V prvním kvartále letošního roku přijelo do tuzemských hotelů, penzionů a dalších hromadných ubytovacích zařízení celkem 4,1 mil. hostů. Téměř 53 procent tvořili domácí turisté, 47 procent cizinci. Zatímco domácích hostů, kteří se ubytovali v hotelu nebo penzionu, přibylo o čtyři procenta, v případě zahraničních turistů to bylo o 17 procent více.
Nejvíce přijelo Němců (500 tisíc), Slováků (177 tisíc) a Poláků (143 tisíc). Přibývá ale také návštěvníků ze vzdálených zemí. Co do počtu, přicestovalo nejvíce Američanů, a to téměř 64 tisíc, což bylo o 19 procent více než před rokem. Co do procentuálního nárůstu, obsadili první příčku obyvatelé Tchaj-wanu, jejichž počet vzrostl meziročně o 75 procent na více než 37 tisíc návštěvníků.
Bez přestupování
Tchaj-wan se stal ukázkovým příkladem toho, jak tuzemskému cestovnímu ruchu pomáhají přímá letecká spojení. Praha se loni v létě stala teprve šestou evropskou metropolí, kam z tchajwanského hlavního města Tchaj-peje létá dvakrát týdně přímý spoj China Airlines – vedle Frankfurtu, Amsterodamu, Londýna, Říma a Vídně.
Letiště Praha o dálkovou linku do východní Asie usilovalo několik let. Její spuštění proto předseda představenstva Jiří Pos považuje za ohromný úspěch. „Novou linkou posílíme i příjezdový cestovní ruch,“ oznámil loni při slavnostním spuštění linky předseda představenstva pražského letiště Jiří Pos.
I když díky přímému spojení turistů z Tchaj-wanu výrazně přibylo, stále je co dohánět. Před pandemií, tedy v roce 2019, navštívilo Českou republiku více než 190 tisíc cestujících z Tchaj-wanu. Pak se ale jejich počet propadl o více než 90 procent na necelých 14 tisíc. Loni jich začalo znovu přibývat.
Spojení navíc nabízí i možnost přestupů z dalších zemí v Asii a Tichomoří. „Očekáváme velký zájem ze strany tranzitního trhu Japonska, Koreje a Vietnamu, což umožní většímu počtu asijských cestujících projíždět Tchaj-wanem na cestě do České republiky a zpět a posílit tak postavení Tchaj-wanu jako regionálního tranzitního uzlu,“ uvedl loni v létě na tiskové konferenci Kao Shing-Hwang, prezident China Airlines.
Velmi bonitní klientela
Podle České centrály cestovního ruchu – Czech Tourism jde o velmi bonitní klientelu. Podle údajů, které má FAEI.cz k dispozici, činila v roce 2019 průměrná útrata turistů z Číny, Japonska a Jižní Koreje v Česku 4 860 korun za osobu a den. Kvůli pandemii se sice tato částka snížila až na 2 170 korun, ale už v roce 2022 se znovu zvedla na 4 321 korun na osobu a den.
Obecně cizinci nejčastěji míří do Prahy, Karlovarského a Jihomoravského kraje. Podle údajů Českého statistického úřadu přijelo do českého hlavního města v letošním prvním čtvrtletí více než 1,5 milionu cestovatelů, přičemž většina byla právě z ciziny.
Jen z Asie dorazilo téměř 142 tisíc lidí, což je o 35 procent více než před rokem. Přímo z Tchaj-wanu dorazilo bezmála 17 tisíc turistů, což je o 69 procent více než loni. Významně přibylo také hostů z Jižní Koreje nebo Číny. V prvních měsících roku také vzrostla obsazenost hotelů, nejvíce pak v luxusním segmentu a to téměř o třetinu.
„Jsem velmi rád, že rozvíjíme udržitelný cestovní ruch, strategicky cílíme na bonitní klientelu a zvyšujeme klientský servis. Naše úsilí se projevuje i v datech, do Prahy míří jiná skladba turistů, kteří se navíc nebojí v metropoli utrácet,“ konstatoval náměstek primátora pro kulturu a cestovní ruch Jiří Pospíšil.
Prodlužující se pobyt
Tuzemskému cestovnímu ruchu by měl pomoci i další přímý let. „Letos v červnu obnoví po několikaleté pauze společnost Hainan Airlines přímé spojení Prahy s pevninskou Čínou, což s největší pravděpodobností opět pomůže přilákat do Česka více návštěvníků ze vzdálených a bonitních trhů,“ uvedl František Reismüller, ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism,
Dodal, že například české lázně profitují z přímého leteckého spojení mezi Prahou a Dubají. Právě lázeňské resorty totiž patří mezi arabskou klientelou k často vyhledávaným místem pro relaxaci. Podle Reismüllera je pozitivní, že vedle rostoucího počtu turistů se prodlužuje i doba, kterou v Česku stráví.
„U zahraničních návštěvníků zaznamenáváme meziroční nárůst v rámci přenocování o 17,2 procenta. A protože na cestách do a po Česku utrácejí cizinci více než domácí cestovatelé, snažíme se příjezd hostů zejména ze zahraničních bonitních trhů podpořit naší největší letošní kampaní. Jejím prostřednictvím chceme vzbudit zájem o nové segmenty a produkty a přilákat do tuzemska více cizinců,“ konstatoval Reismüller.
V Praze je rádi oškubou. Od taxikářů,restaurací a konče ubytováním!