Škody za zpoždění, ztrátu či poškození zavazadel stouply o 58 procent

Chaos, který v posledních měsících zaplavil mnohá světová letiště, se výrazně promítl také do škod spojených se zavazadly. Podle dat ERV Evropské pojišťovny, které má redakce FAEI.cz k dispozici, vzrostl počet škodních událostí kvůli zpoždění, ztrátě nebo poškození zavazadel o 58 procent. Lidí do zahraničí přitom vyrazilo jen o třetinu více.
Pozor na kufry! V letošní bláznivé sezoně přibývají škodní události. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Důvodem jsou mimo jiné chybějící stovky tisíc pracovníků palubního i pozemního personálu na mezinárodních letištích. Až dvě třetiny letů tak nabírají velká zpoždění nebo dokonce ani neodstartují – například ve Velké Británii nebo Nizozemsku. Situaci dále zhoršují stávky dopravců a personálu.

„Kvůli rostoucímu počtu zpožděných či ztracených zavazadel aktuálně sledujeme výrazně zvýšenou poptávku po pojištění, které tato rizika kryje,“ řekl Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny. Výhodou je, že pojištění zpoždění zavazadel obsahují již základní varianty cestovního pojištění.

Náhrada až 20 tisíc korun

Využít ho lze v situaci, kdy klientovi nedorazí včas zavazadla do jeho destinace. Klient má pak po určitém čase nárok na nákup náhradních osobních věcí, které pojišťovna uhradí.

„Současně evidujeme i zvýšenou poptávku po připojištění situací spojených s letem, jako například úpadek leteckého dopravce nebo odškodnění při zpoždění nebo zrušení letu, které pro naše klienty zajišťuje společnost Click2Claim,“ konstatoval Vlastimil Divoký.

PSALI JSME:
Jak se ochránit před krachem aerolinek? Možností je víc

Obecně ale platí, že v případě zpožděných či zrušených letů je nutné kontaktovat samotné aerolinky, protože ony klientům nedodaly službu v objednané kvalitě a mají tak na starost i řešení celé situace.

Při hlášení škody je zapotřebí předložit letenku či jiný cestovní dokument, písemný doklad od leteckého dopravce s uvedením důvodu a délky zpoždění zavazadel a účty za nákup nezbytných náhradních věcí.

„Nárok na plnění klientům vzniká, pokud se odbavená zavazadla zpozdí o více než dvanáct hodin po příletu do zahraničí. Za každých dvanáct hodin pak pojišťovna uhradí výlohy na nákup nezbytných náhradních věcí až do výše limitu konkrétní pojistky – nejčastěji deset nebo dvacet tisíc korun,“ vysvětlil Divoký.

Tříletá zákonná lhůta

Dalším pojištěním, které chrání zavazadla, je pojištění osobních věcí. To se vztahuje na situace, kdy je klientovi někdo odcizí nebo poškodí. Krádež je zapotřebí co nejdříve nahlásit místní policii a následně informovat asistenční službu pojišťovny.

PSALI JSME:
Za ztrátu a poškození zavazadel v letadle je odpovědný přepravce

V případě poškození či krádeže osobních věcí v ubytovacím zařízení je nutné si od jeho provozovatele vyžádat písemní potvrzení. Při vykradení auta je zapotřebí potvrzení policie o zabezpečení vozidla a jeho poškození při násilném vniknutí.

„Okolnosti vzniku škody je vždy nejlepší zdokumentovat pořízením fotografií. Při hlášení škody pak přiložte kopie účtů za věci, za které požadujete náhradu,“ doporučil Vlastimil Divoký z ERV Evropské pojišťovny.

S nahlášením škody by se nemělo neotálet. Nejen zákazníci, ale také pojišťovny ocení co nejrychlejší vyřízení události. V posledních letech přibývá lidí, kteří pomocí mobilů hlásí škody již na dovolené. ERV Evropská proto optimalizovala své on-line rozhraní pro hlášení škod i na mobilní zařízení. Nahlášení škody je tak otázkou jen několika kliknutí.

Díky tomu mohou mít klienti celou záležitost vyřízenou ještě během dovolené nebo záhy po návratu z ní. „Ze zákona ale platí tříletá lhůta, během které stačí škodu nahlásit. Klienti tak mají dostatek času na vyřízení celé události,“ dodal Vlastimil Divoký.

PSALI JSME:
S autem si v cizině půjčujete i starosti

Miliony cestujících v Praze

Velký nápor zažívá také pražské Letiště Václava Havla, které v letošním prvním pololetí odbavilo téměř 4,29 milionu cestujících. Je to více než pětinásobný nárůst oproti loňskému roku, ve srovnání s obdobím před covidovou krizí je to však o 45 procent méně. Vyplývá to ze statistik Letiště Praha, které zveřejnil web České tiskové kancláře, České noviny.

Provoz na letišti roste během celého letošního roku, za celý rok letiště očekává více než deset milionů pasažérů. Počet odbavených cestujících za letošní první půlrok je tak skoro stejný, jako za celý loňsky rok, kdy letiště odbavilo 4,38 milionu lidí. Naopak v roce 2019, tedy před vypuknutím pandemie koronaviru, letiště odbavilo rekordních 17,8 milionu cestujících.

Provoz na letišti letos stoupá každým měsícem. V červnu letiště poprvé po téměř dvou a půl letech překonalo milionovou hranici odbavených cestujících za jeden kalendářní měsíc, bylo jich 1,16 milionu. Během prázdninových měsíců lze navíc očekávat další nárůst, podle odhadů by mělo odbavit během července a srpna dohromady až 2,7 milionu pasažérů.

Postupně se na pražském letišti zvyšuje také počet letů. V prvním půlroce se jich uskutečnilo 44 833, což je meziročně třikrát více.

PSALI JSME:
Neochudili jste se o odškodné?

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Pojištění

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.