Ano, právě startuje nákupní smršť. Potvrzuje to i průzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), kterého se zúčastnila více než 1,3 tisíce dotázaných a jehož výsledky mají Finanční a ekonomické informace (faei.cz) k dispozici.
Ukazují, že aspoň část dárků hodlá osmdesát procent nakupujících pořídit na internetu a že téměř polovina z nich hodlá objednat vybrané zboží objednat už v druhé polovině listopadu.
Slevové akce vztahující se k Black Friaday jsou rok od roku populárnější, což potvrzují i údaje z průzkumu, které redakci faei.cz poskytla dopravní a zásilková společnost GLS. Letos si chtějí výhodněji nakoupit až dvě třetiny lidí – a právě také vánoční dárky za výhodnější ceny.
Rekordní tržby
Podle údajů GLS počítají e-shopy s až 200procentním nárůstem tržeb. A největší skupina zákazníků se skutečně chystá nakupovat ještě v listopadu. Nejvíce je Black Friday oblíbený mezi mladými, ale peněženky si připravuje rovněž starší generace.
„Nyní nás každopádně čeká hlavní sezona, na kterou se obchodníci připravovali dlouho dopředu a během níž se můžeme těšit na rekordní hodnoty,“ potvrdil výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
„Z našich výzkumů víme, že ve druhé polovině listopadu chce objednávat dárky nejvíce zákazníků. Souvisí to jak s klidným dodáním balíčků v předstihu, tak i se slevovými akcemi spojenými obvykle pod značku Black Friday.“
Jak vyplývá z výzkumu APEK, na internetu nejčastěji Češi plánují utratit v rozmezí dvou až pěti tisíc korun. Takto označila svůj rozpočet přibližně třetina on-line spotřebitelů. Jen o něco méně, konkrétně 21 procent zákazníků, si připravilo na objednávky z e-shopů od pěti do deseti tisíc korun.
„Z praxe víme, že finální útrata se většinou pohybuje u horní hranice rozpočtu nebo nad ní,“ řekl Jan Vetyška a nabízí srovnání plány na nákupy v kamenných obchodech:
„V klasických obchodech spotřebitelé nejčastěji plánují kupovat spíše levnější zboží. Nejvíce v celkovém rozsahu jednoho až dvou tisíc, které se chystá utratit 30 procent z nich. To ukazuje na větší chuť pořizovat dražší zboží on-line.“
Ředitel GLS v České republice Pavel Včela uvedl, že dopravce hlavní letošní nápor nemůže zaskočit. „Na každoroční vrcholnou sezónu se připravujeme celý rok. Jak rozšiřováním a zkapacitňováním naší přepravní sítě, tak i posilováním a novinkami v oblasti digitálních technologií,“ konstatoval Pavel Včela.
Peníze na slevy
Mnozí lidé si právě na slevové akce související s Black Friday cíleně odkládají peníze. „Sledují předem nabídky různých e-shopů, aktivně vyhledávají nejvýhodnější nabídky a slevy. Často využívají srovnávače cen a slevové servery.
Někteří zákazníci také během Black Friday nakupují impulzivně a pořizují si zboží, které původně neplánovali, kvůli slevám a omezené době platnosti nabídek,“ vysvětlil Tomáš Čupr, ředitel marketingové agentury PPC Profits.
Naopak právě kvůli akcím typu Black Friday podle něj postupně klesá význam povánočních slev, i když jejich smysl stále úplně nezmizel. „Není to pouze díky nižším cenám, ale také kvůli zvýšené koupěschopnosti po Vánocích, mnoho lidí dostane jako vánoční dárek hotovost nebo poukazy na nákup,“ dodal Čupr.
Obchodníci tak už jsou na Black Friday připraveni, první akce běží již od počátku listopadu. V následujících dnech bude kulminovat nejen vlna slev, ale i prezentace různých slevových akcí, zasílání newsletterů či slevových kódů.
„Z dat z minulých let vidíme, že polovina e-shopů tvoří kampaně na Black Friday, v podstatě se na ně soustředí celý listopad,“ řekl Ladislav Hrbáček, zakladatel a ředitel marketingové společnosti Leadhub.
„Během samotného Black Friday dne je pak vidět nárůst o 300 procent v odeslaných e-mailových kampaních, které vedou až ke 180procentnímu nárůstu počtu objednávek a růstu tržeb o více než 220 procent,“ dodal.
Neférové praktiky
Také šetření on-line tržiště Allegro ukázalo, že téměř polovina zákazníků, kteří plánují nakupovat během Black Friday, alespoň 30 dní před slevovou akcí sledují vývoj cen zboží, aby nenaletěli na klamavé nabídky.
„Neférové praktiky on-line prodejců zvýšily míru opatrnosti zákazníků, kteří tvrdí, že si rádi nabídky sami prověřují. Naštěstí od roku 2023 platí evropská směrnice Omnibus, podle které musí být uváděná sleva kalkulována z nejnižší ceny zboží za posledních třicet dní.
Prodejci tak již nemohou cenu pár dní před Black Friday uměle navýšit nebo nabízet slevy ze smyšlené ceny,“ upozornil Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu České republiky.
Jedním z těch, kdo spustil slevové akce v rámci Black Friday, je také Datart. Podle odhadů prodejce dojde během prodejní akce řadově až k 35procentnému nárůstu prodejů oproti běžnému období. Zájem se očekává zejména u mobilních telefonů, notebooků, chytrých hodinek, malých domácích spotřebičů, ale také u energeticky úsporných produktů.
„V Datartru jsme Black Friday prodloužili i letos na celý listopad, což umožní zákazníkům pohodlnější nákupy bez zbytečného spěchu,“ řekla mluvčí Petra Psotková.
Tento krok podle ní také pomáhá předcházet přeplněným prodejnám a přetíženému e-shopu. „Zároveň tím zajišťujeme, aby měli spotřebitelé dostatek prostoru k promyšlenému nákupu a mohli využít poradenství našich elektrospecialistů,“ dodala mluvčí.