
Silniční pravidla totiž hovoří nekompromisně, že registrační značka nesmí být ani částečně zakryta, což se v případě upevnění zadního nosiče stane. Zapomeňte však na to, že si kýženou značku napíšete na karton, nebo vytisknete doma, jak bývalo letitým zvykem.
Povolená třetí značka
Od začátku roku 2016 platí, že je možné si zažádat o třetí registrační značku k vozidlu, což do té doby možné nebylo a řešilo se tedy samovýrobou za víceméně shovívavého přihlížení dopravní policie. Už čtvrtý rok však všechny registrační značky musejí být opatřeny reflexním povrchem, mít standardní velikost i barvu písma, atd.
O třetí značku je možné si zažádat na dopravním úřadu obce s rozšířenou působností. Vydává se výhradně na nosiče kol a její zpoplatněné vydání je zaneseno do velkého technického průkazu vozidla. Pozor, zákon však použití třetí značky striktně nevyžaduje, i nadále je možné přemisťování zadní „espézetky“ z vozidla na nosič. Zakoupená třetí značka se od dvou standardních liší tím, že namísto prolisů na známku má dvě hvězdičky. Zaměňovat je tedy nelze.
Vždy patří k autu
Ať už si pořídíte třetí značku, nebo ji přemisťujete, vždy platí, že patří k vozidlu a nikoli k nosiči. Pokud tedy někomu nosič zapůjčíte s vaší třetí značkou, vystavujete jej riziku, že vyjede s neplatným označením svého vozidla a dopustí se závažného dopravního přestupku.
Trestem za použitá chybějící, zakryté, cizí, podomácky vyrobené či jinak neplatné značky je pokuta pět a deset tisíc korun a zákaz řízení na šest měsíců až rok. Podobná pravidla platí prakticky ve všech evropských státech.
Nezapomenout na světlo
A jaká tedy musí být dopravní značka na vašem voze nebo nosiči? Originální, čitelná a nezakrytá. Což za tmy, nebo nepříznivém počasí znamená, že i osvětlená. U vozidla její osvětlení většinou nevnímáte, ale v případě použití nosiče platí, že musíte myslet na zakoupení přídavného osvětlovacího tělesa, pokud tedy již není součástí nosného zařízení. Není to však finančně náročná položka.
A co vozíky?
Za osobní vůz si však můžeme umístit nejen nosič na kolo, ale i přídavný vozík, který zadní značku rovněž zakrývá. V tomto případě však třetí značku, odpovídající registraci vašeho vozu, nepořizujete. Každý přívěsný vozík musí totiž mít vlastní registrační značku, ale také technický průkaz i povinné ručení a plnit si účast na pravidelných STK.
Řada řidičů si myslí, že k pokrytí případné škody způsobené vozíkem stačí pojištění vlastního vozidla. Omyl, který je může stát dost peněz, protože policie každý rok šetří kolem pěti stovek dopravních incidentů, kde vozíky hrály svou roli. Nepomůžete si však, pokud např. budete reklamovat poškození vlastního vozu svým vozíkem, protože podle zákona škody způsobené mezi vozidly jízdní soupravy navzájem nemohou být z pojištění uhrazeny.
Povinnost pojištění odpovědnosti z provozu vozidel však neplatí pro přívěsy za motocykly, případně sidecary, pokud nemají přidělenou vlastní registrační značku.
Jak přepravovat kola?
- Podle odborníku je nejbezpečnější způsob převážení jízdních kol v nosiči za zadní částí vozidla.
- To však přináší povinnost opatřit nosič registrační značkou vozidla.
- Značka musí být originální, lze tedy přemístit tu ze zadní části auta, nebo si zažádat o třetí značku.
- Třetí značka na nosič se od dvou zbývajících liší, nelze ji tedy použít na vozidlo.
- Nelze také použít půjčený nosič s třetí registrační značkou.
- Za chybějící, zakrytou či použitou cizí značku hrozí pokuta od pěti do deseti tisíc korun a zákaz řízení na šest měsíců až rok. Jedná se o závažný dopravní přestupek.
- Obdobná pravidla platí ve většině evropských států.
- Používání jízdních vozíků se řídí jinými normami, mají vlastní značku, technický průkaz, musejí být pojištěné a procházet pravidelnými kontrolami.