Princip podvodu se stočeným tachometrem je velmi jednoduchý. Prodejce ojetého auta sníží počet ujetých kilometrů auta, čímž zvýší jeho hodnotu vozu a na jeho prodeji vydělá víc. Jak ukazuje nedávný průzkum společnosti Cebia, pro 59 procent českých řidičů není stočený tachometr až tak zásadní problém.
Ze šetření vyplynulo, že 35 % kupujících by jednoznačně požadovalo slevu.
Dalších 22 procent by se na stočený tachometr zeptalo prodejce a v závislosti na jeho přístupu by si auto možná koupilo.
Pokud by je dokázal přesvědčit, že o stočení nevěděl a by byl ochoten vyjednávat o nižší ceně vozu.
Dvě procenta zákazníků by stočený tachometr vůbec neřešila a auto by si klidně koupila.
Zatajené havárie
Podle ředitele společnosti Cebia Martina Pajera je překvapivé, že stočený tachometr většinu lidí od koupi vozu jednoznačně neodradí: „Na jednu stranu je pravdou, že pokud prodejce přizpůsobí cenu vozu skutečnému kilometrovému nájezdu, nemusí to být problém. Alarmující však je, že pouze pětina kupujících by se zajímala o to, zda prodávající o stočení věděl a zda jim nezatajuje i něco jiného.“
Vedle stočeného tachometru se kupující mohou často setkat rovněž se zatajenými haváriemi (pozn. aut. – zhruba 99 procent aut je prodáváno jako nehavarované!), „omlazením“ vozidla neuvedením skutečného roku výroby, falšováním skutečného původu či nelegálním předěláním auta. Stočený tachometr přitom zdražuje vozidlo v průměru o pětinu. Záleží na konkrétním modelu, jeho stáří, a především počtu stočených kilometrů.
„Kromě toho na kupujícího čekají dodatečné náklady spojené s údržbou vozu kvůli vyššímu kilometrovému nájezdu. Tyto náklady se vyšplhají opět v průměru na dvacet procent. S těmito náklady však lidé, kteří požadují slevu, zpravidla nepočítají,“ upozornil Pajer.
Problém s dalším prodejem
Podle mluvčího Ústředního automotoklubu ČR Igora Siroty jde i skutečně obří byznys. „Odhadem se dá říct, že ročně přijdou motoristé zhruba o deset miliard korun,“ uvedl Sirota. Auta v Česku mají podle něj v průměru stočený tachometr o 60 až 80 tisíc kilometrů.
Lidé, kteří jsou ochotni stočený tachometr tolerovat, by měli vědět, že pokud plánují vozidlo v budoucnu prodat, mohou narazit na problém. „Tato auta se budou v nadcházejících letech obecně hůř prodávat, neboť lidé historii najetých kilometrů čím dál více prověřují a najít kupce bude těžké,“ upozornil Martin Pajer ze společnosti Cebia.
Při stočení o více než 50 tisíc kilometrů klesá ochota lidí koupit vůz na třetinu. Čím větší počet „skrytých“ kilometrů, tím i menší ochota vůz si koupit. Stejní lidé byli totiž v průzkumu tázáni, jak by se zachovali v případě, že by zjistili, že auto má stočený tachometr o více než 50 tisíc kilometrů.
Emoce hrají velkou roli
Podíl těch, kteří by si byli i tak ochotni vozidlo koupit, rázem klesnul z 59 na 21 procent, tedy prakticky na třetinu. Konkrétně dvanáct procent kupujících by jednoznačně požadovalo slevu, sedm procent by se vyptávalo prodejce a dvě procenta by stočení údajně neřešila.
„Statisticky každý pátý člověk by si auto se stočeným tachometrem třeba o sto tisíc kilometrů vědomě koupil, a to je opravdu velké číslo,“ uvedl Pajer. Zajímavá je podle něho emocionální rovina, která do rozhodování vstupuje.
Před vybíráním vozu mívá totiž každý kupující relativně konkrétní představu zejména o ceně, stáří, a právě kilometrovém nájezdu. A každý pátý je ochotný se této představy vzdát a pořídit si auto, které má i třeba dvakrát tolik najeto. „A to jen proto, že auto vidí a líbí se mu. Průzkum ukázal, jak velkou roli hrají emoce při koupi vozidla,“ upozornil Pajer.
Češi jsou hlupáci a nic neřeší. V jiných zemích se za stočený tachometr chodí do vezění.Tady je stáčeč hrdina,který umí vydělat peníze!Vše je tu postavené na hlavu.Babiš nekrade ale pouze čerpá dotace určené pro malé firmy na rozjezd podnikání.Agrofert mě jako malá firma nepřipadá.