Tuzemský průmysl v listopadu padal hlavně kvůli odstávkám ve výrobě aut

Analýza
Tuzemský průmysl vykázal v říjnu po kalendářním očištění meziroční pokles výroby o 4,9 procenta, zdrojem poklesu byla i nadále kolabující výroba motorových vozidel. Většina průmyslových odvětví sice hlásí růst výroby, nicméně produkce motorových vozidel meziročně propadla o 32,9 procenta a vzhledem k váze tohoto odvětví klesla průmyslová výroba jako celek.
Pro listopad se rýsuje naděje na lepší statistický výsledek zejména díky tomu, že zajištění dodávek potřebných dílů vedlo k obnovení aktivity v odvětví výroby motorových vozidel. Ilustrační foto: Pixabay.com

Na automobilový průmysl dopadá nedostatek potřebných komponent, zejména čipů, a nepříznivý vliv tohoto faktoru byl v uplynulých měsících patrný nejen v tuzemském průmyslu, ale také v dalších evropských zemích.

Situace v odvětví výroby motorových vozidel také vede k nepříznivému nových objednávek v tuzemském průmyslu jako celku, ačkoliv většina ostatních průmyslových odvětví si v říjnu udržela slušný růst objednávek.

Průmyslová výroba v říjnu klesla meziročně o 4,9 procenta a kalendářně neočištěná čísla hlásí dokonce propad o 7,4 procenta, zatímco trh očekával pokles o 6,5 procenta. Údaj očištěný o vliv pracovních dní, tedy pokles průmyslové výroby o 4,9 procenta, představuje nejhorší meziroční výsledek od loňského června.

Na tuzemském průmyslu se v říjnu stále projevovaly komplikace a zpožďování v dodávkách surovin a potřebných dílů, což vedlo k uzavírkám či prodlevám ve výrobě, především v odvětví výroby motorových vozidel.

PSALI JSME:
Český průmysl se propadá, důvodem je čipový hladomor a zastavení výroby aut

Výroba motorových vozidel letos v říjnu vykázala meziroční pokles o 32,9 procenta, a ačkoliv většina průmyslových odvětví vykázala v září meziroční růst výroby, tak rozsah poklesu výroby motorových vozidel kombinovaný s váhou tohoto odvětví přispěl k tomu, že klesla průmyslová výroba jako celek.

Příspěvek výroby motorových vozidel k celkovému meziročnímu výkonu průmyslové výroby za letošní říjen činil mínus 6,8 procentního bodu.

V říjnu se naopak dobře dařilo například odvětví kožedělné výroby s růstem 25,5 procenta či výrobě ostatních strojů a dopravních prostředků s meziročním růstem 22,2 procenta, nicméně váha těchto odvětví je příliš malá na to, aby mohla viditelněji ovlivnit výkon v průmyslu jako celku.

Pokles aktivity v odvětví výroby motorových vozidel se negativně projevil také na vývoji zakázek v tomto odvětví, v říjnu po očištění o kalendářní efekty klesly meziročně o pětinu, neočištěný pokles nových zakázek v odvětví výroby motorových vozidel činil dokonce 22,1 procenta.

PSALI JSME:
Auta a drahá ropa prohlubují deficit zahraničního obchodu

Zprávy z odvětví výroby motorových vozidel za uplynulé týdny naznačují, že by se výroba v listopadu mohla zvednout díky tomu, že se podařilo zajistit dodávky čipů a provozy se tak mohly restartovat. Nicméně, rizika výpadků v dodávkách potřebného materiálu a dílů zřejmě budou přítomna i v dalších měsících a situace se může trvale zlepšit až v průběhu roku 2022.

Za celý loňský rok tuzemská průmyslová výroba klesla o 7,2 procenta, letos se možná dočkáme růstu blízkému osmi procentům. Za silný letošní celoroční růst průmyslové výroby ovšem budeme vděčit výkonu zaznamenanému v období od letošního března do července, kdy růstu výroby pomáhaly i statistické efekty dané tím, že na rozdíl od loňského roku průmysl fungoval v zásadě naplno.

Počínaje srpnem ovšem na aktivitu začaly výrazněji dopadat problémy v dodávkách potřebných dílů, což platí zejména o automobilkách a v několika uplynulých měsících hlásil průmysl celkově horší výkon, než se čekalo.

Pro samotný listopad se ale rýsuje naděje na lepší výsledek zejména díky tomu, že zajištění dodávek potřebných dílů vedlo k obnovení aktivity v odvětví výroby motorových vozidel. Stále ale zároveň platí konstatování, že komplikace v dodávkách surovin a potřebných komponent mohou v dalších měsících vést k výkyvům výroby a brzdit celkový růst zejména v automobilkách a s nimi provázaných odvětvích.

Autor je hlavní ekonom společnosti Generali Investments CEE
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Na výrobu motorových vozidel neblaze dopadl nedostatek čipů

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Letní tábory pro děti už stojí skoro stejně, jako dovolená u moře

Průzkum
Pobyt v chatce nebo ve stanu v českých luzích a hájích je mnohdy srovnatelný s cenou levnějších zájezdů k moři. Třetina rodičů očekává, že si letos za letní tábor pro své děti připlatí k moři. Každý pátý rodič počítá, že za svou dceru nebo syna zaplatí více než deset tisíc korun. Ukázalo šetření společnosti Provident Financial, který mají Finanční a ekonomické informace (FAEI.cz) k dispozici.