
Ukázal to průzkum společnosti Nielsen Admosphere metodou on-line sběru na vzorku pěti set respondentů z internetové populace Českého národního panelu starších 18 let. Redakce FAEI.cz má výsledky šetření k dispozici.
V české populaci se k pití piva momentálně hlásí 79 procent osob. Těch, kteří by si dopřáli alespoň jeden půllitr denně (nebo téměř každý den, pozn. aut.), ovšem zdaleka tolik není. Je jich 13 procent, což je o šest procent méně, než před dvěma lety před propuknutím koronavirové pandemie.
Alespoň jednou týdně aktuálně pije pivo 32 procent lidí, což je srovnatelné se staršími výsledky. Podobný podíl (34 %) si tento nápoj dopřává méně často a nikdy pivo nepije 21 procent dotázaných.
Oblíbené radlery
Stoupající popularitě se těší ochucená piva neboli radlery. Ty sice pro Čechy stále nejsou nápojem pro každodenní pití (denně si je dají jen 2 procenta dotázaných), ale aspoň jednou týdně po nich sáhne už pětina lidí, což je o pět procentních bodů více než před dvěma lety. Méně často je pak pije polovina dotázaných.
Procento těch, kteří si ovocná piva nedají nikdy, se aktuálně blíží procentu odmítačů tradičního piva: Jich ke 28 procent. Popularita těchto piv se v porovnání s výsledky z roku 2020 zvýšila hlavně u mužů (o 19 procentních bodů), kteří už radlery pijí ve srovnatelné míře jako ženy – alespoň někdy po nich sáhne 70 procent mužů a 74 procent žen.
Vzrůstající oblíbenost nealko piva se odrazila na preferencích značek v Česku. Letos poprvé se na první místo dostal Birell se 17 procenty konzumentů. Vyšší popularitě se přitom těší mezi ženami – rozdíl 14 procentních bodů oproti mužům.
Plzeň, která zvítězila ve dvou obdobných výzkumech v předchozích letech, je nyní těsně druhá s 16 procenty pivařů, kteří označili Pilsner Urquell, respektive Plzeňský Prazdroj, za svoji nejoblíbenější značku. Na dalších místech jsou u českých pivařů značky Velkopopovický Kozel (10 %) a Radegast (7 %). Necelé desetina konzumentů piva pak na značce nezáleží.
Fanoušci malých pivovarů
Další otázka výzkumu se zaměřila na postoj k malým lokálním pivovarům, kterých už jsou v Česku stovky. Obecně se přístup k nim za poslední dva roky příliš nezměnil a své fanoušky mezi českými konzumenty rozhodně mají.
Přesně čtvrtina dotázaných pivařů ve výzkumu odpověděla, že piva malých pivovarů dokonce preferuje nad ostatními. Opačný postoj má 14 procent dotázaných, tito lidé dávají přednost spíše průmyslovým pivovarům. Nejvyšší podíl má ale skupina, které nezáleží na tom, jestli pivo pochází od malého, nebo velkého producenta.
Samostatnou kapitolou jsou pivní speciály, což jsou například různé omezené edice. Velká část Čechů o ně aspoň někdy projevuje zájem, ale není to často: Třiadvacet procent lidí v průzkumu uvedlo, že si je kupuje nebo objednává občas a 36 procent zřídka. Jen tři procenta si je dopřávají často a 38 procent po nich nesáhne nikdy. Větší popularitě se speciály těší mezi muži než mezi ženami.
Pivo pokořilo víno
Český svaz pivovarů a sladoven loni na podzim na svém webu zveřejnil, že české pivo je nad průměrem v hodnocení žebříčku Brewers of Europe. Získalo 80,5 bodu, přičemž průměr zkoumaných evropských států byl 74,1. Předčilo tak v oblíbenosti víno, což není v Evropě obvyklé.
Žebříček vychází z oblíbenosti daného nápoje obyvateli jednotlivých států. V průzkumu, který pro evropské nápojáře připravila společnost RepTrak, odpovídalo loni v České republice více než sedm set lidí.
„K vysokému hodnocení českého piva v žebříčku Brewers of Europe pomohlo pozitivní emoční vnímání napříč celou domácí společností a také dlouhá kulturní tradice. Pivo jednoznačně bodovalo jako společník pro rozmanitou příležitost nebo jídlo. S tím, že je určeno pro dobré pro chvíle s přáteli, souhlasí více než 89 procent dotazovaných,“ uvedl pivovarský svaz.