Češi vzali v únoru obchody útokem, báli se karantény

Názor
Maloobchodní tržby v ČR vykázaly v únoru nad všechna očekávání lepší výsledek. Při vyloučení motoristického segmentu rostly meziročně o 7,4 procenta, zatímco trh ve střední hodnotě analytických odhadů očekával dle agentury Bloomberg vzestup pouze ve výši 4,5 procenta. Nečekaně dobře se vedlo také maloobchodu se zahrnutím motoristického segmentu.
Češi vzali v únoru obchody útokem, báli se karantény. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Trh předpokládal meziroční růst 2,4 procenta, ve skutečnosti však vzestup dosáhl 3,6 procenta. V obou případech – jak se zahrnutím, tak bez zahrnutí motoristického segmentu – maloobchod překonal nejsmělejší analytické odhady. Lze tedy říci, že maloobchod jako celek v únoru ještě šíření koronavirové nákazy nijak negativně neovlivnilo.

Pokud nějak, koronavirus ovlivnil únorové maloobchodní tržby pozitivně. Češi totiž vzali útokem nejen prodejny s potravinami, aby se předzásobili. Nakupovali trvanlivé potraviny a pak také ingredience typu droždí, aby se připravili na možná karanténní opatření, která byla skutečně zavedena v první polovině března. Již v únoru bylo na základě dění ve světě, zejména pak šíření koronaviru v podstatné části Asie, zřejmé, že karanténní opatření mohou být zavedena i v ČR. Maloobchod s potravinami tak vykázal silně nadprůměrný meziroční růst 5,3 procenta.

PSALI JSME:
Rodinní farmáři bojují za otevření trhů, namalovali Vojtěchovi bezpečnostní plán

Češi ale také vykupovali obchody s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím, když se například předzásobovali rouškami či respirátory. V daném segmentu narostly jejich útraty meziročně nejvýrazněji za celé období od června 2005, a sice o 16,7 procenta. Poměrně citelný byl meziroční nárůst maloobchodních tržeb ve většině dalších segmentů a výjimkou segmentu ubytování. Tržby v segmentu ubytování klesly meziročně nejvýrazněji od listopadu 2018. Projevil se odliv turistů, zejména čínských a obecně asijských, který způsobilo pozastavení udělování víz a přerušení přímé letecké přepravy.

Výjimečně dobrý únorový výsledek tuzemského maloobchodu nelze přeceňovat. V březnu a dalších měsících bude pochopitelně více než kompenzován mohutným propadem, který bude mít historické proporce, a to zejména v segmentech nepotravinářského zboží. Důvodem je nouzový stav, který byl v ČR kvůli koronaviru vyhlášen 12. března 2020, a uzavření řady druhů prodejen. Za celý letošní rok vykáže maloobchod přibližně dvouprocentní pokles.

Autor je hlavní ekonom Czech Fund
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Česká ekonomika letos spadne do recese

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB