Tržby v maloobchodě klesly, ve službách naopak vzrostly

Názor
Tuzemské maloobchodní tržby poklesly v lednu po očištění o vliv sezonnosti a rozdílného počtu pracovních dní meziměsíčně o tři procenta. Na vině bylo především opětovné uzavření obchodů po prosincovém rozvolnění protiepidemických opatření.
Tržby se zvýšily pouze v oblasti prodeje pohonných hmot – oproti prosinci o necelá tři procenta. Ilustrační foto: FAEI.cz

Hlubšímu poklesu celkových maloobchodních prodejů bránily vyšší tržby za prodej a opravy motorových vozidel, které se zvýšily meziměsíčně o šest procent. Vliv zde mohl mít doprodej starších modelů aut, které již nesplňují nové emisní normy platné v automobilovém průmyslu od začátku letošního roku a které tak zřejmě byly k dispozici za výhodnějších podmínek.

Tržby bez prodejů aut meziměsíčně klesly o výrazných 6,6 procenta. Výrazně klesly především prodeje nepotravinářského zboží (meziměsíčně o 12,7 %), nižší však byly i prodeje potravin (o 0,6 %). Tržby se zvýšily pouze v oblasti prodeje pohonných hmot (oproti prosinci o necelá 3 %). Trh očekával mírnější pokles celkových maloobchodních tržeb (meziročně o -7,1 %, oproti skutečným -8,0 %) a aktuální výsledky jsou tak pro něj mírným zklamáním.

Meziroční pokles tržeb v oblasti služeb se v lednu nepatrně zmírnil po očištění o vliv sezonnosti a rozdílného počtu pracovních dní z předchozích -13,4 procenta na -12,6 procenta. Oproti prosinci totiž tržby vzrostly o jedno procento, a to i přesto, že v lednu došlo k opětovnému zpřísnění protiepidemických opatření. Přispěly k tomu především vyšší tržby v segmentu informačních a komunikačních činností, které se zvýšily meziměsíčně o 6,2 procenta.

PSALI JSME:
Vláda Čechům snížila daně, ti ale neutrácejí. Peníze hromadí na účtech

Mimo tradičních ICT oborů se v lednu dařilo také tvůrcům filmů, televizních programů a hudebních nahrávek, jejichž tržby vzrostly meziměsíčně o výrazných 33,3 procenta. Nenaplněná touha po cestování se i nadále odrážela v růstu tržeb cestovních kanceláří a agentur, kde tržby rostly již třetí měsíc v řadě. Ruku v ruce s tím rostou i tržby za prodej letenek, avšak o poznání mírnějším tempem.

Celkově lze považovat lednová čísla za relativně pozitivní signál, když k meziměsíčnímu nárůstu tržeb došlo ve velké části služeb. Hlavním vysvětlením je to, že alespoň část prodejů se přesunula na internet. V porovnání s maloobchodem je zde však prostor výrazně omezený, když řada služeb se jednoduše bez osobního kontaktu provozovat nedá.

To dokládá i přetrvávající meziroční pokles tržeb o více než deset procent. Nejhorší je i nadále situace v oblasti ubytování a stravování. Tam sice tržby v reakci na předvánoční rozvolnění protiepidemických opatření vzrostly v prosinci meziměsíčně o 25,4 procenta, v lednu však následoval opětovný pokles o 26 procent.

Autor je ekonom Komerční banky
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Loňský pokles výkonu ve službách měl zásadní vliv na celou českou ekonomiku

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Konec půstu, vstříc růstu

Zdá se, že s jarními měsíci, či možná spíše s poklesem inflace a jejím návratem k cíli České národní banky (ČNB), se nehledě na nadále napjatý trhu práce nálada tuzemských domácností začíná viditelně zlepšovat.

Do tuzemské ekonomiky se vrací dobrá nálada

Do české ekonomiky se pomalu vrací optimistická nálada. Svědčí o tom dubnový vývoj Indikátoru důvěry v českou ekonomiku, který sestavuje Český statistický úřad. Meziměsíčně se zvýšil o 2,8 bodu na hodnotu 97, …

Nálada v české ekonomice na vzestupu

Nálada v tuzemské ekonomice se podle statistických údajů v dubnu opět zlepšila. Celkový indikátor důvěry v ekonomiku se v dubnu vyšplhal na 97 bodů, nejvyšší hodnotu za poslední rok. Spotřebitelská důvěra …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kolo stojí desetitisíce. Tak proč ho nemáte pojištěné?

Poradna
První jarní paprsky každoročně vylákají ven i ty, kdo se za sportovce zrovna nepovažují. Ať už na kole trháte rekordy, nebo jste spíše kochací typy, měli byste si být vědomi, že kolo není spojeno jen s příjemnými zážitky, ale také celou řadou rizik. Na většinu z nich myslí pojištění.