ERÚ spotřebitelům v novém desateru radí, jak na energie

Energetický regulační úřad (ERÚ) pokračuje ve své informačně-osvětové kampani #AktivneNaEnergie. Nově zpracoval desatero rad, v němž spotřebitelé najdou tipy, jak být aktivní, a předcházet tak problémům. Desatero spotřebitele je k dispozici na webu ERÚ, dokonce i s možností tisku v podobě letáku.
Dodavatel nemá zákonnou povinnost zákazníka na blížící se termín upozornit, a v souvislosti s automatickým prodloužením smlouvy může změnit i cenu energií. Ilustrační foto: Depositphotos.com

„Řadě nepříjemností se dá zabránit už dodržováním prvního pravidla desatera s názvem ‚pozorně čtěte‘. Zejména smlouvu o dodávkách energií je nutné si vždy před podpisem důkladně prostudovat, a v případě jakýchkoliv nejasností chtít od protistrany vysvětlení,“ říká Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ, která zároveň zdůrazňuje, že bdělost je na místě i po uzavření smluvního závazku.

„Spotřebitelé si občas řeknou, že smlouvu už podepsali, a tak mají takříkajíc splněno. Snadno pak zapomenou na to, aby si hlídali své smluvní povinnosti či termíny, které z dokumentu vyplývají. To v poslední době často zaznamenáváme u prolongací, tedy automatického prodlužování smluv na dobu určitou. Zákazníci jednoduše pustí z hlavy, kdy k ní dochází,“ dodává radní Zemanová.

Aby k prolongaci nedošlo, je nutné ji odmítnout, a to nejpozději dvacet dní před tím, než by obnovená smlouva začala platit.

Dodavatel nemá zákonnou povinnost zákazníka na blížící se termín upozornit, a v souvislosti s automatickým prodloužením smlouvy může změnit i cenu energií.

„Samostatnou kapitolou pak je změna dodavatele. Zvlášť pokud mají spotřebitelé ceníkové ceny nad vládním stropem, je nejvyšší čas zahájit jednání s dodavatelem, případně od něj i odejít. Letošní oživení trhu s sebou přirozeně přináší i větší boj o zákazníky, v němž ne všichni hrají fér,“ upozorňuje Ladislav Havel, člen rady ERÚ.

Podle jeho názoru není namístě se rozhodovat unáhleně, či se do změny nechat doslova natlačit zprostředkovatelem: „Pokud musíme v souvislosti s přechodem k novému dodavateli předčasně ukončit svou smlouvu s tím stávajícím, měli bychom se vždy podívat, kolik činí sankce a zda nemusíme hradit také tzv. ušlý zisk.“

PSALI JSME:
ERÚ už letos řešil na čtyři tisíce podnětů od spotřebitelů. Polovina se týkala plateb za energie

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Ceny obědů rostou jen o haléře, brzy ale zdraží pivo

Přes prázdniny ceny obědů nedoznaly výraznějších změn, jejich průměrná cena se zvedla jen o 90 haléřů. Vyplývá to z transakcí stravenkovými kartami Gastro Pass Card společnosti Sodexo Benefity, jejíž výsledky má …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Home office? Změny spíše kosmetické

Poradna
Měly to být změny velké, snad až převratné. Novela zákoníku práce, jejíž některá ustanovení vstupují v platnost 1. října, měla mj. výrazně usnadnit používání tzv. práce na dálku (home office). Takové bylo očekávání, ale co novela skutečně přináší?