Většina řidičů špatně vidí, ale jezdí bez brýlí nebo čoček

Průzkum
Říjnový průzkum měření zraku u řidičů ukázal hodně varovný údaj. Mezi šoféry, kteří si ještě nenechali měřit zrak, by brýle nebo čočky potřebovalo 97 procent, přičemž zhruba 39 procent z nich by mělo mít minimálně 0,75 dioptrie. Akci, jejíž výsledky má redakce FAEI.cz k dispozici, uspořádal BESIP spolu se společností GrandOptical.
Mnozí řidiči a řidičky potřebují silnější brýle, aby lépe viděli. Ilustrační foto: Pixabay.com

Průzkum rovněž ukázal, že více než čtvrtina řidiček a řidičů, kteří už dnes nosí brýle nebo čočky, by potřebovali upravit dioptrie. Měření se zúčastnilo tisíc lidí, většině bylo mezi 26 a 65 lety. BESIP si pochvaloval, že do poboček GrandOpticalu přišlo letos výrazně více lidí, než při předchozí akce v roce 2021. Zastoupení mužů a žen bylo téměř půl na půl.

„Ukazuje se, že největší riziko představují ti řidiči, kteří brýle dříve nepotřebovali a o své vadě ani neví nebo ji podceňují,“ konstatoval komerční ředitel GrandOptical Pavel Krejčí. Dodal, že 32 procent těchto šoférů by potřebovalo 0,75 až 1,25 dioptrie, šest procent 1,5 až 2,5 dioptrie a jedno procento dokonce ještě vyšší.

„To jsou už hodnoty, které řízení významně ovlivňují,“ upozornil Krejčí. Poznamenal, že vedle například pozdních reakcí mají vady zraku vliv například také na únavu při dlouhých cestách.

PSALI JSME:
Nepozorní chodci výrazně zvyšují riziko nehody

Zhoršující se viditelnost

Vedoucí BESIP Tomáš Neřold zdůraznil, že dobré vidění je klíčové pro bezpečnost na silnicích právě na podzim a v zimě, kdy se výrazně zhoršuje viditelnost – a to i v doně ranní a odpolední dopravní špičky.

„Chodce, značky, překážky, to vše rozezná člověk se špatným zrakem výrazně později a pak mu chybí čas na reakci,“ uvedl Neřold. „Heslo vidět a být viděn platí přitom nejen pro řidiče, ale také pro cyklisty, kterým navíc při kolizi hrozí větší újma. Podle nedávného průzkumu si asi pětina řidičů, kteří je jinak nosí, do auta brýle nebere. A cyklistů to je dokonce polovina.“

Podobně, jako před třemi lety a vloni, se také letos zjišťovalo, jak často lidé na kontrolu zraku chodí. Čísla se opět zhoršila a přibylo šoférů, kteří si naposledy nechali změřit zrak před třemi a více lety. Doporučená frekvence měření je přitom alespoň jednou za dva roky.

„Musíme brát v potaz, že toto jsou data od lidí, kteří využili akce měření zraku zdarma a mohou se od celé populace lišit, nicméně i nedávný průzkum ukázal, že doporučenou dvouletou frekvenci prohlídek očí dodržuje kolem poloviny řidičů,“ konstatoval Neřold.

PSALI JSME:
Krátkozrakých raketově přibývá, lidé jsou málo venku a moc koukají nablízko

Přibylo usmrcených

Letošní čísla o dopravních nehodách a jejich následcích se přitom nevyvíjí příliš příznivě.  Policie na svém webu zveřejnila, že za prvních devět měsíců roku šetřila 73 471 havárií. Zemřelo při nich 347 osob, což je o deset více, než ve stejném období loni.

Přibylo také zraněných. Těžce bylo zraněno 1 331 lidí (o 52 více) a lehce 17 156 osob (o 1 677 více). O více než půl miliardy korun také narostla hmotná škoda.

I přes tento negativní vývoj oproti loňsku je na tom letošní rok v dlouhodobém srovnání relativně dobře. „Počet osob usmrcených při nehodách za období leden až září byl v období od roku 1980 druhý nejnižší. Naopak nejvíce osob bylo při dopravních nehodách usmrceno v roce 1994 (1 026 usmrcených osob),” uvedla policie.

PSALI JSME:
Stáří vs. automobil: Za volant usedají lidé ve stále horší kondici

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Na Aukro se v říjnu objevily raritní veterány

Celkem 27 motoristů se zálibou ve veteránech se v říjnu pralo na aukčním portálu Aukro o Škodu 440 Spartak starou 64 let. Parádní plně funkční sběratelský kousek z roku 1958 s platnou STK se nakonec prodal za 345 …

Od října prudce roste počet nehod se stromy

Podle analýzy Portálu nehod se u nás ročně stane v průměru přibližně 3 600 automobilových nehod se stromy. Celkem se za analyzované období 2010 až 2021 staly více než 43 tisíce bouraček, kde figuroval strom.

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB