Téměř sto let po jeho prvním otevření v roce 1925 se tomuto místu vdechuje ve spolupráci s nejlepšími developery New Yorku nový život. Původní budova byla ikonou New York City.
Poměr výšky k šířce je 24:1, což z něj dělá nejužší mrakodrap světa.
Obyvatelé se dle architektů nemusí bát, že by se během bouřky převážil či zlomil, protože je postaven z nejpevnějšího betonu na světě.
Česká společnost Lasvit, světový lídr v tvorbě odvážných a jedinečných světelných zážitků, pro tuto budovu navrhla desítky svítidel a designových instalací, které ručně vyrobili umělci, skláři a řemeslníci na Novoborsku. Pod developerskou taktovkou JDS Development Group, Property Markets Group a Spruce Capital Partners se v nejlidnatějším americkém městě zrodil nejužší mrakodrap světa. A SHoP Architects společně se Studio Sofield, vytvořili z 111 West 57th Street svatostánek současného designu.
Architekti stojící za interiérem budovy ze Studio Sofield navíc přišli s návrhem, který bere v potaz bohaté dějiny této budovy, a zároveň přináší moderní estetiku, která vyvažuje opulentnost svou přirozenou elegancí.
Studio Sofield se mimo jiné proslavilo prací na luxusních rezidencích, a jsou zvyklí pracovat i s velmi netradičními materiály. Pro tvorbu jedinečných světel a na zakázku dělaných uměleckých plastik si vybrali právě tuzemský Lasvit.
Přestože je tato progresívní česká sklářská a designérská firma po celém světě známá pro své umění a práci se sklem, většina děl pro 111 West 57th Street vyžadovala také jemnou a precizní práci s kovem.
„Na tomto projektu pracujeme už od roku 2016, a byla to pro nás opravdu velká výzva, protože projekt vyžadoval velmi precizní práci nejen se sklem, ale také s ručně kovanými součástkami, které jsme vyráběli v kovářské dílně,“ informoval naši redakci Pavel Koudelka, partner a Managing Director zodpovědný za region severní Ameriky ve společnosti Lasvit.
Podle něj jde o jeden z prvních projektů, kde se práce firmy objevuje jako nedílná součást samotné architektury. „Například řemeslně vyráběné římsy nebo kované mříže, které jsme byli schopni vyrábět až po zaměření přímo v budově. V hlavní lobby jsme pak umístili dvě obrovské vázy, kde každá měří téměř tři metry, a váží více než tunu,“ dodal Koudelka.
Celou budovu zdobí více než třicet uměleckých děl od české společnosti – od osvětlení, po sochy a různé designové instalace. První díla jsou k vidění při příjezdu pod „porte cochere“, tedy velkolepým vchodem do budovy. Zde umístění skleněné vázy jsou nejen jedinečné ve svém designu, ale také jemným provedením.
Ve vázách v lobby jsou umístěny palmové listy z kovu. Každá z nich váží okolo 400 kilogramů a je přes devět metrů vysoká. Vázy se skládají z mnoha kusů taveného skla, které je při výrobě zapotřebí přesně spojit a vyhladit. Lasvit musel dokonce pro tento proces vynalézt speciální technologii.
Dvě lampy umístěné v „porte cochere“ jsou pak navržené ve stejném art deco stylu. Designéři české firmy pracovali se všemi vlivy, vizemi kontextem budovy a stylu art deco a snažili se celkový styl dále posouvat.
Úchvatná svítidla lze také vidět ve vestibulu, v halách, v přístupu k výtahům se nachází barokem inspirovaná kovová skulptura. Plastiky jsou k vidění i v dalších oblastech, jakou je třeba bazén, a v původní koncertní místnosti Steinway jsou repliky původních lustrů.
Každý kousek byl velmi náročným uměleckým počinem. Kovové lampy v halách jsou repliky původních svítidel z 20. let minulého století, které tuzemská firma vytvářela na základě historické fotodokumentace.
Světelné a designové plastiky byly vytvořeny za účelem ukázat v nejlepším světle ten opravdový klenot tohoto prostoru – klavíry. V minulosti zde totiž byla ikonická sbírka těchto nástrojů z dílny Steinway & Sons.
Vzhledem k tomu, že Carnegie Hall stojí přímo přes ulici, tato lokalita jižního Central Parku je již po celé věky považována za centrum kultury a vážné hudby, a Steinway Hall je v tomto ohledu opravdový „památník vážné hudby a architektury“.