Objem nákupů se už přibližuje úrovni roku 2019. Aktuálně jsou reálné tržby obchodníků vůči výchozímu průměru jen o 1,6 procenta nižší. Pozvolna se tak, jako spotřebitelé, vracíme pět let zpátky.
Neplatí to samozřejmě pro veškerý sortiment, protože třeba tržby obchodníků s oblečením a obuví jsou reálně o 24 procent nižší. Tam se ovšem dohánějí tržby nikoliv objemem prodaného zboží, ale cenami. Méně se nakupuje i potravin a naproti tomu více – skoro o třetinu – kosmetiky.
Nákupy českých domácností potvrzují, že oživení spotřeby je stále spíše pozvolné a lidé zůstávají ještě poměrně opatrní. Neodehrává se ani žádné masívní rozpouštění úspor, které část domácností hromadila v době covidu a recese.
Vlastně se tento efekt nedá ani očekávat, protože tyto úspory se realizují jinde, třeba v investicích na realitním trhu nebo v cestování. Růst tržeb maloobchodu by neměl činit vrásky na čele ani České národní bance, protože jeho proinflační efekt nejspíš není nijak velký.
Na trhu panuje konkurence, kterou zesiluje opětovný boom internetových obchodů. Efekt návratu do kamenných obchodů tedy evidentně eshopy nezlomil, a ty tak mají další prostor pro expanzi. Jejich tržby jsou o 22 procenta vyšší než loni v červnu a o polovinu než v roce 2019.
Za celý letošní rok se dá očekávat, že tržby obchodníků vzrostou reálně o cca 4,5 procenta.
Autor je hlavní ekonom Banky Creditas
(Redakčně upraveno)