseli,“ konstatoval Křeček.
Předlohu schválila loni na podzim vláda a poté zamířila do Poslanecké sněmovny. „Schválení novely je velkým úspěchem, jelikož elektronizace zdravotnictví je jednou z mých hlavních priorit,“ sdělil tehdy ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09).
Podle ředitele Národního centra elektronického zdravotnictví Petra Foltýna je elektronizace zdravotnictví nezbytným krokem pro budoucnost tuzemského zdravotnického systému – proto také vzniklo národní centrum, které má digitalizaci na starosti.
„Nyní postupně zahajujeme realizaci pilotních projektů digitalizace zdravotnictví, abychom je otestovali v provozu a vyladili případná slabá místa. Do konce roku 2025 zrealizujeme všechny pilotní projekty,“ dodal Petr Foltýn.
Předlohu koncem srpna schválila sněmovna, teď je na řadě Senát, a pak ji ještě musí podepsat prezident. Pokud nenastane nepředvídaný zádrhel, měla by novela začít platit od ledna 2026. „Data o zdravotní způsobilosti řidiče budou dostupná v Centrálním registru řidičů,“ sdělil ombudsman.
Zdraví řidiči na silnicích
Průkaz o zdravotní způsobilosti řízení motorových vozidel vydává lékař po posouzení stavu řidiče. Protože jde o doklad, ministerstvo dopravy nedoporučuje v případě užívání více aut používat jeho kopie. Je však možné požádat lékaře, aby posudek vytiskl ve více vyhotoveních.
Zároveň od začátku roku 2024 platí, že pokud u sebe řidič s touto povinností platný průkaz nemá, nemůže mu být uložen trest zákazu řízení motorových vozidel. Nesplnění povinnosti předložit platný průkaz dále řeší obecní úřad obce s rozšířenou působností, který řidiče vyzve, aby se podrobil lékařské prohlídce zdravotní způsobilosti.
Podle ministra dopravy není cílem udělovat řidičům zákazy řízení za administrativní chyby. Nicméně dodal, že ministerstvo usiluje o to, aby se v silničním provozu pohybovali pouze zdravotně způsobilí řidiči.