Adventní večírková sezóna se nekoná, firmy přicházejí denně o stamiliony

Sezóna vánočních večírků je letos mrtvá. Přinejlepším polomrtvá. Pro řadu gastronomických podniků může být letošní citelný úbytek vánočních večírků až likvidační. Jen částečně mohou situaci zachránit on-line vánoční večírky.
Pouze zhruba na úrovni 10 až 20 procent obvyklých tržeb jsou taxislužby, pro které je doprava hostů na a zejména z „kamenných“ vánočních večírků za normálních okolností podstatnou složkou listopadových a zejména prosincových tržeb. Ilustrační foto: Pixabay.com

Trpí pochopitelně také většina cateringových a eventových firem, zejména ty, které se včas nepřeorientovaly – nebo nemohly přeorientovat – právě na pořádání on-line akcí. Krutý pokles tržeb zasahuje rovněž firmy a podnikatele běžně profitující z adventní večírkové sezóny, jako jsou třeba taxislužby a taxikáři.

Tržby gastronomických zařízení v ČR se za běžných podmínek pohybují z celoročního hlediska průměrně kolem 500 milionů korun denně. V předvánočním čase však bývají o čtvrtinu až třetinu nad tímto průměrem, takže se pohybují až kolem 670 milionů korun denně. Důvodem jsou právě předvánoční setkání zaměstnanců nebo přímo vánoční večírky.

Letos však mnohé firmy kvůli covidové situaci večírky zcela vypustily nebo je pořádají on-line formou. Jenom menší část firem pořádá setkání ve zkrácené podobě tak, aby se „vešly“ do kratší otevírací doby gastropodniků. Návštěvnost restaurací je navíc omezena právě kratší otevírací dobou, a tím pádem je silně omezeno i předvánoční setkávání zaměstnanců „po vlastní ose“. Pokud se nyní restaurace opět zavřou úplně, bude s vánočními setkáními a večírky konec zcela.

PSALI JSME:
Dávat zhoršení epidemické situace za vinu restauracím je nesmysl

Některé restaurace a cateringové firmy se snaží na tuto situaci připravit a nabízejí už nyní k rozvozu alespoň „pakety“ s jídly, například sushi, nebo lahvované drinky určené taktéž k rozvozu pro konzumaci při online vánočních večírcích. Během virtuálních večírků lidé tyto pokrmy či nápoje konzumují, přičemž současně spolu na dálku, prostřednictvím online platformy, neformálně hovoří nebo hrají různé on-line hry.

Gastronomické podniky v uplynulých dnech musely zavírat v osm hodin večer. Jejich tržby se tak pohybovaly zpravidla zhruba na třetině obvyklých adventních částek, přibližně na úrovni 220 až 230 milionů korun denně. Denně tak gastronomická zařízení v Česku tratí v tomto předvánočním čase zhruba 450 milionů korun, právě kvůli citelnému narušení vrcholné sezóny roku.

Protipandemickými opatřeními jsou enormně zasaženy i cateringové společnosti. Zajištění vánočních večírků běžně tvoří až 40 procent jejich celoročních zakázek. V těchto dnech se jim tržby propadají zpravidla o více než 90 procent běžného stavu. Jen zlomek ztráty mohou nahradit tržby z on-line večírků.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Pokud se obchody a restaurace v prosinci opět zavřou, bude to pro řadu z nich likvidační

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Podnikání

Podpora rozvoje elektromobility pro podnikatele

Skupina ČEZ, která provozuje nejrozšířenější síť veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily a zajišťuje mj. kompletní servis pro klienty v sektoru firem, municipalit a krajů podepsala, spolu se společností ČSOB …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Proč euro zlevňuje a americký dolar zdražuje?

Analýza
Směnný kurz české koruny je v posledních letech velmi dynamický a mění se v závislosti na několika nejdůležitějších faktorech: Úrokovém diferenciálu, ekonomická síle, politické stabilitě, tržnímu sentimentu a mezinárodnímu obchodu.