I pokud auto používáte denně a žádné problémy nepozorujete, při delší cestě se rozhodně vyplatí jeho technický stav podrobit důkladné prohlídce. Ostřížím zrakem proto prověřte všechny součásti, které jsou pro bezpečnou a komfortní jízdu nezbytné.
Můžete odhalit nedostatky, jejichž odstranění se vám bude výrazně lépe řešit doma než uprostřed vysněné dovolené. Pokud si na ni sami nevěříte, využijte služeb servisu.
Prvním úkonem by měla být kontrola pneumatik. Prověřte jejich stav a správné nahuštění, včetně rezervy. Informace o optimálních hodnotách naleznete v návodu nebo nálepce přímo v autě. Při plně zatíženém autě by hodnota tlaku měla být o 10 až 15 procent vyšší. Minimální hloubka dezénu je u letních pneu stanovena na 1,6 mm.
Mějte však na paměti, že tyto hodnoty jsou již kritické a pokud se k nim blížíte, je rozhodně na místě zvážit výměnu. Sjetými gumami riskujete zhoršené jízdní vlastnosti, které se zvlášť při deštivém počasí mohou vymstít, zvýšené riziko aquaplaningu hrozí již při vzorku menším než čtyři milimetry.
Pokud by došlo k nehodě v důsledku špatné kondice auta, může pojišťovna výrazným způsobem krátit či zcela odmítnout pojistné plnění. Určitě nespoléhejte na zimní obutí, pneumatiky mají odlišné vlastnosti, při jejich použití navíc můžete například v Itálii dostat pokutu.
Základem povinné výbavy jsou lékárnička, reflexní vesty, výstražný trojúhelník a rezervní pneumatika nebo sada na opravu pneumatiky. Nároky na nezbytné vybavení se však v jednotlivých zemích liší, nespoléhejte tedy jen na českou legislativu, ale zjistěte si, jaké jsou podmínky ve vaší cílové destinaci i všech zemích, přes které budete projíždět.
Například v Polsku platí povinnost mít v autě hasicí přístroj, ale naopak zde policie nebude kontrolovat vaši lékárničku. Zatímco u nás není barva reflexní vesty určena, v Rakousku musí být výhradně oranžová.
„Mějte také na paměti, že v zahraničí může být řešení problémů o něco složitější. Vyplatí se tedy zvážit pořízení další výbavy, která u nás sice nepatří mezi povinnou, ale může se hodit. Například hasicí přístroj, tažné lano nebo startovací kabely,“ doporučuje Martin Thienel ze společnosti Kalkulátor.cz.
Pokud se posádka vykoupe raději až v moři a nikoli ve vlastním potu, neobjedete se bez funkční klimatizace. Čistí se pomocí speciálních přípravků, pravidelně je nutné doplňovat chladicí médium a měnit filtr. Nejde o žádnou podružnost, horký těžký vzduch může mít výrazný vliv na zdraví cestujících, zejména starších lidí a malých dětí, a také na kondici a ostražitost řidiče.
Podcenit se nevyplácí ani stav světel a stěračů. V první řadě samozřejmě s ohledem na naši bezpečnost, ale také na případnou pokutu. Světla před cestou očistěte a vyzkoušejte, zda fungují. Ztmavené nebo blikající žárovky je třeba vyměnit.
Dlouhá cesta je také ideální příležitostí k výměně stěračů, pokud mají to nejlepší již za sebou. Správně funkční stěrače musejí pevně přiléhat k povrchu skla a nezanechávat žádné šmouhy. Čistá okna jsou základním prvkem zvyšujícím bezpečnost jízdy.
Nedílnou součástí prověrky vozu je i kontrola stavu kapalin. Ověřte si hladinu brzdové a chladicí kapaliny, vody do ostřikovačů a motorového oleje. Podle potřeby je doplňte nebo vyměňte. Kvalitu kapalin můžete zkontrolovat senzoricky nebo pomocí speciálního testeru.
Mezi typické znaky, indikující nutnost výměny, patří ztmavnutí nebo zakalení a přítomnost pevných částic v kapalině. Pozor na to, že při dlouhých náročných cestách v horkém počasí může být spotřeba oleje vyšší, než jste normálně zvyklí.
Kontrolou by měl projít i brzdový systém. Nejprve prověřte kotouče a destičky vizuálně a poté změřte jejich tloušťku. Pokud se zjištěná hodnota blíží minimální hranici uvedené v návodu auta, je třeba součástky vyměnit. Správnou funkčnost těsnosti systému provedete stlačením brzdového pedálu při vypnutém motoru. Pokud necítíte žádný odpor, brzdový systém nefunguje správně.
Problémem může být slabá nebo starší autobaterie, zejména pokud auto po příjezdu na dovolenou na delší dobu odstavíte. Hodnotu napětí si můžete ověřit pomocí voltmetru. Pokud je autobaterie starší tři až čtyři roky, může být třeba ji vyměnit. Preventivní výměnu zvažte také u svíček do zapalování, pokud je používáte již dlouho.
Nedílnou součástí bezproblémové cesty na dovolenou a zpět je seznámení se s dopravními pravidly v zahraničí, řeč je zejména o rychlostních limitech, používání světel, již zmíněné povinné výbavě, nutných dokumentech nebo požívání alkoholu před jízdou.
„Někde platí zpřísnění podmínek pro řidiče, kteří mají řidičák méně než dva roky. Platí pro ně například nižší povolená rychlost, zákaz vlečení přívěsů či jízda v noci,“ upozorňuje Tomáš Neřold, vedoucí BESIP.
Povinné ručení musí mít uzavřené každý majitel vozu i v ČR. Součástí většiny z nich bývá asistenční služba, jejíž rozsah se v závislosti na konkrétním ručení výrazně liší. Nejvíce zásahů pojišťovny registrují v případech poruchy auta (téměř 80 %, pozn. red.), zbytek představují dopravní nehody.
„Asistenční služby využijete, pokud vám ve vozidle dojde benzín, vybije se baterie, zjistíte závadu nebo pokud přeceníte své řidičské schopnosti a nedokážete vyjet z místa. Před odjezdem na dovolenou si tedy zjistěte, na jaké asistenční služby máte nárok a v jakém limitu.
Odtah vozidla je někdy limitován počtem kilometrů nebo maximální částkou za odtah. Do mobilu si uložte číslo na asistenční služby vaší pojišťovny. Zde vám vždy sdělí, na jaké služby a v jakém rozsahu máte nárok,“ uzavírá Martin Thienel ze společnosti Kalkulátor.cz.