
Řemeslníků je v Česku silný nedostatek, a spíše jich ještě ubývá – staří odcházejí do důchodu, mladí je zatím nedokáží nahradit. Pracovní portál Profesia.cz registruje už od roku 2016 setrvale se zvyšující zájem o kvalifikované řemeslníky, v některých oborech o desítky procent i více. Ovšem odpovědí na inzeráty naopak ubývá. Na nedostatek si stěžují rovněž firmy, které řemeslníky rovněž shánějí.
„Zájem o řemeslníky ze strany firem je dlouhodobě vysoký,“ konstatuje Michal Novák z Profesia.cz. „Zaznamenali jsme určitý propad počtu nabídek v letech 2011 a 2012, ale od té doby poptávka stále výrazněji stoupá. Z pohledu nabídek na našem serveru nejvíce rostl zájem o svářeče, nástrojáře, elektrikáře, automechaniky, zedníky, obecná čísla z celého trhu potvrzují i výrazný nedostatek truhlářů a instalatérů.“
Nekvalitní práce, odchody do důchodu
Mnohé firmy si ovšem stěžují na nedostatečnou kvalifikovanost řemeslníků, respektive na úroveň odvedené práce. Podle odborníků to ovšem může být jeden z důsledků výrazného nedostatku šikovných podlahářů nebo tesařů.
Své o tom ví rovněž paní Jiřina z nevelké středočeské obce u Prahy. „Tekl mi vodovod, ale instalatéra jsem sehnala až po několika měsících. Kohoutek sice opravil, ale za měsíc už zase kapala voda,“ řekla serveru Finanční a ekonomické informace (FAEI.cz). Původního opraváře už si ale zvát nechce, nevěří mu, a tak shání někoho jiného.
V řemeslných oborech se rovněž zřetelně projevuje celkové stárnutí populace, do důchodu odchází nemalý počet zedníků nebo elektrikářů. Podle červencové studie Českého statistického úřadu je přitom ve věkové kategorii 50+ vysoký podíl ekonomicky aktivních řemeslníků nebo montérů.
Podle ředitele pražské Střední odborné školy Jarov Miloslava Janečka jsou chybějící truhláři, instalatéři a pracovníci dalších profesí celospolečenským problémem, který netrápí jenom Českou republiku nebo Evropskou unii. „Dá se říci, že nedostatek řemeslníků je dnes již globální problém,“ citoval ředitele Týdeník Školství.
Obroda učňovského školství
Nadějí je zvyšující se zájem o studijní obory ve vybraných oborech – ať už jde o klasické studium dětí po základní škole, nebo rekvalifikace starších zájemců. „Díky spolupráci s odbornými školami máme přehled i o tom, v jakých oborech stoupá počet zájemců o studium. Jde především o profese jako automechanik, truhlář, instalatér, elektrikář, kuchař nebo kadeřnice,“ řekl Michal Novák z Profesia.cz.
Na prvních 53 školách se od září začal pilotně zkoušet nový předmět s názvem Technika, který obsahuje základy praktické výuky a nových technologií. Od roku 2022 by měl být povinný ve všech školách – aby se děti naučily základům technických dovedností a technologií. „Máme přibližně dva roky na to, aby se předmět kompletně vyzkoušel na školách, které k tomu mají nejlepší předpoklady,“ sdělil nedávno ministr průmysl a obchodu Karel Havlíček.
„Každým rokem se snižuje počet absolventů odborných učilišť, učňovské obory jim nejsou dostatečně představovány jako zajímavá volba. Dnes už to ale není o špinavých nehtech a špinavých montérkách, řada těch profesí je propojená s novými technologiemi. Jenže si to lidé stále neuvědomují, hlavně maminky, které nejčastěji rozhodují o budoucím směřování dětí po základní škole,“ uvedla pro portál FAEI.cz Eva Svobodová, členka představenstva a generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR).
Podle Svobodové je nově zaváděný předmět Technika je jednou z cest, jak tuto situaci změnit. Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR podle ní o takový návrat někdejšího pracovního vyučování v nové podobě dlouhodobě usilovala. „Například prostřednictvím projektu Fandíme řemeslu, do něhož se zapojilo více než 20 řemeslných cechů a dalších profesních společenstev,“ řekla Svobodová.
Když si robot nebude vědět rady
Odborníci tvrdí, že klasické řemeslo má perspektivu i s nástupem automatizace a robotizace. Šikovný elektrikář nebo truhlář si poradí i v neobvyklých podmínkách, na něž není robot naprogramován. „Právě řemeslné obory se vyznačují tím, že je třeba reagovat na konkrétní požadavky zákazníků a přizpůsobit se jim,“ konstatoval portál Profesia.
„Stejně jako jiní odborníci musejí i kvalitní řemeslníci nejprve získat vzdělání a pak praktické zkušenosti. Díky tomu je ale ani v budoucnu nenahradí žádná sebevyspělejší technologie, i když ji budou využívat – podobně jako dobrého daňového poradce nepřipraví o práci sebechytřejší software,“ doplnil pro náš portál garant projektu Fandíme řemeslu Josef Jaroš, který je většinovým vlastníkem české poradenské skupiny Apogeo.
Školám rovněž pomáhá Evropská unie prostřednictvím takzvaného Integrovaného regionálního operačního programu, který je zaměřen na zlepšení vybavení škol a podmínek pro vzdělávání. „Prostředky jsou určené také na budování a modernizaci odborných učeben pro technické a řemeslné obory. Mezi konkrétními příklady můžeme jmenovat digitální 3D laboratoře či virtuální svářecí dílny,“ uvedla Helena Miškovičová z Centra pro regionální rozvoj ČR.