Získat náplast na poškozený kufr není legrace

Poradna
Je to hodně nepříjemná situace, která dokáže pokazit celou dovolenou. Na letišti čekáte na svůj kufr a po pásu se přisune balík bez úchytů a koleček. Odborně se tomu říká poškozené zavazadlo. A máte dvě možnosti. Buď s přepravcem zahájit řízení o náhradu škody, nebo ten balík naložit na záda a nadávat na smůlu, která se přihodí zhruba jednomu procentu zavazadel. Obě varianty vyjdou většinou tak nastejno.
Především low-costové letecké společnosti se snaží z odpovědnosti vyvázat už předem různými omezeními a výlukami. Foto: Pixabay

Teoreticky to přitom vypadá jasně a celkem slibně. Podle mezinárodních dohod (Montrealská či Varšavská úmluva), které chrání cestující v případě zpoždění i ztrátě či poškození zavazadel ze strany přepravce, náleží stěžovateli odškodnění až zhruba 1250 euro v případě poškozeného zavazadla. Pak už však následují samá ale…

Téměř nedosažitelné maximum

V první řadě jde o odškodnění maximální – v naprosté většině, a to ještě v příznivé variantně, se však přepravce bude bavit pouze o poměrné částce. Při jejím stanovení se posuzuje mj. stáří zavazadla, rozsah poškození, zda byl kufr patřičně zajištěn (obalen fólií) a zda nebyl přetížen. Což zdaleka neznamená pouze splnění hmotnostního limitu pro zavazadlo. Dokazovat to vše musí poškozený.

Na něm také je dokázat přímou souvislost mezi poškozením a přepravou, tedy nejlépe fotografií doložit stav kufru před tím, než jste jej svěřili přepravci. Záleží také na znění přepravních podmínek jednotlivých leteckých společností.

Především ty low-costové se snaží z odpovědnosti vyvázat už předem různými omezeními a výlukami, ale např. ten český největší posílá stěžovatele s poškozenými zavazadly do konkrétní opravny na okraji Prahy a podle odhadu škody ze strany „spřáteleného“ partnera pak určuje výši finanční kompenzace.

Řešit hned na letišti

Ale to už jsme předběhli, zatím stojíme naštvaní u přepravního pásu. Co konkrétně máme udělat? V první řadě si poškozené zavazadlo vyfotit. Pak se odebrat k přepážce „Reklamace zavazadel“ (Baggage Service Office), případně „Odbavení zavazadel“ (Baggage Handling Desk).

Každý letecký přepravce musí mít podle mezinárodních úmluv na letišti, kde přistává nebo odbavuje, svého zástupce nebo tzv. handlingového partnera, který by se měl vyřízení stížnosti ujmout.

Velmi často se však stane, že nehoda se zavazadlem se stane po přistání uprostřed noci a hledat na neznámém letišti např. zástupce bulharské charterové společnosti, kterého využívá právě zmíněný největší český přepravce, je v kritické chvíli prakticky nemyslitelné. Navíc při představě několika autobusů nacpaných šťastnějšími spolucestujícími. V případě organizovaných zájezdů je pak nejlepší obrátit se na delegáta (i když poškození zavazadla primárně nevyřizuje cestovní kancelář). Pokud cestujete sami, je to na silné nervy.

PSALI JSME:
Za ztrátu a poškození zavazadel v letadle je odpovědný přepravce

Palubní lístek nevyhazujte

Na letištní přepážce zabývající se vaší stížností musíte doložit zavazadlový lístek a palubní lístek (pro jistotu si předem vytiskněte jako rezervu i letenku), po sepsání potřebných skutečností obdržíte PIR protokol (Property Iregularity Report). Ten je třeba uschovat pro další komunikace s leteckou společností, obsahuje rovněž kontakty a referenční číslo.

Podle mezinárodní úmluvy musíte poškození nahlásit bezprostředně po příletu, tedy do 24 hodin. Povolena je lhůta až sedm dní, ale pak se vám bude obtížně prokazovat, kdy došlo k poškození zavazadla. Není tedy dobrý nápad čekat s vyřešením až po návratu z dovolené, budete mít patrně smůlu. Přepravce má na vyřízení vašeho podání 30 dní (nejde o reklamaci, ale vyřešení požadavku podle mezinárodní úmluvy).

PSALI JSME:
Zavazadla v letecké přepravě budou pod lepší kontrolou

K soudu i na cestovku

A případné další kroky, pokud nejste s odpovědí letecké společnosti spokojeni? Můžete zamířit k soudu podle územní příslušnosti přepravce nebo destinace, kde se vám nehoda stala. Mnohem efektivnější je však požádat o pomoc zákaznické organizace (počítejte s provizí z vymožené částky), které jsou v jednání s partnery zběhlejší a které snadno najdete na internetu.

A hlavně – nabízí se možnost obrátit se na cestovní kancelář na základě celkem přesvědčivého argumentu, že smlouvu o službách (včetně dopravy) jste uzavřeli s ní, nikoli s přepravcem.

Obdobná mezinárodní pravidla jako pro leteckou, platí i pro další druhy přepravy. V případě zpožděného zavazadla platí, že se po 21 dnech od přistání považuje za ztracené a vy budete dokládat, o co všechno jste v zavazadle přišli.

Hana Bendová

Zavřít reklamu ×
  1. To jsou rady. Obalit folií. Při cestě do USA nemáte mít kufr ani zamčený, jinak vám ho otevřou i za cenu poškození. Jediná možnost – nejnovější kufry se zámkem, který jde otevřít speciálním klíčem -(něco podobného jako klíč od hajzlu pro invalidy). Jinak mám dobrou zkušenost se skořepinovými kufry Samsonite staršího provedení.

Napsat komentář: Sam Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Cestování

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Daň ze štěstí se může týkat každého

Poradna
Máváte tím kouzelným papírkem a blaženě se usmíváte – konečně jsem vyhrál, štěstí mi snad spadlo z nebe. Je to radost pochopitelná, ale trochu předčasná, protože než výhra v loterii, kurzové sázce či jiné hazardní hře z nebe dopadne až do výhercova klína, ztratí se 15 procent objemu.