Smlouvám o energiích Češi nerozumí. Oznámkovali by je čtyřkou

Pokud by se známkovala srozumitelnost smluv s dodavateli energií, dala by jim největší skupina Čechů čtyřku. O moc lépe nehodnotí tuzemské domácnosti ani porozumění ceníkům, za nejasné je považují čtyři z deseti obyvatel.
Podrobně si prostudovat vyúčtování za elektřinu a plyn se vyplatí. Rodiny tak mohou ušetřit nemalé peníze. Ilustrační foto: Pixabay.com
Podrobně si prostudovat vyúčtování za elektřinu a plyn se vyplatí. Rodiny tak mohou ušetřit nemalé peníze. Ilustrační foto: Pixabay.com

Vyplývá to z aktuálního průzkumu, jehož výsledky poskytla Finančním a ekonomickým informacím (faei.cz) společnost Epet, největší alternativní dodavatel energií, co se týče objemu elektřiny a plynu. Průzkum, který na vzorku více než tisícovky dotázaných provedla agentura Ipsos, ukázal, že pouze třetina Čechů smlouvy s dodavatelem energií čte a aktualizuje alespoň jednou za dva roky.

„Z pohledu zákazníka je smlouva často jen hromadou textu plnou právnických výrazů. Troufám si říct, že se jí někteří dokonce bojí číst, a proto také nechtějí svého dodavatele měnit,“ uvedl Roman Šmíd, obchodní ředitel společnosti Epet.

Problémy s porozuměním

Většina Čechů čte své smlouvy podle průzkumu pouze zběžně. Nejpečlivější jsou lidé v předdůchodovém věku, kde více než čtvrtina je čte velmi detailně. Naopak nejméně pozornosti věnují smlouvám příslušníci generace Z.

I spotřebitelé, kteří čtou své smlouvy pečlivě, mají s porozuměním často problémy. Téměř třetina dotázaných označila smlouvy za nesrozumitelné, přičemž nejvíce s tímto problémem zápasí mladí Češi, hodnotí je tak více než polovina z nich.

Nejsložitější je pro Čechy správně porozumět cenovým položkám a distribučním cenám (42 %), automatickým prolongacím smluv (26 %), fixaci a době trvání smlouvy (25 %). Sankcím za předčasné ukončení smlouvy pak nerozumí více než pětina dotazovaných.

Kdyby měli Češi smlouvám udělit pomyslné vysvědčení nejčastěji by volili čtyřku, uvedla tak téměř třetina dotázaných. Nedostatečnou by volilo více než osm procent dotazovaných.

„Letošní legislativní změny, které musí respektovat všichni dodavatelé energií, měly ve velké míře za úkol právě ochranu spotřebitele i ve smluvních podmínkách. Určitě to ale není konečný stav, je zapotřebí pokračovat ve zjednodušování dokumentace a ve vzdělávání spotřebitelů,“ řekl Roman Šmíd.

Poznamenal, že pro běžného odběratele je často obtížné rozlišit, které informace jsou pro něj klíčové a které spíše doplňující. Průzkum rovněž ukázal, že více než třetina českých spotřebitelů nerozumí ceníkům energií – největší obtíže jim činí zejména ceny distribučních a dodavatelských položek.

Nezapomínat na detaily

To, že zhruba polovina českých domácností nedokáže plně porozumět smlouvě s dodavatelem energií, potvrzuje i průzkum agentury Ipsos pro online srovnávací službu Rixo. Naproti tomu až 85 procent lidí má dobrý přehled o tom, kolik za elektřinu či plyn měsíčně utratí.

Rixo proto doporučuje, aby se zákazníci obrátili na odborníka, pokud něčemu nerozumí. Přehlížet i na první pohled nevýznamná ustanovení se totiž nemusí vyplatit.

„Mnoho lidí si nevšímá informací, které se na první pohled mohou zdát nepodstatné, ale později přinášejí nepříjemná překvapení – například automatické prodloužení smlouvy nebo sankce při předčasném ukončení,“ upozornila Andrea Brádlerová ze služby Rixo.

„Právě tyto opomenuté detaily mohou zkomplikovat i například samotné rozhodnutí o změně dodavatele. Často totiž bývají uvedené až v obchodních podmínkách nebo produktových přílohách, které zákazníci při podpisu smlouvy nečtou tak pečlivě,“ dodala.

Ani samotné vyúčtování energií není pro mnoho lidí úplně srozumitelné. Dobře se v něm podle průzkumu pro Rixo vyzná jen 40 procent lidí a více než polovina chápe dokument pouze částečně.

Celkem osm procent všech dotázaných pak přehledu nerozumí vůbec a malá část (4 %) mu ani nevěnuje pozornost. Přitom právě z pravidelného vyúčtování mohou spotřebitelé nejlépe zjistit, zda mají nastavené zálohy odpovídající skutečné spotřebě.

Ušetřit lze až 15 procent

Pouze desetina dotázaných se za posledních 30 dní podívala na ceník svého dodavatele. Více než třetina domácností svůj aktuální ceník neviděla ani v posledním roce. Nové ceníky svého dodavatele pak Češi sledují nejčastěji nárazově, stejně tak přistupují i k ceníkům konkurence.

„Bez ohledu na veškeré geopolitické změny, či ekonomiku státu, pouze 10 až 15 procent spotřebitelů mění svého dodavatele. Primárním důvodem je nespokojnost s cenou, ale kvůli strachu z komplikací se ke změně odváží následně jenom malá část,“ řekl Roman Šmíd z Epet.

Nízkou ochotu měnit dodavatele, potvrzuje rovněž portál Ušetřeno.cz. Na přelomu let 2024 a 2025 přešlo podle něj k jinému dodavateli pouze sedm procent domácností, což je výrazně méně než v předešlých letech.

Změnou dodavatele je možné za energie ušetřit až 15 procent. Jedním z důvodů je to, že Češi ve větší míře začali vyjednávat se svým dodavatelem o nižší ceně. Z těch, co se rozhodli jednat o snížení měsíčních záloh, uspěly více než tři čtvrtiny.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek