Služby pociťují útlum poptávky

Názor
Rok 2022 byl z pohledu služeb poměrně příznivým rokem, i když v závěru byl patrný už útlum v některých odvětvích vyvolaný nižší poptávkou. Z pohledu reálných tržeb bylo poslední čtvrtletí slabší pro leteckou dopravu a zejména pak skladování a kurýrní služby, tedy služby navázané na e-commerce. Dá se říct, že útlum internetových obchodů, který potvrdila data z maloobchodu, se tak odráží i na službách návazných na e-shopy.
Ani díky rostoucí turistice se reálné tržby hotelů a restaurací ještě nedostaly v posledním loňském čtvrtletí na úroveň roku 2019. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Pozitivní kvartál má za sebou HORECA, kde se reálné tržby zvýšily jak v případě restauračních, tak ubytovacích služeb. Souvisí to nepochybně s pokračujícím postcovidovým oživením cestovního ruchu, který potvrzují i dnes zveřejněné statistiky. Z tohoto pozitivního obratu těžila především Praha, která jednoznačně dominuje zájmu zahraniční klientely.

Avšak ani díky tomuto rostoucí turistice se reálné tržby hotelů a restaurací ještě nedostaly na úroveň roku 2019. V posledním čtvrtletí dál zaostávaly tržby především ubytovacích zařízení (o 28 %), u restaurací to bylo o něco méně (15 %).

Zajímavé ovšem je, že už od léta se HORECA nikam moc nahoru neposunuje, i když zahraniční turistika kvete. Důvodem je zřejmě slabší domácí poptávka, kterou ta zahraniční zatím jen kompenzuje.

PSALI JSME:
Češi cestují více, než před pandemií. A Česko se vrátilo do map cizinců

Na druhou stranu pokračuje trend rostoucího zájmu o zahraniční dovolené, takže tržby cestovních kanceláří se blíží úrovni roku 2019. Češi zřejmě stále ještě dohání lockdownové sezení doma, i když za vyšší ceny, než na jaké byli dříve zvyklí.

Za celý rok 2022 se komerčním službám zvýšily tržby o 8,1 procenta, nicméně s blížícím se koncem roku se jejich dynamika postupně snižovala. Je to logické s ohledem na srovnávací statistické základy i situaci v domácí ekonomice.

S vysokou inflací, respektive energetickou drahotou, dochází k přehodnocování nákupních priorit u firem i domácností. Podobný vývoj je přitom možné očekávat i v první polovině letošního roku.

Autor je hlavní ekonom Banky Creditas
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Budou letos Češi díky silné koruně více cestovat do zahraničí?

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Ceny ve stavebnictví stále rostou

Investoři i drobní stavebníci už mnoho měsíců doplácejí na rostoucí ceny ve stavebnictví, které jim výrazně zvyšují náklady. A nic se na tom stále nemění, zdražování stále pokračuje. Podle aktuálních dat Českého …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Proč euro zlevňuje a americký dolar zdražuje?

Analýza
Směnný kurz české koruny je v posledních letech velmi dynamický a mění se v závislosti na několika nejdůležitějších faktorech: Úrokovém diferenciálu, ekonomická síle, politické stabilitě, tržnímu sentimentu a mezinárodnímu obchodu.