Útok na peněženky motoristů v problémech? Poslanec Kott by chtěl monopolizovat odtahy na dálnicích

Poslanec Josef Kott (ANO), absolvent zemědělské fakulty a někdejší produktový manažer jedné z firem ve skupině Agrofert, se v loni v září stal přes noc „odborníkem na dopravu“. Podal totiž písemný pozměňovací návrh k novele zákona o pozemních komunikacích, jenž je aktuálně projednáván ve sněmovně, který by mohl pořádně sáhnout do peněženek všech motoristů, kteří by se na českých dálnicích ocitli s havarovaným či nepojízdným vozidlem.
Motorista nebude chtít hradit náklady na odtah vozidla, když má jej má předplacen v rámci své asistenční služby, a pojišťovny zase nebudou proplácet náklady za odtahy, které neobjednaly. Foto: Depositphotos.com

Podle Kottova návrhu by si už majitel nepojízdného či havarovaného vozu na dálnici nemohl moci sám zvolit odtahovou službu. O odtahu vozu, který tvoří překážku provozu, by totiž nově vždy rozhodovala policie (včetně obecní), a to bez ohledu na to, zda již majitel havarovaného vozidla odtah zavolal, upozornila Česká asociace pojišťoven (ČAP).

„Obávám se, že pan poslanec přesně nerozumí obsahu vlastního návrhu. Ten totiž nepřidává policii nové kompetence, ale naopak stávající omezuje,“ sdělil včera redakci FAEI.cz výkonný ředitel asociace Jan Matoušek.

„Svým návrhem poslanec prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zajistí několika málo firmám exkluzivitu u asistenčních zásahů na dálnicích a vytvoří tak zde monopol v neprospěch motoristů,“ říká Petr Bold, prezident České asociace asistenčních společností (ČAAS). Podle Kottova návrhu by zajištění odtahu nepojízdného vozidla na výzvu policie realizovalo ŘSD a jím vybraná odtahová firma by vozidlo odstranila na náklad provozovatele vozidla.

„Nelze tak spoléhat na jednu odtahovou firmu a je třeba přivolat nejbližší dostupnou adekvátní techniku a garantovat, že zásah proběhne především co nejrychleji,“ upozorňuje Bold a dodává, že právě takové řešení dlouhodobě a spolehlivě poskytuje Nehodové centrum pojišťoven, které navíc zajistí, že nařízený odtah je plně hrazen pojišťovnou.

Poslanec Josef Kott (ANO), absolvent zemědělské fakulty a někdejší produktový manažer jedné z firem ve skupině Agrofert, se v loni v září stal přes noc „odborníkem na dopravu“. Foto: psp.cz

„Snahu o monopolizaci odtahů na dálnicích nelze vnímat jinak, než jako přímé hazardování se životy a zdravím motoristů ve prospěch několika málo odtahových firem s omezeným počtem zásahové techniky a personálu,“ dodává Bold. „Podle aktuálního pozměňovacího návrhu by policista musel vždy nařídit odtah správci komunikace, bez ohledu na to, zda je odtahové vozidlo přivolané motoristou zdarma v rámci asistence pojišťovny již na cestě, nebo dokonce na místě. Jinou možnost by mu nové znění zákona totiž ani nedávalo,“ poznamenává Jan Matoušek.

Problémem je podle šéfa ČAP i to, že „Černý Petr“, tedy náklady na druhý odtah, zůstane na bedrech motoristy. „Pokud by vešel v platnost zmíněný pozměňovací návrh, nebylo by možné garantovat, že odtahy realizované odtahovou firmou vybranou ŘSD budou moci být pojišťovnami hrazeny v plném rozsahu. V případě nesrovnalosti v ceně odtahu pak může motoristovi hrozit i zadržení vozidla,“ upozorňuje prezident ČAAS.

Dalším problémem navrhované úpravy je podle asociace pojišťoven také to, že motorista nebude dopředu znát cenu nuceného odtahu.

Navíc nebude schopen ovlivnit to, kam bude jeho havarovaný vůz odtažen a jasné není ani to, kdo by nesl odpovědnost za případnou škodu po dobu, kdy vozidlo nebude v jeho dispozici. Nepochybně tak budou vznikat problémy s úhradou nákladů: Motorista je logicky nebude chtít hradit, když má předplacen odtah v rámci své asistenční služby, a pojišťovny zase nebudou proplácet náklady za odtahy, které neobjednaly.

Česká asociace asistenčních společností argumentuje desetitisíci úspěšných asistenčních zásahů na dálnicích, které podle ní dokazují, že asistenční společnosti, které disponují patnácti sty asistenčních vozidel, z nich se většina pohybuje v dojezdových vzdálenostech dálnic, dokáží nepojízdná auta z dálnic odstraňovat velmi efektivně.

PSALI JSME:
Kdy povinné ručení nestačí a škodu doplatíte ze svého

Asociace pojišťoven poznamenává, že ŘSD, jako provozovatel dálnic a silnic 1. třídy, v současné době nemá na všech těchto komunikacích zajištěné odtahy prostřednictvím partnerů. Navíc není jasné, jak by probíhaly odtahy na tzv. nevysoutěžených úsecích dálnic. Podle ČAP nelze předpokládat, že by současní partneři ŘSD měli dostatečnou kapacitu, tak jako stávající systém provozovaný pojišťovnami plošně po celé republice.

„Asi by také bylo vhodné zeptat se pana poslance, zda svůj návrh nekonzultoval s některou z odtahových služeb pracujících pro ŘSD,“ uzavírá Matoušek z ČAP.

Písemné pozměňovací návrhy poslance za ANO Josefa Kotta. Ten k elektronickým tržbám lze kvůli jeho stranické příslušnosti pochopit, „dopravní návrh“ ale vyvolává otázky a vzbuzuje pochybnosti. Zdroj: psp.cz

PSALI JSME:
Drobná autonehoda? Neztrácejte hlavu a dodržte šest jednoduchých pravidel

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Pojištění

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB