Češi vzali v únoru obchody útokem, báli se karantény

Maloobchodní tržby v ČR vykázaly v únoru nad všechna očekávání lepší výsledek. Při vyloučení motoristického segmentu rostly meziročně o 7,4 procenta, zatímco trh ve střední hodnotě analytických odhadů očekával dle agentury Bloomberg vzestup pouze ve výši 4,5 procenta. Nečekaně dobře se vedlo také maloobchodu se zahrnutím motoristického segmentu.
Češi vzali v únoru obchody útokem, báli se karantény. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Trh předpokládal meziroční růst 2,4 procenta, ve skutečnosti však vzestup dosáhl 3,6 procenta. V obou případech – jak se zahrnutím, tak bez zahrnutí motoristického segmentu – maloobchod překonal nejsmělejší analytické odhady. Lze tedy říci, že maloobchod jako celek v únoru ještě šíření koronavirové nákazy nijak negativně neovlivnilo.

Pokud nějak, koronavirus ovlivnil únorové maloobchodní tržby pozitivně. Češi totiž vzali útokem nejen prodejny s potravinami, aby se předzásobili. Nakupovali trvanlivé potraviny a pak také ingredience typu droždí, aby se připravili na možná karanténní opatření, která byla skutečně zavedena v první polovině března. Již v únoru bylo na základě dění ve světě, zejména pak šíření koronaviru v podstatné části Asie, zřejmé, že karanténní opatření mohou být zavedena i v ČR. Maloobchod s potravinami tak vykázal silně nadprůměrný meziroční růst 5,3 procenta.

Češi ale také vykupovali obchody s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím, když se například předzásobovali rouškami či respirátory. V daném segmentu narostly jejich útraty meziročně nejvýrazněji za celé období od června 2005, a sice o 16,7 procenta. Poměrně citelný byl meziroční nárůst maloobchodních tržeb ve většině dalších segmentů a výjimkou segmentu ubytování. Tržby v segmentu ubytování klesly meziročně nejvýrazněji od listopadu 2018. Projevil se odliv turistů, zejména čínských a obecně asijských, který způsobilo pozastavení udělování víz a přerušení přímé letecké přepravy.

Výjimečně dobrý únorový výsledek tuzemského maloobchodu nelze přeceňovat. V březnu a dalších měsících bude pochopitelně více než kompenzován mohutným propadem, který bude mít historické proporce, a to zejména v segmentech nepotravinářského zboží. Důvodem je nouzový stav, který byl v ČR kvůli koronaviru vyhlášen 12. března 2020, a uzavření řady druhů prodejen. Za celý letošní rok vykáže maloobchod přibližně dvouprocentní pokles.

Autor je hlavní ekonom Czech Fund
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena