
Z České republiky mířila soukromá letadla v loňském roce nejčastěji do Španělska, Chorvatska a Řecka. Vyplývá to z dat společnosti Charter Advisory, specialisty na privátní a skupinové lety. Za letní měsíce drží prim Turecko a Francie, a to včetně vinařských oblastí.
“Podíváme-li se na trendy v rámci odletů z celé Evropy, vidíme, že během léta jsou logicky nejoblíbenější cesty za dovolenou – například Ibiza, Mallorca, Olbia na Sardinii. Zájem o privátní lety stále roste, což vidíme na meziročním srovnání s létem 2019, tedy obdobím před covidem. Například přílety do Olbie jsou vyšší o osmnáct procent než v srpnu 2019,“ sdělil Martin Feč ze společnosti Charter Advisory.
„Nejrušnějším letištěm z pohledu privátní letecké přepravy v Evropě je Nice, které zaznamenává o 23 procent vyšší aktivitu než před dvěma lety. Většina tohoto růstu připadá na malá letadla do sedmi sedadel,” dodal Martin Feč.
Malá na úkor velkých
Tomu odpovídá i trend zvyšující se poptávky po pronájmech malých soukromých letadel – takzvaných Light Jetů, Very Light a Super Light Jetů v České republice. Ty tvoří v posledních dvou letech dvě třetiny trhu.
Kvůli covidu-19 naopak od loňského března klesá poptávka po větších letadlech. Například u kategorie Heavy Jets, tedy velkých letadel, která se nejčastěji používají pro mezikontinentální lety, klesl podíl na českém trhu za poslední dva roky o 75 procent. Oproti tomu kategorie malých Light Jetů v porovnání s rokem 2019 o 38 procent vyrostla.
„Poptávka po malých letadlech opravdu stoupá kontinuálně. Dokonce i v roce 2020, kde pokles zaznamenaly úplně všechny kategorie, segment Light Jetů o dvě procenta narostl. Tato kategorie letadel je totiž takový ´vstup´ do světa privátní letecké přepravy. Když přijde nový klient, nechce většinou obratem investovat do největšího a nejdražšího letadla. Light Jety jsou cenově výrazně dostupnější, navíc spolu může cestovat až 7 osob a cena se tak dá rozložit na značně přívětivou,“ sdělil Martin Feč.
Upozornil, že jde opravdu o malé stroje. Zákazníka tady nečeká nejvyšší možný standard – letadlo je nízké, není tedy možné se vzpřímeně pohybovat po kabině a let též nedoprovází letuška. „Jejich cenová dostupnost a agilnost je ale přesto ženou vzhůru a stávají se suverénně nejoblíbenějšími letouny v odvětví privátního letectví,“ dodal Feč.
Zlaté časy
To, že soukromé lety zažívají opravdu zlaté časy, dokládají rovněž další společnosti, které v této oblasti působí. Čeští turisté i byznysmeni jsou zkrátka ochotni si za cestu na dovolenou nebo za obchodech ochotní připlatit. Možná také proto, že se v malém privátním letounu cítí s ohledem na pandemickou situaci bezpečněji.
O zvýšeném zájmu klientů hovoří například soukromá letecká společnost Aeropartner nebo ABS Jets, která loni na podzim představila v Česku luxusní vzdušné taxi Phenom 300. Důvodem je právě vzrůstající zájem po cestování business jetem.
„Důvodem, proč jsme v Praze zorganizovali přehlídku nového modelu, je vysoká poptávka našich zákazníků. Zejména korporátní klienti mají seriózní zájem o pořízení tohoto výjimečného stroje,“ řekl Vladimír Peták, generální ředitel a člen představenstva ABS Jets.
„Například náklady na cestu šestičlenné delegace do Bruselu činí v případě letu vlastním letadlem pět tisíc dolarů. Pro srovnání, nejlevnější charterové letenky v business class přijdou na deset tisíc dolarů,“ sdělil na podzim Peták.
Střední a východní Evropa patří podle něho k vůbec nejrychleji se rozvíjejícím novým trhům. „Česká republika je přitom leaderem v regionu a zájem o soukromou leteckou přepravu zde již několik let za sebou výrazně stoupá,“ poznamenal Vladimír Peták. Zatímco před pěti lety tvořilo klientelu soukromých tryskáčů zhruba pět až sedm procent Čechů, dnes už to je více než dvacet procent.