Zavřeno kvůli koronaviru. Máte nárok na vrácení vstupného?

Poradna
Zavřená kina, divadla, galerie, koncertní sály, sportoviště, ale také zájmové kroužky, studijní nebo vzdělávací kurzy. To vše kvůli pandemii nového typu koronaviru. Kdy máte právo na vrácení vstupného či kurzovného? A musíte přistoupit na to, že pořadatel uskuteční akci v náhradním termínu?
Kvůli pandemii koronaviru zůstala zavřená rovněž divadla a kina. Foto: Pixabay.com

Vláda reagovala na postupující chorobu COVID-19 také zrušením všech veřejných akcí, zákazem poskytování mnoha služeb, omezením pohybu a rovněž zrušením prakticky všech kulturních či sportovních akcí. Může člověk, který si na divadelní představení nebo fotbalový zápas koupil předem vstupenku, požádat o navrácení peněz? A jak je to v případě různých kurzů či přednášek?

„Obecně podle zákona platí, že spotřebitel má vždy právo žádat o vrácení peněz, když se akce či kurz neuskuteční, protože jinak by šlo o bezdůvodné obohacení na straně pořadatele. Spotřebitel by dokonce mohl chtít i zaplacení úroků z prodlení, jestliže podnikatel s vrácením peněz otálí,“ sdělila Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Vedle práva na vrácení peněz za neuskutečněnou akci už ovšem další práva zákazníkům v tomto případě nevznikají. Nesplnění zaplacené akce totiž nedošlo kvůli porušení povinností pořadatele, nýbrž kvůli současné pandemii, kterou lze zahrnout mezi takzvanou vyšší moc. Do této kategorie patří mimořádné a nepředvídatelné překážky, které vznikly nezávisle na vůli pořadatele. Znamená to například, že občan nemůže požadovat kupříkladu náhradu škody, která mu se zrušenou akcí vznikla.

PSALI JSME:
Česká kina přijdou kvůli zákazu hromadných akcí o 100 milionů měsíčně

Náhradní termín

Pořadatel akce může svému klientovi vedle finančního narovnání navrhnout rovněž takzvané náhradní plnění. Například za neuskutečněné kurzy cizího jazyka v březnu a dubnu nabídne uskutečnění kurzů v jiných měsících v druhé polovině roku. Anebo se neuskutečněný seminář může přeměnit na videokurz či online seminář v bližším termínu.

V tomto případě je na spotřebiteli, jestli nabídku přijme, nebo bude požadovat vrácení peněz za neposkytnuté služby. O dohodě o náhradním plnění je ovšem vždy lepší, když si necháte vystavit písemné potvrzení nebo si pořídit jiný důkaz, kterým lze v budoucnosti nárok prokázat. V aktuální mimořádné situaci by se zákazník i pořadatel měli především snažit slušně a férově dohodnout.

„Obě strany totiž mohou být postiženy – jak spotřebitel, tak i podnikatel mohou pociťovat nedostatek peněz, který může být krajně obtížný, v některých případech dokonce likvidační. Každá dohoda, která vyřeší oběma stranám jejich aktuální problematickou situaci, je výhodnější než nekomunikace nebo tvrdé hájení svých práv,“ poznamenala Eduarda Hekšová z dTest.

PSALI JSME:
Covid-19 a plnění smluvních závazků. Co dělat, když vám mimořádné opatření zrušilo zaplacenou akci?

Vracení peněz

Najít nějaké přijatelné východisko se momentálně snaží například Český biatlonový svaz, který patří mezi první a nejvíce postižené, když vláda zakázala přítomnost diváků na Světovém poháru v Novém Městě. Na akci se přitom očekávalo až 30 tisíc návštěvníků denně. Ztráty ze vstupného jdou do desítek milionů korun.

„Po jednání se státními orgány bychom měli do 20. dubna, nejpozději však dle zákona do 90 dnů oznámit mechanismus, jakým se bude vracet vstupné, případně zda bude možná výměna za vstupenky na Světový pohár v roce 2021,“ oznámil šéf svazu Jiří Hamza.

Jinde se už rovnou rozhodli peníze vrátit, například za neuskutečněná představení Západočeského divadla v Chebu. „Začneme vracet vstupné, u divadelních představení je to jednodušší, než hledat náhradní termín,“ řekl nedávno jeho ředitel Jan Svoboda.

PSALI JSME:
Tuzemské cestovní kanceláře a agentury letos mohou přijít až o pět miliard korun

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB