TÝDEN NAŠIMA OČIMA: Spor nápojových gigantů

Že k horkému létu patří i chlazené nápoje, asi nikoho nepřekvapí, ale že dva domácí nápojoví giganti, Poděbradka a Kofola, mají chuť se do sebe pustit ve sporu o název jedné značky, to v tomto týdnu zaujalo ekonomický portál www.faie.cz nejvíce. Spor se dostal až před soud a po jeho skončení Poděbradka svou avizovanou novinku Poctivá citron cola musela obléci do nového kabátu s názvem Poctivá kola s citronem.
Poděbradka se dostala do sporu s Kofolou. Ilustrační foto: www.youtube.com

Že k horkému létu patří i chlazené nápoje, asi nikoho nepřekvapí, ale že dva domácí nápojoví giganti, Poděbradka a Kofola, mají chuť se do sebe pustit ve sporu o název jedné značky, to v tomto týdnu zaujalo ekonomický portál FAEI.cz nejvíce. Spor se dostal až před soud a po jeho skončení Poděbradka svou avizovanou novinku Poctivá citron cola musela obléci do nového kabátu s názvem Poctivá kola s citronem.

Reagovala tak na usnesení Městského soudu v Praze, který Poděbradce zakázal uvádět na trh nealkoholické nápoje s označením Poctivá citron cola. „Soud konal na náš návrh. Společnost Kofola má od roku 1995 ve svém portfoliu tradiční nápoj Citro Cola, který byl na trh uveden již v roce 1972. Označení Citro Cola je naše registrovaná ochranná známka,“ vysvětlila PR manažerka Kofoly Jaroslava Musilová.

S tím však Poděbradka nesouhlasí a hodlá se u soudu dál bránit. „Označení Poctivá Citron Cola je označením pro jednu z příchutí z výrobkové řady Poctivá od Poděbradky. Společnost se s vydaným předběžným opatřením neztotožňuje a brání se podaným odvoláním,“ sdělila PR manažerka Karlovarských minerálních vod a Poděbradky Kristína Simkaničová.

Kofola také v polovině července vznesla námitku u patentového úřadu, který promptně požádal Poděbradku o její stanovisko. Tím první kolo utkání nápojových firem skončilo a čeká se na soudní gong, který odstartuje druhé kolo patentového souboje.

Kdo je majitel?

Při výběru ojetého vozu je nutné počítat s tím, že zdaleka ne všechny nabízené vozy jsou ve vlastnictví autobazaru, což může znamenat vážný problém. Mnohá vozidla stále patří dosavadním vlastníkům, kteří za poplatek využívají plochu autobazaru k nabídce v tzv. komisním prodeji. Ten má svá velká rizika, proto je při koupi vozu v bazaru na místě položit základní otázku – kdo je majitel?

Pokud vlastnil vůz autobazar, má nový majitel v případě reklamace alespoň malou šanci na kompenzaci. Musí si však dát pozor na smlouvu, kde se zjevné problémy často skryjí za formulaci, že opotřebení odpovídá stáří vozu, důležité komponenty jsou zralé na výměnu nebo že byl kupující seznámen se stavem vozu. Když však zájemce nakupuje sice v bazaru, ale v komisním prodeji, pak bazar za vůz neručí vůbec, tj. neodpovídá za žádné vady, ani skryté. Pokud původní majitel po zjištění vad odmítne komunikovat, což je jev velmi častý, je možnost uplatnit vůči němu reklamaci v podstatě nulová.

Odborníci se shodují, že domáhat se nápravy soudní cestou je ekonomický nesmysl, protože náklady jsou mnohem vyšší než možná vysouzená kompenzace nebo dokonce hodnota vozu. Nakupovat v komisním prodeji tedy znamená, že zájemce si je stavem vozu stoprocentně jistý, a nebo rád riskuje se zajícem v pytli.

Na co exekutor nedosáhne

Další novela exekučního řádu, podle níž budou muset vykonavatelé natáčet průběh exekuce, začne platit od září. Rozšiřuje rovněž seznam věcí, které nesmějí být dlužníkům zabaveny, a důležitou změnou je stanovení závazného pořadí způsobů provedení exekuce.

Rozšířený seznam věcí, které již nebude možné dlužníkům zabavit, obsahuje například oblečení, domácí mazlíčky, dětské hračky, zdravotnické potřeby nebo snubní prstýnky. Dále běžné vybavení domácnosti, jako jsou pračka, lednička, sporák, stůl nebo kuchyňská linka, pokud jejich hodnota zjevně nepřesahuje cenu obvyklého vybavení domácnosti, jejíž výše však podle exekutorské komory nebyla dosud stanovena.

Podle zářijové novely bude exekutor muset nejprve zvolit obestavení bankovních účtů, dále provedení srážek ze mzdy a teprve poté bude moci přikročit k prodeji movitých a nemovitých věcí. Podle exekutorské komory to může vést k obstrukcím a vyhýbání se zabavení majetku.

Dovolená? Nešetříme. A roste zájem o tuzemsko

Slabá koruna se promítla i do cen zájezdů. Podle Asociace cestovních kanceláří České republiky intervence České národní banky zdražily zájezdy v průměru o 7 %. Společně s nejistou bezpečnostní situací v zahraničí upřednostňuje stále více českých rodin zůstat u krás domoviny. Zájem o Chorvatsko či Itálii, které patří tradičně k nejoblíbenějším cílům českých turistů za hranicemi, však neklesá.

Z ankety na webových stránkách Finančního a ekonomického institutu (FAEI) vyplynulo, že většina z nás dá za dovolenou do 25 000 za týden na osobu. Konkrétně se jedná o 67 % hlasujících. Do 5 000 Kč utratí za svou dovolenou 17 % Čechů, stejné číslo stojí na opačném pólu, kde lidé za dovolenou vydají více než 25 000 Kč. Na základě uveřejněných informací na většině zpravodajských webech je průměrná cena dovolené pro jednu osobu 14 600 Kč. Za hranice odjíždí v létě každoročně k 30 % Čechů.

Sdílet:
  1. Mě spíš překvapuje, že nikomu nevadí první část názvu (tedy Poctivá). Jasně tak má zákazníkovi evokovat, že je poctivá – na rozdíl od ostatních. Myslím, že se kontrolní orgány již několikrát usnesly, že podobná praktika není přípustná a ke třeba proti ní bojovat. A hle – tu máme jednu „poctivou“ přímo v názvu.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Lidé a společnost

Nejčtenější

Pronajala si chalupu. A s ní i nevraživého souseda

Pronajmout si chalupu na dovolenou je běžná věc. Člověk čeká, že když zaplatí deset patnáct tisíc za měsíc, a v sezóně na žádaném místě za týden třeba i dvojnásobek, tak vše bude v pohodě. Jenže v takové chaloupce …

Pálenka z garáže je svátost, ale ilegální

Česko doslova přetéká ovocem. Zahrádkáři se radují, že bude hodně pálenky. A někteří si ji dělají doma ve sklepě nebo v garáži. Bývá to svátost a chlouba, ale kromě potenciálních zdravotních rizik jde především o …

Reklamace zboží z e-shopu odradí od dalšího nákupu až polovinu zákazníků

Analýza
Téměř dvě třetiny Čechů mají zkušenost s reklamací zboží, které si objednali na internetu. Pokud přitom narazí na nějaký problém, u poloviny z nich hrozí, že si příště vyberou jiný e-shop. Ukazuje to výzkum, který si nechala zpracovat konzultační společnost Acomware. Podle České obchodní inspekce přitom při kontrolách většina internetových prodejců stále nedodržuje platné zákony a předpisy.
Rolovat nahoru