
Parametry financování, které ministerstvu dopravy doporučila Česká spořitelna, navíc napomohou „rozhýbat“ trh s projektovým financováním dlouhodobých infrastrukturních projektů v Česku.
„Pilotní PPP projekt po dlouhé době ukazuje, že spolupráce státního a privátního sektoru může státu ušetřit dost peněz,“ zdůrazňuje Jan Ornst, manažer pro infrastrukturní poradenství z České spořitelny. Přesněji – stát by díky konkurenci bank, více měnám i podmínkám splátek měl ušetřit kolem šesti miliard korun.
Ministerstvo dopravy totiž ve spolupráci se svými poradci (Českou spořitelnou – finanční poradenství, White & Case – právní poradenství a společností Siebert+Talaš jako subdodavatel Obermeyer Helika – technické poradenství, pozn. red.) zajistilo takové podmínky, které umožní státu minimalizovat náklady a zároveň dlouhodobě zajistit maximální kvalitu a dostupnost dálnice.
Stát začne společnosti DIVia splácet smluvní platby až po úspěšném uvedení dálnice do provozu. Splátky budou vycházet nikoliv z počtu aut, která budou úsekem projíždět, ale z jeho celkové dostupnosti.
Takže pokud bude například snížena kvalita dálnice, bude omezen počet jízdních pruhů a bude třeba provádět opravy vozovky, bude konsorcium DIVia financovat nejen samotnou rekonstrukci, ale také se mu po dobu rekonstrukce sníží měsíční poplatky od státu. To má sloužit jako motivace k tomu, aby vozovka byla v bezvadném stavu, a v případě potřebných oprav pak motivuje k jejich promptnímu provedení.
Ke snížení nákladů státu přispěje i navržená metoda financování. Koncesionář projektu, tedy konsorcium DIVia, bude čerpat úvěr ve dvou měnách – v korunách a v eurech. Rozložení úvěrování do více měn umožnilo státu vybírat z více uchazečů, uchazečům samotným to pak umožnilo získat levnější financování a nabídnout tak státu realizaci projektu za nižší cenu.
Kdyby ale bylo umožněno čerpat 12 miliardový úvěr na dostavbu dálnice D4 výhradně v korunách, tak by při poskytnutí exkluzivity některé z velkých domácích bank konkrétnímu uchazeči hrozilo, že ostatní zájemci by nebyli schopni financování získat a nebylo by tak zabezpečeno dostatečně konkurenční prostředí. V prostředí více měn tak mohly mezi sebou soutěžit české i evropské banky a jejich konkurence pomohla snížit náklady financování.
„Stát zaplatí za dostupnost D4 v čisté současné hodnotě 17,8 miliardy korun. Podle původních propočtů činila limitní částka pro výhodnost PPP modelu 23,7 miliardy korun. Stát tak ušetří bezmála 6 miliard korun,“ dodává Jan Šnajdr, ředitel Infrastrukturního poradenství České spořitelny.