
V době, kdy napětí ve vztazích s Moskvou stoupá, vyjádřil plukovník německých záložních ozbrojených sil obavy ze zanedbané mostní sítě ve své zemi, kde až každý třetí most potřebuje naléhavou opravu.
Plukovník v záloze Patrick Sensburg, šéf sdružení záložníků Bundeswehru, uvedl, že by bylo nemožné v Německu v případě krize rychle nasadit tanky, pokud by vojáci nevěděli, které mosty jsou dostatečně pevné, aby je unesly.
Šestnáct tisíc zanedbání
„Stav mnoha mostů v Německu je skutečně znepokojující. Přibližně na každém třetím se nemilosrdně podepsal zub času,“ řekl deníku The Telegraph. „Obávám se hlavně toho, že pokud nebude jasná nosnost mostů, nebudou mít tanky nebo jiná velká vojenská technika v případě nouze odpovídající únikové cesty, což znemožní rychlé nasazení sil.“
Německo by v případě války s Ruskem hrálo klíčovou tranzitní roli, protože by přes něj směrem k východní frontě projíždělo obrovské množství vojáků, tanků a další techniky. Špatný stav německé mostní sítě však vyvolává obavy, že vojáci a zásoby by měli s průjezdem zemí potíže.
Průzkum evropské lobbistické skupiny Doprava a životní prostředí zjistil, že 16 000 mostů v Německu je zanedbaných a mnohé z nich nejsou ani navrženy tak, aby unesly těžká břemena, například tanky, které váží kolem 60 tun.
Přibližně 5 900 těchto mostů by bylo třeba zcela vyměnit, zatímco dalších deset tisíc by bylo možné opravit pomocí zpevňovacích prací, zjistila studie. Podle jednoho z armádních šéfů by bylo „nemožné“ rychle nasadit v Německu tanky, aniž by panovala jistota, které mosty jsou dostatečně pevné, aby je unesly.
Německá infrastruktura trpí desítky let nedostatečnými investicemi, což vedlo k erozi silniční, mostní a železniční sítě v zemi celosvětově proslulé svými inženýrskými dovednostmi.
Plukovník Sensburg prohlásil, že nová německá vláda by měla opravu mostů považovat za svou prioritu, přičemž by se měla opřít o nový infrastrukturní fond v hodnotě 500 miliard eur (12,46 bil. Kč), který minulý měsíc oznámil nastupující kancléř Friedrich Merz.
Žluté značky zpět?
Uvedl, že jedním z prozatímních řešení by bylo vrátit na mosty v Německu žluté značky, které uvádějí, jakou hmotnost most unese. Tyto značky úřady ve Spolkové republice po studené válce většinou odstranily, protože je již nepovažovaly za nezbytné.
„Nová spolková vláda by měla výrazně investovat do infrastruktury důležité z hlediska bezpečnosti a poté před mosty znovu instalovat známé tankové cedule z minulosti. Nejsou rušivým elementem a poskytují informaci o tom, jaké zatížení most snese,“ uvedl.
„Má to smysl například i pro pomoc po přírodních katastrofách. V Polsku byly tankové značky znovu instalovány v loňském roce v rámci cvičení NATO Steadfast Defender 2024. Měli bychom tento příklad následovat,“ dodal.
Varování přišlo z Drážďan
Na neutěšený stav německé mostní sítě upozornilo loni v létě zřícení mostu Carola, jednoho z hlavních přechodů přes Labe v Drážďanech. Podle německého listu Der Tagesspiegel vzbuzuje velké obavy také takzvaný most Ringbahn na západě Berlína, který byl v březnu uzavřen kvůli prasklině v nosné konstrukci.
Most postavený v roce 1963 má být zbourán, ale zatím není jasné, kdy bude dokončena jeho náhrada. V září německá televizní stanice ZDF uvedla, že most, který je součástí dálničního uzlu Meckenheim v západním Německu, je jedním z nejzpustlejších v zemi.
Mluvčí Bundeswehru uvedl, že mosty v zemi jsou „obecně zdravé“. Na otázku, zda se pod tíhou tanků nezhroutí, odkázala na ministerstvo dopravy. „Každý potenciální agresor by si měl uvědomit, že útok na území naší aliance nemá šanci na úspěch, protože jsme ochotni a schopni se bránit,“ dodal.
Mluvčí německého ministerstva dopravy uvedl, že modernizační práce na mostech jsou „nejvyšší prioritou“, ale otázku ohledně rizika zřícení odkázal na německé ministerstvo obrany, které na žádost o komentář bezprostředně nereagovalo.
Mluvčí dopravy k renovačním pracím sdělil: „Vzhledem k naléhavosti situace budou přednostně řešeny velké mosty, kde je modernizace samozřejmě složitější a časově náročnější než u menších mostů.“