Účet za pandemii: Čepované pivo je šest miliard v mínusu

Analýza
Zavřené hospody vystavily pivovarům účet za koronavirovou pandemii. Lidé vloni utratili za čepované pivo o šest miliard korun méně. Pivovarníci hovoří o nejhorším roce, který za působení své profesi zažili.
Čepované pivo je šest miliard v mínusu. Zatímco v roce 2019 se z celkové spotřeby piva v Česku v restauracích vypila třetina, vloni to byla už jen čtvrtina. Ilustrační foto: Pixabay.com

K částce mínus šest miliard za čepované pivo došla studie Centra ekonomických a tržních analýz (CETA). Do analýzy ovšem autoři nezapočítali tržby minipivovarů, takže suma může být ještě o desetinu vyšší. Rovněž nezahrnuje ztráty v době, kdy mohly být hospody a restaurace otevřené.

Na druhou stranu ale ztráty pivovarů nebudou tak vysoké, protože studie se zabývá pouze segmentem on-trade, tedy prodejem čepovaného piva, přičemž pivovarům vzrostly loni prodeje baleného piva v plechovkách a lahvích – takzvaný off-trade prodej.

„Ještě v roce 2019 dosahoval poměr mezi výstavem piva v segmentu on-trade a off-trade 35 procent k 65 procentům. Pandemická bezpečnostní opatření, omezení provozu restaurací a také pokles exportu českého piva v loňském roce výrazně omezily konzumaci piva v barech a restauracích, kde podíl na celkové spotřebě poklesl z 35 procent na 26 procent,“ sdělilo CETA.

PSALI JSME:
Na točené mohli Češi v posledních 12 měsících 171 dnů

Tragický duben a listopad

Největší výpadky prodeje v restauracích byly v dubnu, kdy se prodej meziročně propadl o 81 procent, a v listopadu, kdy šlo dokonce o 89 procent. „Meziročně došlo k celkovému propadu výstavu piva v segmentu on-trade o jednatřicet procent,“ uvedl analytik centra Michael Fanta. Naopak nejlépe se pivo v restauracích prodávalo v červenci a v srpnu.

Podle analýzy tvoří čepované pivo zhruba třetinu tržeb restauračních zařízení, ztráty v celém restauračním segmentu tak budou násobně vyšší. S vývojem pandemické situace se postupně měnily také spotřebitelské návyky a preference.

Zatímco například v květnu 2020 až 84 procent zákazníků předpokládalo stejnou návštěvnost restaurací jako v předešlém roce, na konci roku 2020 již 69 procent spotřebitelů považuje takzvané domácí setkání za částečnou nebo i úplnou náhradu návštěv restaurací, hospod, kaváren a barů.

PSALI JSME:
Místo hospod garáže. Zavřít lidi doma prostě nejde, je to nereálné

„Vzorce spotřeby se tak pod vlivem bezpečnostních opatření a pandemické situace výrazně změnily, a to především z pohledu způsobu spotřeby. Lze proto předpokládat, že tyto změny se významně promítnou také do opětovného nastartování celého segmentu HORECA (hotelnictví a gastronomie – pozn. aut),“ vysvětlil Aleš Rod, ředitel výzkumu CETA.

Nejhorší za 60 let

Loňská spotřeba piva – zhruba 135 litrů na obyvatele – byla kvůli koronavirovým restrikcím nejnižší za posledních šedesát let. Celkový výstav klesl o 1,5 milionů hektolitrů a dosáhl hodnoty 20,1 milionu. Přitom ještě v letech 2018 a 2019 se českému pivovarnictví dařilo velmi dobře, produkce stoupala a v roce 2019 činila rekordních 21,6 milionu hektolitrů.

„Jako pivovarníci sledujeme údaje už od roku 1950. Já osobně mám hodně bohaté zkušenosti, ale takovou situaci jsem ještě nezažil. Nepamatuji, že by na tom kdy hospody a restaurace byly tak špatně. Krize se promítá do obchodních ztrát, ale i osudů celé řady lidí, kteří pivovarnickou tradici jako národní poklad střeží,“ řekl František Šámal, předseda Českého svazu pivovarů a sladoven.

Méně piva se nejen uvařilo, ale také pochopitelně prodalo v restauracích. Zatímco v roce 2019 se z celkové spotřeby piva v Česku v restauracích vypila třetina, vloni to byla už jen čtvrtina.

PSALI JSME:
Český pivní export zasáhl i Antarktidu

Negativní vliv má přitom nejen samotné zavření hospod, ale i restrikce v podobě zkrácené otevírací doby, zákaz konzumace alkoholu na veřejnosti, rušení sportovních a kulturních akcí a další omezení.

Skončilo 500 hospod

V roce 2020 svou činnost ukončilo přibližně 500 hospod, letos se očekávají další stovky. Prodej v obchodech přitom není schopen ztráty pivovarů vykompenzovat.

„To nejmenší, co může nyní stát udělat, je otevření zahrádek. Šíření koronaviru to nezhorší, ale řadu hospod to může zachránit. Lidé se potřebují setkávat. Navíc epidemiologická situace se zlepšuje a s příchodem jarního počasí bude sdružování lidí narůstat na intenzitě,“ poznamenala Martina Ferencová, výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven.

Otevření zahrádek za přísných hygienických podmínek je podle ní rozhodně s ohledem na zdraví obyvatel lepší, než nekontrolovatelné živelné shromažďování.

PSALI JSME:
Po pandemii v Česku udeří velká inflace, až desetiprocentní, varují experti

Zavřít reklamu ×
  1. A co jako? Všichni jsme v mínusu. Kdyby pivo nebylo tak drahé, tak by si je lidé více kupovali. Vyléváte pivo do kanálu, místo abyste ho dali o něco levněji? Tak to máte.

Napsat komentář: Petr Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Zafixované ceny energií má polovina domácností

Průzkum
Šetření výzkumné agentury STEM/MARK mezi zástupci domácností, kteří mají přehled o energiích, ukázalo, že přibližně polovina tuzemských domácností má ceny zafixované. Vyplynulo to z reprezentativního průzkumu agentury STEM/MARK, kterého se v druhé polovině října zúčastnilo 1 200 osob reprezentujících českou populaci ve věku 18+ let.