Black Friday: Nákupní horečka znamená víc než jen slevy

Sváteční nakupování je v plném proudu díky slevovému týdnu Black Friday. Pro obchodníky jde o nejrušnější období roku, kdy lákají zákazníky na výrazné slevy, často v řádu desítek procent.
Investoři by neměli jen koukat po slevách v obchodech, ale také zhodnotit jejich dopad na akcie firem. Ilustrační foto: faei.cz
Investoři by neměli jen koukat po slevách v obchodech, ale také zhodnotit jejich dopad na akcie firem. Ilustrační foto: faei.cz

Tento americký fenomén dostal své jméno po pátečním krachu americké burzy v roce 1869. Až v 60. letech se stal jedním z největších nákupních dnů na světě. Jak ale Black Friday ovlivňuje spotřebitele, obchody a co to znamená pro investory?

Jak moc Češi rádi nakupují v den Black Friday?

Češi si svátek plný slev oblíbili – průměrný zákazník během Black Friday zakoupí až tři produkty a utratí více než 5 000 korun. V roce 2023 Češi během Black Friday utratili přes sedm miliard korun. Celosvětově tržby po Black Friday v roce 2023 dosáhly až 70,9 miliardy dolarů. To je téměř tolik, jako pětinásobek tržeb ČEZu nebo jedna čtvrtina hrubého domácího produktu České republiky.

Mezi nejpopulárnější zboží patří elektronika, hračky a kosmetika. Novela zákona v tomto roce také obchodníkům znemožnila umělé navyšování cen před slevou, které v minulosti vedlo k tomu, že Black Friday paradoxně přinášel vyšší ceny.

Během Black Friday taky zaznamenáváme rostoucí trend digitalizace. V roce 2023 nakupovalo 43 procent zákazníků prostřednictvím on-line e-shopů, zatímco tradiční nákupy v kamenných obchodech klesly na 25,6 procenta. Obchodníci tedy musí klást větší důraz na e-commerce platformy a logistiku.

Co se děje na trzích?

Black Friday je jedním z důvodů, proč jsou pro maloobchod nejvýnosnější právě poslední tři měsíce v roce, což je pro investory důležitým indikátorem svátečních tržeb. Současné trendy zdůrazňují nutnost držet krok v oblasti e-commerce, která hraje stále větší roli.

Americké retailové a e-commerce společnosti letos zaznamenávají výrazný růst. Na špici je Walmart, jehož akcie posílily o 72 procent, následovaný řetězcem Costco s růstem o 46 procent. Amazon však s růstem o 30 procent za konkurencí zaostává.

Evropské společnosti si vedou také dobře, zejména obchodní řetězce s oblečením. Akcie německého Zalanda letos vzrostly o 37 procent a španělského Inditexu o 34 procent, přesto zůstávají za americkými konkurenty.

Pro čínský trh Black Friday není tak významný. Převažují tam jiné nákupní trendy, jako je například Singles‘ Day (11. listopadu), původně oslava nezadaných. I přesto ale někteří velcí hráči jako JD.com a Alibaba vzrostli o 20 procent a devět procent.

Čína se nadále potýká s výraznými ekonomickými problémy, což má přirozeně negativní dopad na spotřebitelskou poptávku. Stojí však za zmínku, že po nedávné vládní reformě se čínské trhy začínají vzpamatovávat.

Díky nakupování on-line se Black Friday stal významným obdobím také pro poskytovatele on-line platebních služeb, jako např. Paypal, Block, nebo Klarna. Ta se akorát připravuje vstoupit na burzu. A vypadá to, že v ten správný čas. Akcie PayPalu totiž letos vzrostly o více než 40 procent, zatímco akcie Block o 23 procent.

Black Friday není jen o slevách. Je to také důležitý den pro investory v oblasti maloobchodu, finančních služeb či e-commerce. Investoři by tedy neměli jen koukat po slevách v obchodech, ale také zhodnotit jejich dopad na akcie firem. Slevy na akciovém trhu jsou přece jen o něco lákavější.

Autor je investiční analytik společnosti eToro
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB