Maloobchodní tržby v Česku v listopadu zaostaly za očekáváním, byť mírně, jako tomu bylo v říjnu. Bez zahrnutí motoristického segmentu rostly meziročním tempem 2,9 %, zatímco trh ve střední hodnotě analytických odhadů počítal právě se vzestupem o rovná tři procenta. Slabší růst částečně vysvětluje poměrně vysoká srovnávací základna předloňského listopadu.
Svoji roli sehrály i objektivní faktory. Například meziroční pokles cen pohonných hmot, způsobený levnější ropou na světových trzích, vedl v listopadu k meziročnímu poklesu objemu jejich maloobchodního prodeje. Maloobchodní tržby však celkově stále vykazují solidní úroveň a prokazují, že spotřeba domácností loni byla klíčovým tahounem celé ekonomiky. Růst maloobchodu je poháněn vzestupem reálných mezd, tedy kupní síly obyvatelstva, která loni vzrostla dle předpokladu o více než čtyři procenta.
Spotřebitelé mají stále docela dobrou náladu, což plyne z konjunkturálních šetření Českého statistického úřadu, byť jsou si v jisté a rostoucí míře vědomi možných rizik a v určité míře sílí jejich obava z vývoje vlastní finanční situace, zejména pod tlakem zpráv z médií o snižování počtu pracovníků v jistých segmentech průmyslové výroby.
Mezi prosincem a listopadem 2019 se navíc nálada spotřebitelů zlepšila nejvýrazněji za uplynulých více než pět let, což by se mělo projevit svěžím růstem maloobchodu za měsíc prosinec.
Dokud ale trh práce nezačne vykazovat znatelnější známky slábnutí, spotřebitelský optimismus Čechů zůstane na poměrně vysoké úrovni. Ke snížení dynamiky maloobchodu dojde příští rok, kvůli slabšímu růstu mezd a kvůli růstu míry nezaměstnanosti, byť mírnému.
Autor je hlavní ekonom Czech Fund
(Redakčně upraveno)