Výrobce čerpacích stojanů se nově chce zaměřit na vodík. Tahounem jeho spotřeby má být nákladní doprava

Analýza
Výrobce čerpacích stojanů Adast z jihomoravského Adamova vstupuje do další dekády své existence s novým vedením i ambiciózními plány na růst tržeb. Zatímco ty za loňský rok, jak firma informovala v tiskové zprávě, dosahovaly 197 milionů korun, v následujícím by měly o polovinu vzrůst.
Adast letos slaví 60 roků od svého založení. Do budoucna se ale chce výrazně zaměřit na alternativy současných paliv, primárně pak na vodík. Foto: Adast

Pomoci by tomu měla expanze na západoevropské trhy, nové LPG a CNG stanice (zkapalněný ropný plyn a stlačený zemní plyn, tedy metan, pozn. red.) nebo větší důraz na vodík. Skupina Adast také plánuje navýšení počtu zaměstnanců o třetinu a výraznou automatizaci výroby.

Skupina hospodařila v uplynulém účetním roce od července 2020 do června 2021 s tržbami přes 197 milionů korun, do nového vstoupila s novým managementem. Ten plánuje pro následující účetní období růst tržeb o dalších 100 milionů korun.

„V horizontu příštích pěti let chceme obrat zvýšit až na 450 milionů korun, tedy na dvojnásobek oproti uplynulému roku. Zisk EBITDA by při této výši tržeb měl v optimálním případě dosahovat 35 milionů korun,“ informoval nový generální ředitel společnosti Adast Systems Tomáš Seidler.

Adast letos slaví 60 roků od svého založení, v následujících letech se chce výrazně zaměřit na alternativy současných paliv, primárně pak na vodík. „Vidíme v něm velkou perspektivu. Například Ostrava má aktuálně rozjetý projekt vodíkového autobusu, Tatra vyvíjí vodíkový motor,“ přiblížil Seidler.

Zároveň se podle něj v Česku schyluje k otevření první čerpací stanice s vodíkem. „Vše spěje ke zvýšené produkci tohoto média a tím i větší konkurenceschopnosti klasickým palivům. Chceme proto mít do pěti let naše technologie určené k čerpání vodíku na tuzemských stanicích,“ popsal generální ředitel budoucí plány.

PSALI JSME:
Dostal ostravský miliardář Světlík vodíkovou Toyotu Mirai jako dárek k narozeninám?

V současnosti tvoří 80 procent tržeb skupiny stále klasické čerpací stojany. Výrazněji však tento podíl mohou změnit řešení pro čerpání alternativ ke klasickým fosilním palivům, například nová mobilní CNG stanice.

Skupina Adast koncentruje svoji výrobu do tří klíčových oblastí – tradičních stojanů pro benzinové pumpy, nových stojanů umožňujících čerpání alternativ ke klasickým fosilním palivům jako CNG nebo LPG, třetím pilířem je pak zbrojařská výroba.

Adast plánuje pro další roky výrazné rozšíření aktivit na zahraničních trzích, v posledních třech letech přitom své výrobky vyvážel do desítek zemí v Evropě, Asii, Africe i jižní Americe. Celkovým tržbám dlouhodobě dominují aktivity v Polsku.

PSALI JSME:
Toyota Mirai: Vodíkový unikát se blýsknul už i v Česku

„Díky dlouholeté tradici máme značné množství vazeb v zahraničí, aktivity chceme nicméně dále rozvíjet, zejména ve spolupráci s největšími hráči na trhu typu Orlen. Velký potenciál pak vidíme jak v západních zemích EU, tak na východních trzích i vzhledem k očekávanému růstu obliby vodíku,“ řekl Seidler.

Tzv. Vodíková strategie ČR, kterou v polovině července představilo ministerstvo průmyslu a obchodu, se zaměřuje na vodíkové technologie, které mají potenciál přispět k hospodářskému růstu České republiky.

V příštích deseti letech strategie vidí hlavní nasazení nízkouhlíkového vodíku zejména v chemickém průmyslu, kde dopomůže ke snižování emisí skleníkových plynů. V oblasti dopravy pak v městské autobusové, železniční, nákladní i osobní přepravě.

PSALI JSME:
„Pump je u nás zbytečně moc,“ říká Václav Loula z petrolejářské asociace

O tom, že použití vodíku třeba ve veřejné dopravě přichází ke slovu, svědčí i zájem řady měst o vozidla na tento typ pohonu. „Například Dopravní podnik v Ústí nad Labem nedávno vysoutěžil dodávku 20 autobusů na vodík a město má již stavební povolení na vodíkovou plnicí stanici,“ informoval Jan Sochor, analytik z České vodíkové technologické platformy (HYTEP).

O autobusy tankující vodík podle něj usiluje i Ostrava, která jich do roku 2023 poptává deset. Další vodíkové autobusy mají od roku 2024 jezdit i na Karvinsku. Ruku v ruce s rozšiřováním počtu vozidel na vodík logicky roste a nadále má růst i počet plnicích stanic.

„Jen rafinérská skupina Orlen Unipetrol staví již letos na našem území dvě nové plnicí stanice na tankování vodíku. Jednu na pražském Barrandově a druhou v Litvínově. Celkem jich jen Orlen do roku 2030 plánuje na našem území postavit celkem 22,“ uvedl Sochor.

PSALI JSME:
Brno se může těšit na nové trolejbusy a tramvaje

„Logistická společnost Zásilkovna má ambice stát se lídrem využití vodíku v logistice a provozu,“ říká Aleš Doucek, předseda představenstva HYTEP. Kromě dopravy pomocí vodíkových vozidel chce Zásilkovna vybudovat vlastní plnicí stanici i vyrábět vodík elektrolýzou vody z energie ze solárních panelů, které mají být umístěny na střechách jejích distribučních center.

Česká republika by se navíc v budoucnu měla stát místem, kde se budou vodíkové autobusy i vyrábět. To ostatně plánuje společnost Iveco. Ta ve Vysokém Mýtě vyrábí autobusy na dieselový pohon a zemní plyn, dalším logickým krokem je pro ně výroba autobusů na elektrický a vodíkový pohon.

Na robustním podvozku Tatra se v Česku vyvíjí prototyp bezemisního nákladního vozidla, elektromobilu s vodíkovým palivovým článkem. Na projektu, který podpořila Technologická agentura ČR, se podílí konsorcium pěti českých vědeckých institucí a firem, pod vedením společnost ÚJV Řež. Nový vůz má být představen už v závěru roku 2023.

PSALI JSME:
Socialistické značky, které přežily: Kofola, Tatra, Favorit a Mototechna

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Představenstvo Kofoly navrhuje dividendu 13,5 Kč

Kofola dnes oznámila, že představenstvo navrhne ze zisku roku 2020 vyplatit dividendu ve výši 13,5 korun na jednu akcii. Jde o stejnou dividendu, jaká byla vyplacena v minulých letech. Ve srovnání se včerejší …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB