
Z průzkumu centra Impact Hub vyšlo najevo, že 63 procenta zakladatelů start-upů zakládají firmu sami, bez cizí pomoci, a že mezi tzv. start-upisty převládají mladší muži a vysokoškoláci. Pokud jde o zdroje financování, téměř 31 procent start-upů využilo pro rozvoj vlastní finance. Na půjčky od rodiny či přátel, veřejné dotace nebo financování ze strany soukromého kapitálu připadlo po 11 procentech. Granty získalo osm procent start-upů.
Průzkum dále ukázal, že mezi nejčastějšími oblastmi podnikání, kde vznikají nové inovativní firmy, jsou vzdělávání, informační technologie, podpora byznysu, vývoj softwaru, konzultační činnost a finance.
Zkušenost z praxe sdílí například podnikatel Filip Molčan, který má zkušenosti ze Silicon Valley a jehož společnost Good Sailors dává příležitost talentovaným hendikepovaným lidem. „Znám spoustu příkladů start-upů, které vyhořely i navzdory počátečnímu kapitálu,“ říká.
Mnozí lidé se podle něj s vidinou peněz vzdají části svého podílu, a připraví se tak o možnost rozhodovat o směřování svých projektů. Molčan je současně jedním z porotců v programu pro start-upové firmy a projekty, nazvaném Start it, který minulý týden spustila ČSOB.
„Zakladatelé start-upů mnohdy překypují počátečním nadšením a mají skvělé myšlenky. Je ale velmi náročné projekt překlopit do funkčního modelu s životaschopným byznys modelem, který by zajistil dynamický růst firmy v nadcházejících letech,“ vysvětluje Zuzana Paulovics, která je v ČSOB lídrem programu.
V jeho rámci bude moci po dobu šesti měsíců zdarma využívat deset start-upů zázemí sdíleného centra a odbornou pomoc banky na míru jejich potřebám. Firmy se mohou přihlásit do programu do konce února.