Spořicí účty: Dvě procenta od Monety. Někteří její klienti ale o nabídce nevědí

Novým i stávajícím klientům od začátku července nabízí Moneta Money Bank úročení na spořicím účtu ve výši dvou procent ročně. „A to zcela bez jakýchkoliv dalších podmínek nebo poplatků,“ tvrdí banka v aktuální tiskové zprávě. Není to ale úplně pravda. Spořicí účet musí být sjednán digitálně a limitem pro úrokovou sazbu je jeden milion korun. Přesto jde o svého druhu revoluci na českém trhu spořicích účtů.
Moneta Money Bank spustila tento týden svého druhu revoluci na českém trhu spořicích účtů. Foto: moneta.cz

Pokud si nový nebo stávající klient zařídí otevření spořicího účtu na pobočce banky, dostane výrazně nižší roční sazbu (1,2 %), a pakliže na svůj nový účet vloží více než milion korun, bude částka úložka nad tuto hranici úročena půlprocentní sazbou.

I tak si ale marketéři a produktoví specialisté Monety zaslouží potlesk. Především proto, že nevytvořili rozdíl v podmínkách pro nové a stávající klienty, jako např. Raiffeisenbank, která nové ovečky láká až na tři procenta. Ale jen na půl roku a své stávající klienty ignoruje. Nebo ING Konto, které nabízí bonusové úročení 2 % v prvních šesti měsících od vkladu na spořicí účet.

„Spořicí účet, jeden z nejkonzervativnějších ekonomických nástrojů, má v Česku obrovskou popularitu a je investičním nástrojem číslo jedna. A také nejspolehlivějším lákadlem na nové klienty zejména střední a starší generace. Na rozdíl od vázaného vkladu lze sice peníze vyzvednout kdykoli, ale úrok se rovněž kdykoli může změnit,“ komentuje novinku Monety ekonomický publicista Rudolf Marek.

A připomíná, že od letošního ledna zvýšila úrokové sazby na spořicích účtech řada v tuzemsku působících bank. Banky si ale podle něj vymýšlejí nejrůznější podmínky: „Omezené akční nabídky se týkají Raiffeisenbank, ING Bank nebo Trinity.“ Nebo je tu podmínka tří plateb kartou, jako třeba u Equa bank, která letos v polovině června letos již potřetí zvýšila úrokové sazby na spořicích účtech.

„Banky se dnes očividně snaží. Jejich nabídka je široká, pro některé klienty však málo srozumitelná. Konzervativní český klient dává přednost jasnému slovu: Vysoké úrokové sazbě bez dalších podmínek a omezení. A mít své peníze kdykoli k dispozici. Svědčí o tom předloňské fronty v bance Creditas nebo loňské v Hello Bank,“ říká Marek. Posledně jmenovaná banka má ale podle zjištění portálu FEAI.cz výrazné slabiny v zabezpečení přístupu ke spořicímu účtu.

„Přestože se úročení na spořicích účtech zvyšuje, stále nepokryje inflaci, která dosahuje zhruba tří procent. I ty nejlepší spořicí bankovní účty tak pokryjí inflaci maximálně ze dvou třetin,“ říká ekonomický publicista. A dodává, že výhodou spořicích účtů je, že poskytují alespoň nějaké zhodnocení financí, s nimiž lze současně téměř okamžitě disponovat.

Podle údajů České národní banky (ČNB) mají Češi aktuálně na spořicích účtech kolem 700 miliard korun a další zhruba 1,3 miliardy korun na běžných účtech, které jsou úročené minimálně nebo vůbec.

Bude tedy zajímavé sledovat, zda tzv. konzervativní spořílci budou opouštět časově a jinak omezené (finanční hranicí nebo např. podmínkou současného investování u ČSOB – pozn. aut.) jiných bank a jestli budou přesouvat své úspory do Monety. Odliv uložených peněz se může týkat např. Hello Bank, která letos zaujala 1,5% úročením ročně s limitem 300 tis. Kč.

Moneta Money Bank si ale v každém případě zaslouží palec dolů za to, že o nabídce dvouprocentního „bezpodmínečného“ úročení spořicího účtu ví dříve veřejnost, než někteří její klienti, kteří nebyli prostřednictvím internetového bankovnictví banky (nebo jinými způsoby) o možnosti vůbec informováni.

Jedním z nich je pan Miroslav z Prahy, jehož identitu má redakce k dispozici. „Jen se podívejte, tohle je přehled zpráv, které mi banka letos poslala,“ říká a ukazuje na monitoru notebooku tři letošní zprávy. V záložce „Spoření“ v Internet Bance Monety se pak panu Miroslavovi ukážou jako první informace o mnohem nevýhodnějším revolvingovém termínovaném vkladu (viz obrázek výše – pozn. red.).

„Jiné banky obvykle informují své klienty o nových možnostech spoření nebo změnách v úročení jednotlivých produktů v předstihu, než s novinkou vyjdou na veřejnost,“ komentuje selhání banky, která se pasovala na „digitálního lídra tuzemského bankovnictví“, publicista Marek.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena