Ve slevě. Některé zboží už Češi v supermarketech nenakupují jinak

Zboží v akci, tedy za výhodnější ceny, se v současné nelehké ekonomické situaci stávají zásadní podmínkou při rodinných nákupech. Podle výsledků reprezentativního průzkumu STEM/MARK pro Českou distribuční, které má redakce FAEI.cz k dispozici, už čtvrtina nakupujících využívá slevové akce mnohem více, než v minulosti. Některý tovar – kupříkladu toaletní papír, tvrdý alkohol nebo instantní káva – se v některých supermarketech neprodávají jinak, než ve slevě.
Nakupování v supermarketech momentálně vládnou slevové akce. Ilustrační foto: Pixabay.com

Reprezentativní průzkum, kterého se zúčastnil 1,5 tisíce lidí, ukázal, že každý desátý Čech dříve slevové akce nevyužíval, ale v poslední době nově začal. Nejvíce je to patrné mezi muži a u věkové skupiny do 30 let. Více než polovina oslovených zákazníků naopak uvedla, že slevové akce využívá stejnou měrou, jako v minulosti.

„Výsledky průzkumu potvrzují, že v aktuální době rostoucí inflace a všeobecného zdražování se zvyšuje také obliba slevových akcí, a to napříč věkovými skupinami obyvatelstva ČR. Pro spoustu lidí jsou slevové akce, respektive výše slev, primárním faktorem, podle něhož se rozhodují, kterou prodejnu navštíví,“ konstatoval Jaroslav Staněk, obchodní ředitel společnosti Česká distribuční.

Dodal, že to platí zejména pro čtenáře tištěných letáků, které jim dávají přehled, co a kde mohou výhodně nakoupit. Pro mnohé lidi jsou papírové letáky přijatelnější, než vyhledávání slev na internetu v chytrém telefonu. Tito lidé také výrazně více využívají věrnostní karty či mobilní aplikace obchodních řetězců.

Několik obchodů týdně

Tři čtvrtiny osob navštíví podle průzkumu za týden dva až tři obchody. Jen devět procent jde do čtyř a více prodejen. Každý pátý Čech navštěvuje pouze svůj oblíbený obchod, na který je zvyklý. Při výběru supermarketu pro větší pravidelné nákupy hraje největší roli vzdálenost od bydliště (51 % odpovědí), spolu s aktuálními slevovými akcemi (49 %). Na třetím místě je nabízený sortiment (36 %).

Nejčastěji jsou lidé ochotni cestovat do obchodu pro pravidelný větší nákup v časovém rozmezí 11 až 20 minut. Pouze každému desátému zákazníkovi nevadí, když do supermarketu jede více než půl hodiny. Čtvrtina dotazovaných cestou za nákupem nechce trávit delší čas než deset minut, častěji jsou to muži. Ženám naopak nevadí ani půlhodina.

Alespoň jednu plastovou věrnostní kartu obchodního řetězce, jako je například Tesco Clubcard, nebo Billa Bonus Club, využívají aktuálně dvě třetiny nakupujících. Jednu až dvě karty má ve své peněžence třetina dotázaných, více než dvě karty má 36 procent lidí. Každý pátý zákazník přešel v poslední době z plastové kartičky na mobilní verzi.

Šetření na Vánocích

Že domácnosti šetří, dokazuje i jiný průzkum, který pro společnost Home Credit udělala v polovině října agentura STEM/MARK. Z výsledků, s nimiž se redakce FAEI.cz mohla seznámit, vyplynulo, že na pořizování vánočních dárků chce šetřit na 57 procent Čechů.

Průzkum rovněž ukázal, že 15 procent počká na povánoční výprodeje a desetina dotázaných dárky kupovat nebude – kvůli zdražování a nepříznivé ekonomické situaci. V loňském roce šetřilo na nákupu dárků 40 procent lidí. Žádné dárky nenakupovala čtyři procenta dotázaných. Letošní předvánoční průzkum podle autorů ukazuje, že lidé mají větší obavy, a proto se na Vánoce uskromní.

Zatímco před dvěma lety nakupovalo pro své nejbližší elektroniku 34 procent lidí, letos ji chce pořídit jako vánoční dárek pouze 16 procent dotázaných. Na prvních místech se umístila tradičně kosmetika, a také knihy či drobné dárkové předměty. Typy dárků, které letos budou Češi nakupovat, odrážejí současnou situaci. Jde tak spíše o levnější předměty, elektronika se posunula na devátou příčku.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 1
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB