Češi v červenci utráceli málem jako před koronavirem. Až na auta

Názor
Maloobchodní tržby vykázaly v červenci poměrně solidní výkon. Poprvé od letošního února meziročně rostly jak ve vyjádření očištěném o kalendářní vlivy, tak ve vyjádření neočištěném. Neočištěně vzrostly o tři procenta, tedy nejvýrazněji od letošního února. Po očištění si polepšily o 1,9 %.
Češi v červenci utráceli málem jako před koronavirem. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Češi se tedy se svým utrácením postupně vrací ke stavu, jenž panoval před březnovým úderem koronaviru a „vypnutím“ podstatné části ekonomiky, včetně maloobchodu. Některé spotřebitelské segmenty však zůstávají stále silně otřeseny. Viditelné to bylo v červenci zvláště v případě ubytování, kde byly tržby meziročně o takřka padesát procent nižší.

Za celý letošní rok jsou tržby v ubytování meziročně o bezmála 53 procent níže. Sektor trpí odlivem zahraničních turistů, který není s to kompenzovat ani poptávka tuzemského obyvatelstva, podporovaná programem na podporu lázeňství COVID-Lázně. Zvláště patrné je to například v Praze, která je vysoce závislá na poptávce zahraničních návštěvníků.

Výdaje Čechů za rekreaci a kulturu narostly v červenci meziročně o více než desetinu, což svědčí o tom, jejich poptávka turistický ruch jistě povzbudila, byť to na kompenzaci výpadku zahraniční poptávky nestačilo.

PSALI JSME:
Kvůli pandemii v Praze ubylo přes 70 procent zahraničních turistů

O desetinu více než loni utratili Češi také za elektroniku. To znamená, že jsou stále ochotni nakupovat zboží, které nutně nepotřebují, například nové mobilní telefony či počítače. Jde tedy o signál toho, že koronavirová krize se ještě v chování domácností plně neprojevila, a to z velké části kvůli vládním opatřením na podporu ekonomiky a zaměstnanosti.

Nelze však vyloučit, že jde zčásti stále o dozvuk kompenzujícího chování, kdy lidé stále i v červenci nakupovali zboží, které nemohli pořídit v době „vypnuté“ ekonomiky v měsících březnu až květnu.

Naopak, stále se v červenci propadal automobilový segment, a to meziročně o více než osm procent. Po zahrnutí automobilového segmentu se spotřebitelské výdaje Čechů v meziročním vyjádření stále propadaly. I na základě dnešních čísel je třeba počítat s tím, že za celý rok se maloobchod v ČR letos propadne o tři procenta, po zahrnutí automobilového segmentu ještě výrazněji.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Do Česka i přes pandemii přicházejí nové maloobchodní značky. Bontonland naopak končí

×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

„Předvídanost bitcoinu? Bude omezen celkovou zásobou stejně jako zlato,“ říká Dominik Stroukal

Rozhovor
Kryptoměnový svět se bouřlivě rozvíjí. Od roku 2009, kdy vznikly první kryptoměny jsme byli svědky několika vzestupů a pádů. Spousta lidí a firem se snaží z „bitcoinového světa“ udělat víc, než jen „digitální zlato“ a vytvořit standardní finanční produkty. Vloni se cena bitcoinu vyšplhala až k magické hranici 40 tisíc dolarů za jeden bitcoin. Nyní se dá očekávat, že bitcoin může letět strmě dolů až o 80 %, říká …
Rolovat nahoru