Češi vzali v únoru obchody útokem, báli se karantény

Názor
Maloobchodní tržby v ČR vykázaly v únoru nad všechna očekávání lepší výsledek. Při vyloučení motoristického segmentu rostly meziročně o 7,4 procenta, zatímco trh ve střední hodnotě analytických odhadů očekával dle agentury Bloomberg vzestup pouze ve výši 4,5 procenta. Nečekaně dobře se vedlo také maloobchodu se zahrnutím motoristického segmentu.
Češi vzali v únoru obchody útokem, báli se karantény. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Trh předpokládal meziroční růst 2,4 procenta, ve skutečnosti však vzestup dosáhl 3,6 procenta. V obou případech – jak se zahrnutím, tak bez zahrnutí motoristického segmentu – maloobchod překonal nejsmělejší analytické odhady. Lze tedy říci, že maloobchod jako celek v únoru ještě šíření koronavirové nákazy nijak negativně neovlivnilo.

Pokud nějak, koronavirus ovlivnil únorové maloobchodní tržby pozitivně. Češi totiž vzali útokem nejen prodejny s potravinami, aby se předzásobili. Nakupovali trvanlivé potraviny a pak také ingredience typu droždí, aby se připravili na možná karanténní opatření, která byla skutečně zavedena v první polovině března. Již v únoru bylo na základě dění ve světě, zejména pak šíření koronaviru v podstatné části Asie, zřejmé, že karanténní opatření mohou být zavedena i v ČR. Maloobchod s potravinami tak vykázal silně nadprůměrný meziroční růst 5,3 procenta.

PSALI JSME:
Rodinní farmáři bojují za otevření trhů, namalovali Vojtěchovi bezpečnostní plán

Češi ale také vykupovali obchody s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím, když se například předzásobovali rouškami či respirátory. V daném segmentu narostly jejich útraty meziročně nejvýrazněji za celé období od června 2005, a sice o 16,7 procenta. Poměrně citelný byl meziroční nárůst maloobchodních tržeb ve většině dalších segmentů a výjimkou segmentu ubytování. Tržby v segmentu ubytování klesly meziročně nejvýrazněji od listopadu 2018. Projevil se odliv turistů, zejména čínských a obecně asijských, který způsobilo pozastavení udělování víz a přerušení přímé letecké přepravy.

Výjimečně dobrý únorový výsledek tuzemského maloobchodu nelze přeceňovat. V březnu a dalších měsících bude pochopitelně více než kompenzován mohutným propadem, který bude mít historické proporce, a to zejména v segmentech nepotravinářského zboží. Důvodem je nouzový stav, který byl v ČR kvůli koronaviru vyhlášen 12. března 2020, a uzavření řady druhů prodejen. Za celý letošní rok vykáže maloobchod přibližně dvouprocentní pokles.

Autor je hlavní ekonom Czech Fund
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Česká ekonomika letos spadne do recese

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Letní tábory pro děti už stojí skoro stejně, jako dovolená u moře

Průzkum
Pobyt v chatce nebo ve stanu v českých luzích a hájích je mnohdy srovnatelný s cenou levnějších zájezdů k moři. Třetina rodičů očekává, že si letos za letní tábor pro své děti připlatí k moři. Každý pátý rodič počítá, že za svou dceru nebo syna zaplatí více než deset tisíc korun. Ukázalo šetření společnosti Provident Financial, který mají Finanční a ekonomické informace (FAEI.cz) k dispozici.