Česko potřebuje komplexní zákon o potravinách

Názor
Covidová krize sice umožnila řadě malých tuzemských prodejen se opět nadechnout a zastavila jejich dlouhodobý úbytek. Kritickou situaci v českém retailu to však nevyřešilo. Stále totiž existuje celá řada zásadních problémů, kterými je potřeba se co nejdříve zabývat. Budoucí vláda by jejich řešení měla nabídnout v komplexní zákonné úpravě o obchodu s potravinami v České republice.
V Česku stále existují stovky obcí s méně než tisíci obyvateli, kde obchody s potravinami buď zanikly, nebo jsou vážně existenčně ohroženy. Hranice tisíce obyvatel je z hlediska kupní síly klíčová pro to, aby provozovna mohla dlouhodobě ekonomicky fungovat. Ilustrační foto: FAEI.cz

Klíčovou legislativní úpravou pro tuzemský retail je zákon o významné tržní síle. Ten sice v roce 2018 prošel novelou, změna však byla pouze jednostranná. Chráněni jsou sice malí čeští výrobci vůči nadnárodním obchodním řetězcům, novela se ale vůbec nevěnuje praktikám nadnárodních dodavatelů a výrobců vůči malým českým obchodníkům. Nadnárodní společnosti na ně přitom uplatňují jiné podmínky než na zahraniční řetězce, se kterými mohou spolupracovat ve více zemích.

České obchody tak mají dvě možnosti – buď přistoupí na nevýhodné podmínky v podobě vysokých nákupních cen, nebo je odmítnou. To pro ně ale znamená vyřazení řady populárních produktů z nabídky, a tedy i odliv možných zákazníků jinam. S sebou to logicky nese nižší tržby a existenční problémy. Pokud tedy budoucí vláda chce pomoci českému obchodu s potravinami, měla by v rámci komplexní zákonné novely chápat jako významnou tržní sílu také nadnárodní výrobce potravin.

Podnákladové ceny

Součástí velkého zákona o potravinách by jednoznačně měla být také problematika podnákladových cen. Tato praktika je dlouhodobě typická pro zahraniční obchodní řetězce, které ji zneužívají zejména u základních komodit, například mléka, pečiva, mouky či cukru. Tyto položky prodávají za ceny, za které není možné je ani vyrobit, natož zpracovat a prodat danému distributorovi.

PSALI JSME:
Rozdíl v obchodní přirážce českých prodejen a zahraničních řetězců je enormní

Na tento problém musí být v budoucnu jasně pamatováno v zákoně. Jde o nekalou praktiku, která v konkurenčním boji znevýhodňuje malé české obchodníky. Ti v tomto směru nemohou konkurovat zahraničním řetězcům nejen kvůli horším podmínkám ze strany výrobců, ale také proto, že zkrátka dodržují zákon o podnikání, podle kterého musí obchodník při prodeji generovat zisk.

U prodeje za podnákladové ceny se tak ovšem dít nemůže. Řešení tohoto problému se přitom nabízí – výrazné postihy od finančního a antimonopolního úřadu.

Finanční podpora prodejen v malých obcích

Změna zákona o významné tržní síle a potírání dumpingových cen nebudou samy o sobě dostačující. V Česku totiž stále existují stovky obcí s méně než tisíci obyvateli, kde obchody s potravinami buď zanikly, nebo jsou vážně existenčně ohroženy.

Právě hranice tisíce obyvatel je přitom z hlediska kupní síly klíčová pro to, aby provozovna mohla dlouhodobě ekonomicky fungovat. Nutná je proto finanční podpora těchto prodejen. V současnosti se již objevují první signály v podobě dotací, ty však reálně mohou zachránit pouze jednotky provozoven.

PSALI JSME:
„Máslo je drahé i kvůli obchodní přirážce až 90 procent,“ říká šéf Potravinářské komory Miroslav Toman

Ohrožených jsou jich ale stovky, podpora tedy musí být nejen násobně vyšší, ale také odstupňovaná dle počtu obyvatel dané obce. Pohybovat by se měla v desítkách tisíc měsíčně na prodejnu. Zároveň není nutné, aby se na dotačních programech podílel pouze stát.

Pomoci totiž mohou i nadnárodní obchodní řetězce. Místo toho, aby jejich zisky odcházely kompletně do zahraničí, může být jedním z řešení stanovení zvláštní daně z jejich zisku, která by byla následně přerozdělena nejvíce ohroženým prodejnám.

Sjednocení daňových sazeb

Nejen malí obchodníci, ale i větší české sítě jsou dlouhodobě zatěžovány odlišnými daňovými sazbami u jednotlivých komodit. Znamená to zbytečně zatěžování pracovníků při zkoumání, do jaké sazby daně z přidané hodnoty (DPH) patří konkrétní prodávaný produkt. Nutno přitom dodat, že někdy se na tom neshodnou ani rozhodčí státní instituce.

PSALI JSME:
Blíží se velké podzimní zdražování potravin. Postihne vše, od kávy, přes sušenky po plechovkové pivo

Zahraniční obchodní řetězce ostatně prodávají své zboží s obchodní přirážkou 140 procent. Zákazník tedy nemá vůbec šanci poznat, že by se do výsledné ceny vůbec promítnul rozdíl například šesti procentních bodů sazby DPH. Efekt z hlediska ceny bude při sjednocení DPH zanedbatelný, českým obchodníkům to však ulehči jejich fungování.

Komplexní přístup

Výše uvedené body shrnují nejpalčivější problémy, se kterými se momentálně čeští obchodníci s potravinami potýkají. Budoucí vláda by se jim měla v následujících měsících prioritně věnovat, ideálně pomocí komplexního zákona o potravinách v Česku, který by obsahoval nejen výše zmíněné podněty.

Mezi další patří například problematika otevírací doby v neděli, či dvojí kvality potravin. Zároveň na zákonodárce apelujeme, aby se při tvorbě legislativy obrátili na odborníky z prostředí českých obchodníků. Právě ti o této problematice vědí nejvíc, denně se s ní setkávají a mohou tedy nabídnout nejlepší možná řešení.

Autor je předseda Družstva CBA CZ
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Proti předraženým potravinám zákonem?

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Podnikání

Podpora rozvoje elektromobility pro podnikatele

Skupina ČEZ, která provozuje nejrozšířenější síť veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily a zajišťuje mj. kompletní servis pro klienty v sektoru firem, municipalit a krajů podepsala, spolu se společností ČSOB …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Letní tábory pro děti už stojí skoro stejně, jako dovolená u moře

Průzkum
Pobyt v chatce nebo ve stanu v českých luzích a hájích je mnohdy srovnatelný s cenou levnějších zájezdů k moři. Třetina rodičů očekává, že si letos za letní tábor pro své děti připlatí k moři. Každý pátý rodič počítá, že za svou dceru nebo syna zaplatí více než deset tisíc korun. Ukázalo šetření společnosti Provident Financial, který mají Finanční a ekonomické informace (FAEI.cz) k dispozici.