Celkový obrat tuzemských internetových obchodů za loňský rok opět překonal rekord. Podle údajů společnosti Shoptet, která provozuje polovinu současných a 80 procent nově vzniklých e-shopů, dosáhl hodnoty 161 miliard korun. Meziročně tak jde o patnáctiprocentní nárůst oproti 140 miliardám za rok 2018.
K rekordnímu utrácení napomohla jednak rostoucí obliba online nákupů, jednak zvyšující se počet internetových obchodů. Oproti předloňsku přibylo 3,5 procent e-shopů. „Čísla ukazují, že česká e-commerce je stále na vzestupu a nadále se rozvíjí. Očekáváme, že za letošní rok bude objem peněz utracených v e-shopech zase o něco vyšší,“ uvedl Miroslav Uďan ze společnosti Shoptet.
Zájem o elektroniku
Největší zájem mezi zákazníky internetových obchodů byla vloni elektronika. Na celkové hodnotě on-line nákupů se podílí 37 procenty. Zboží z této kategorie nakupovali více muži než ženy. Druhá příčka patří kosmetice s 12 procenty celkového obratu, přičemž v této oblasti naopak jasně dominují ženy.
Ostatně ženy obecně utrácejí v e-shopech více než muži, aktuální poměr je 6:4. Platí to i v případě třetí nejprodávanější kategorie zboží, kterou je oblečení.
„Právě u oblečení pozorujeme sílící trend online nákupů. Svou roli v tom sehrávají nejen velké módní e-shopy, ale také obchody, které prodávají například i sportovní vybavení. Rychle ale roste také obliba on-line nakupování potravin, která bude podle nás stoupat i nadále,“ poznamenal Uďan.
Dominance velkých měst
Z dat společnosti Shoptet také vyplývá, že téměř 70 procent veškerého zboží prodávají e-shopy se sídlem v Praze. Po hlavním městě následuje Brno (8 procent) a Ostrava (6 procent). Významnější podíl on-line prodejů eviduje Shoptet také v Jihočeském kraji (3 procenta).
Nejvíce zboží se tradičně přes internet prodá před Vánocemi. V listopadu a prosinci činil obrat českých e-shopů 51 miliard korun, z toho 12 miliard utratili Češi během posledních dvou týdnů před vánočními svátky. V loňském roce ale prodeje meziročně rostly i v jiných obdobích.
„Oproti předchozímu roku stoupaly v lednu meziročně prodeje všeho, co souvisí se zdravým životním stylem. Na Valentýna zase několikanásobně vzrostly prodeje květin. Rekordní byly i prodeje během slevových akcí na Black Friday. Ty meziročně stouply o 25 procent na téměř 800 milionů korun během jediného pátku,“ dodal Miroslav Uďan.
Porušování zákona
Značná část internetových prodejců má ovšem podle České obchodní inspekce problém s dodržováním zákonů. „Výsledky kontrol za třetí čtvrtletí roku 2019 potvrdily, že v oblasti internetového prodeje dochází neustále k porušování spotřebitelské legislativy, tedy práv spotřebitele,“ řekl ústřední ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný. Trendem začíná být i elektronické obchodování přes aukční a slevové portály.
Inspektoři od července do konce září provedli 185 kontrol internetových prodejců. Ověřovali především dodržování zákona o ochraně spotřebitele. Z celkového počtu 185 kontrol bylo zjištěno porušení právních předpisů ve 146 případech, což je bezmála 80 procent. Inspekce upozornila, že nejde o reálný obraz trhu, ale vzhledem k velkému počtu podnětů od občanů o výsledek cílených kontrol.
Právní moci nabylo ve třetím čtvrtletí uplynulého roku 188 pokut v celkové hodnotě převyšující 1,74 milionu korun. Neobvyklé nebyly ani sankce ve výši desítek tisíc korun pro jednu společnost.