
Byly vypočteny na základě odhadů, kolik státní podpory jednotlivé firmy obdržely, přičemž společnostem, které při šetření spolupracovaly, byla cla, která je postihla, snížena. Na základě těchto kritérií stanovila Evropská komise individuální cla pro tři čínské značky elektromobilů – SAIC, BYD a Geely.
Podle ACEA (Asociace evropských automobilových výrobců, pozn. red.) se prodej bateriových elektromobilů vyrobených v Číně v EU za poslední tři roky zvýšil z přibližně tří procent na více než 20 procent a čínské značky mají na tomto trhu přibližně 8% podíl.
V roce 2023 bylo z Číny do EU dovezeno přes 438 tisíc elektromobilů v hodnotě 9,7 miliardy eur, zatímco Evropa do Číny vyvezla 11 499 elektromobilů v hodnotě 852,3 milionu eur. A to začíná být stále větší problém.
Podle analýzy poradenské společnosti AlixPartners mají čínské značky 35% výhodu v nákladech, což jim (v Evropě i jinde, pozn. aut.) umožňuje flexibilně snižovat ceny a kompenzovat tak cla.
Tato výhoda je založena na nižších nákladech na pracovní sílu a vyšší vertikální integraci od surovin přes dodavatele součástek až po finální montáž a prodej dalším výrobcům automobilů. Cestu k vývozu dále usnadňuje rychlý nárůst přepravních kapacit v zámoří, což čínské výrobce automobilů přimělo k zajištění vlastních přepravních kapacit.
Západní značky mají již nyní potíže konkurovat na čínském trhu. Podle nejnovějších odhadů čínské značky za prvních pět měsíců letošního roku meziročně zvýšily prodej o téměř 24 procent, zatímco německé značky ztratily téměř čtyři procenta a francouzské více než 51 procent. Pokud se podíváme na žebříček deseti nejprodávanějších modelů, jsou v něm zastoupeny pouze Tesla a Volkswagen.
Proto je automobilový průmysl v otázce rozhodnutí o clech rozdělen. Zejména němečtí výrobci se obávají odvetných opatření ze strany Číny, která by mohla evropskému průmyslu způsobit značné škody. Francie a Itálie prosazují cla na čínské elektromobily, jejichž podíl na trhu EU prudce vzrostl, ale Švédsko vyjádřilo výhrady.
Jako by situace nebyla dost špatná, pomalý přechod na elektromobilitu, vysoké úrokové sazby a nemilosrdná konkurence v otázce cen již situaci zhoršily. Za poslední tři měsíce zaznamenaly akcie čtyř hlavních německých automobilek kótovaných na burze DAX dvouciferné ztráty.
Nejvíce byla zasažena společnost Porsche AG, jejíž akcie se propadly o 25 procent. Bez rychlého diplomatického pokroku čeká německý automobilový průmysl mimořádně náročná druhá polovina roku. Automobilový průmysl tvoří sedm procent evropského hrubého domácího produktu (HDP), přičemž podíl v Německu se pohybuje kolem 4,5 procenta.
Boj o zavedení elektrických vozidel pokračuje. Například v Rumunsku meziročně klesl prodej elektromobilů téměř o 50 procent ve srovnání se stejným měsícem loňského roku, ale prodej hybridů vzrostl o více než 26 procent. Nyní však zaznamenáváme největší nárůst automobilů s naftovým motorem v EU, a to o více než 44 procent. V EU se registrace elektromobilů snížily o 12 procent.
Současná cla jsou s největší pravděpodobností jen krokem v boji za zpomalení čínské expanze na evropské trhy. Dominance Číny je patrná i na veletrhu Euro 2024: Pět ze třinácti globálních sponzorů pochází z Číny – včetně společnosti BYD, největšího světového výrobce elektromobilů.
Od ledna do dubna 2024 směřovalo 37 procent čínského vývozu elektromobilů do EU, přičemž s 19 procenty vedla Belgie, následovaná Španělskem s 5,3 procenta a Německem s pouhými 3,5 procenta. Evropa je pro společnost BYD a další čínské hráče velmi důležitým trhem – Peking tak má co ztratit.
Autor je analytik společnosti eToro pro Rumunsko
(Redakčně upraveno)