Češi v červenci utráceli málem jako před koronavirem. Až na auta

Názor
Maloobchodní tržby vykázaly v červenci poměrně solidní výkon. Poprvé od letošního února meziročně rostly jak ve vyjádření očištěném o kalendářní vlivy, tak ve vyjádření neočištěném. Neočištěně vzrostly o tři procenta, tedy nejvýrazněji od letošního února. Po očištění si polepšily o 1,9 %.
Češi v červenci utráceli málem jako před koronavirem. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Češi se tedy se svým utrácením postupně vrací ke stavu, jenž panoval před březnovým úderem koronaviru a „vypnutím“ podstatné části ekonomiky, včetně maloobchodu. Některé spotřebitelské segmenty však zůstávají stále silně otřeseny. Viditelné to bylo v červenci zvláště v případě ubytování, kde byly tržby meziročně o takřka padesát procent nižší.

Za celý letošní rok jsou tržby v ubytování meziročně o bezmála 53 procent níže. Sektor trpí odlivem zahraničních turistů, který není s to kompenzovat ani poptávka tuzemského obyvatelstva, podporovaná programem na podporu lázeňství COVID-Lázně. Zvláště patrné je to například v Praze, která je vysoce závislá na poptávce zahraničních návštěvníků.

Výdaje Čechů za rekreaci a kulturu narostly v červenci meziročně o více než desetinu, což svědčí o tom, jejich poptávka turistický ruch jistě povzbudila, byť to na kompenzaci výpadku zahraniční poptávky nestačilo.

PSALI JSME:
Kvůli pandemii v Praze ubylo přes 70 procent zahraničních turistů

O desetinu více než loni utratili Češi také za elektroniku. To znamená, že jsou stále ochotni nakupovat zboží, které nutně nepotřebují, například nové mobilní telefony či počítače. Jde tedy o signál toho, že koronavirová krize se ještě v chování domácností plně neprojevila, a to z velké části kvůli vládním opatřením na podporu ekonomiky a zaměstnanosti.

Nelze však vyloučit, že jde zčásti stále o dozvuk kompenzujícího chování, kdy lidé stále i v červenci nakupovali zboží, které nemohli pořídit v době „vypnuté“ ekonomiky v měsících březnu až květnu.

Naopak, stále se v červenci propadal automobilový segment, a to meziročně o více než osm procent. Po zahrnutí automobilového segmentu se spotřebitelské výdaje Čechů v meziročním vyjádření stále propadaly. I na základě dnešních čísel je třeba počítat s tím, že za celý rok se maloobchod v ČR letos propadne o tři procenta, po zahrnutí automobilového segmentu ještě výrazněji.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Do Česka i přes pandemii přicházejí nové maloobchodní značky. Bontonland naopak končí

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.