Až se vrátí covid-19. Firmy nejsou připraveny na druhou vlnu

Analýza
Až čtvrtina středně velkých a velkých firem ještě není připravena na případnou druhou vlnu pandemie koronaviru. Ukázala to interní anketa Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů mezi jejími členy. U malých firem je situace několikanásobně horší.
Home office má u mnoha firem posloužit jako prevence před šířením koronaviru. Foto: Pixabay.com

V souvislosti s protikoronavirovými opatřeními začaly tuzemské firmy zpracovávat manuály, jak postupovat v případě, že se nákaza vyskytne mezi jejich zaměstnanci. Podle výsledků interní ankety Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů to však dělají zejména středně velké a velké podniky, které si různá řešení otestovaly už při první vlně. I tyto firmy ale mají zatím značné mezery.

„Krizové scénáře spočívají zejména v práci z domova, postupech pro měření tělesné teploty, častějším úklidem a dezinfekcí, ale také spoluprací s lékaři nebo hygienickou službou,“ řekl prezident konfederace Jan Wiesner.

Významnou roli podle něho hraje rovněž prevence a včasné řešení vzniklé situace. „Firmy totiž v anketě často uváděly, že největší komplikace by jim přinesl výpadek celých týmů najednou, nechtějí tedy nic podceňovat,“ dodal Wiesner.

PSALI JSME:
Nebezpečí spojená s návratem zaměstnanců do práce

Větší jsou odpovědnější

Podle poradenské společnosti Moore Czech Republic většinou platí, že čím větší je firma, tím větší je rovněž pravděpodobnost, že disponuje krizovými manuály nebo přijala preventivní opatření. Mezi ně patří například střídání týmů v kancelářích nebo omezení kontaktu během střídání směn ve výrobě. Ale také třeba úpravy společných prostor, jako jsou šatny nebo jídelny, pro udržení většího odstupu mezi pracovníky.

„Samozřejmostí je zvýšená frekvence úklidu a větší přísun dezinfekčních přípravků na pracoviště,“ uvedl Petr Kymlička, partner Moore Czech Republic. „Sofistikovanější manuály a krizové scénáře jsou doménou především velkých firem, nemusí to však platit bez výjimky.“

Podle interního zjištění Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů totiž plán, co dělat při příchodu druhé vlny koronavirové pandemie, nemá stále přibližně 25 procent větších firem. U malých je to ovšem výrazně horší. „Vhodně nastavené interní procesy a postupy nemá podle našich odhadů až osmdesát procent z nich,“ konstatoval Kymlička.

PSALI JSME:
Čtvrtině kancelářských firem koronakrize změnila plány

Byznys na prvním místě

Hlavním důvodem absence krizových plánů v malých firmách je podle Moore Czech Republic jejich důraz vrátit se co nejdříve do stavu před pandemií. Často také nemají dostatek peněz nebo dostatek odborníků na přípravu krizové strategie.

„Malé podniky řeší případné komplikace spíše operativně. Kvůli ztrátám, které mnohé z nich utrpěly během první vlny pandemie, nemají příliš prostoru věnovat se přípravě na situaci, která přinejlepším ani nastat nemusí,“ poznamenal Petr Kymlička.

Podle něj je ale důležitá i role státu, konkrétně zjednodušení a urychlení finanční podpory v nutných případech. „Firmy mohou zaměstnance postavit takzvaně na překážky s šedesáti procenty mzdy. Díky rychlé kompenzaci ze strany státu nebudou zaměstnavatelé muset sáhnout až k propouštění,“ dodal Kymlička.

PSALI JSME:
Rodinné firmy lépe zvládají krizi. Rodina se semkne

Práce z domova

Jiný průzkum ukázal, že mnohé firmy, u nichž je to možné, plánují i na podzim s výrazným využíváním práce z domova, takzvaným home office. Podle zjištění společnosti Gartner ze začátku června až 82 procent šéfů má v plánu ponechat částečnou práci z domova i po návratu k běžnému provozu.

Podle časopisu Bussines World se průzkum uskutečnil mezi 127 podnikovými lídry z HR (oddělení lidských zdrojů), financí a dalších oblastí.

Téměř polovina dotázaných přitom uvedla, že má v plánu v budoucnu umožnit zaměstnancům v trvalou práci na dálku. Velká část organizací zase hodlá zavádět flexibilnější pracovní režim. To všechno právě jako prevenci proti dalšímu šíření koronaviru.

PSALI JSME:
Home office: Dočasné řešení, nebo nový styl práce?

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Češi dnes utratí za oběd v restauraci o 70 korun více než před pěti lety

Analýza
Zatímco před pěti lety utratili lidé v restauraci za obědové menu okolo 154 korun, nyní to je 224 korun, tedy o 44 procent více. Ještě výrazněji se zvedly ceny samotných hlavních jídel nabízených okolo poledne. Vyplývá to z analýzy, kterou Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) poskytla společnost Dotykačka, jejíž pokladní systém využívá nejvíce gastro podniků v republice.