Principy cirkulární ekonomiky v Česku podle průzkumu realizovaném v říjnu na vzorku 150 majitelů, jednatelů a ředitelů malých a středních podniků, využívá polovina firem. Alespoň jeden z principů využívají téměř všechny společnosti, jen si to část z nich neuvědomuje. Tuzemský malým a středním firmám chybí informace o přínosu cirkulární ekonomiky, komentovala asociace výsledky průzkumu.
Eva Svobodová, gen. ředitelka AMSP ČR
„Malé a střední podniky využívají principy cirkulární ekonomiky intuitivně, aniž by to věděly,“ uvedla k výsledkům průzkumu místopředsedkyně asociace Pavla Břečková.
Menším firmám, které se o toto téma nezajímají, je podle ní třeba srozumitelně a jednoduše vysvětlit, že cirkulární ekonomika není jen o odpadech, ale o udržitelnosti jejich podnikání, které přináší finanční efekt pro firmu.
„Nejčastějšími důvody zájmu o cirkulární ekonomiku jsou snaha ušetřit, přizpůsobení se trendu udržitelnosti podnikání a také požadavky majitelů společností,“ informoval předseda představenstva AMSP ČR Josef Jaroš. Podniky podle něj nejčastěji v rámci principů cirkulární ekonomiky třídí odpady, využívají ekologické materiály a soustředí se na opravitelnost svých výrobků.
„Hlavním efektem cirkulární ekonomiky je a musí být finanční úspora – pouze z přesvědčení to firmy nedělají,“ dodala Břečková s tím, že zatím chybí osvěta k tomuto tématu. AMSP ČR se proto chystá ji razantně podpořit. „Dobrou zprávou je, že i na zavádění principů cirkulární ekonomiky jsou už nyní k dispozici dotace. Další výzvy budou ještě vypsány,“ doplnil Jaroš.
Tématu cirkulární ekonomiky se podle průzkumu v současnosti věnuje třetina firem, dalších 15 procent se mu začne věnovat od příštího roku. Většina firem, které využívají principy cirkulární ekonomiky, má zároveň strategii, jak postupovat při zavádění nových principů. Obecně jsou nejvíce známé pojmy sdílené ekonomiky, ekodesignu, 3R principů a materiálového auditu.
„Cirkulární ekonomika není pouze trend, ale způsob řízení firmy, který tady už s námi zůstane,“ domnává se Laura Mitroliosová, ředitelka společnosti CIRA Advisory. Firmy, které si některé cirkulární projekty zkusily, podle ní vidí, že jim klesají náklady na provoz nebo výrobní vstupy, a chtějí proto cirkularitu ve své firmě více rozvíjet.
„S nástupem ESG reportingu, který klade velký důraz na monitorování dodavatelsko-odběratelského řetězce, se navíc stupňuje tlak i na malé a střední podniky. Pokud nechtějí přijít o zakázky od velkých firem, musí se interně začít věnovat udržitelnosti. Kdo nechce ztratit konkurenceschopnost, ten by měl co nejdříve hledat bližší informace, jak se stát cirkulárnějším,“ doporučila Mitroliosová.
Malé firmy podle Pavly Břečkové nemusejí hned panikařit a platit externisty ke zpracování obřích strategií. „Stačí začít menšími krůčky a postupně na nich stavět – tedy provést analýzu současné vlastní činnosti, což stoprocentně objeví řadu principů cirkulární ekonomiky, které firmy aplikují již dnes,“ doporučila.
Ilustrační foto: Depositphotos.com