
Výsledku průzkumu tak trochu připomínají sci-fi. Podle osmi set oslovených Čechů by ideální pořízení elektromobilu mělo proběhnout tak, že by se měli vejít do půl milionu korun a stát by jim měl přispět alespoň třetinou ceny.
Jediným elektromobilem na tuzemském trhu, který by splňoval půlmilionovou cenovou hranici, byl až do loňského září vůz CitigoE iV, avšak mladoboleslavská automobilka přišla s tím, že Volkswagen a Škoda končí s prodejem nové verze malých elektromobilů Škoda CitigoE iV a Volkswagen e-Up!, protože je o ně příliš velký zájem.
V Německu šlo totiž elektromobil e-Up! díky dotacím koupit už za 11 941 eur, tedy asi 300 000 Kč a koncernové vozy Seat Mii a Škoda CitigoE iV byly k sehnání dokonce ještě levněji. Vzato z druhého konce, tedy kolik Češi mají na pořízení auta, ukazují statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA).
Podle nich auta na tuzemských silnicích patří k nejstarším v Evropě, hůř jsou na tom v EU jen řidiči v Litvě. Tuzemský vozový park loni zestárl o 0,35 roku na průměrných 15,27 roku, což je o čtyři roky více, než činí unijní průměr.
Staří aut v Česku podle SDA navíc neustále roste. Za posledních deset let se jejich stáří zvýšilo o dva a půl roku. Podle statistik má Česko pátý nejstarší vozový park v Evropě a v průměru novější auta jezdí jak na Slovensku, tak v Polsku i Maďarsku.
A pokud se budeme bavit o prodejích nových aut, tak v České republice bylo během letošního prvního čtvrtletí prodáno necelých 50 000 nových osobních vozů, z čehož se za stejné období prodalo více než pět tisíc elektrických a hybridních aut.
Kupní sílu tuzemských obyvatel, pokud jde o nákup nových vozů a elektromobilů, jasně ilustruje srovnání s bývalou „západní Evropou“. Z letošní studie poradenské společnosti PwC totiž mimo jiné vyplynulo, že prodeje všech typů aut s elektrickým a hybridním pohonem na nejvýznamnějších trzích byly v letošním prvním čtvrtletí oproti loňsku dvojnásobné.
Na deseti nejrozvinutějších evropských trzích přitom registrace elektrických a hybridních aut přesáhly třetinu všech prodejů nových vozů.
Mezi nejvýznamnější evropské trhy počítá studie PwC pět největších západoevropských zemí (Německo, Velká Británie, Francie, Španělsko, Itálie) a pět s nejrozvinutější infrastrukturou (Norsko, Švédsko, Švýcarsko, Nizozemí a Rakousko).
„Průzkumy dlouhodobě ukazují, že Čechy od pořízení elektromobilu odrazuje především jejich vyšší pořizovací cena. Právě dotace jsou dle mého názoru jednou z cest, jak dostat elektromobilitu do hledáčku českých řidičů,“ informoval redakci FAEI.cz Vratislav Strašil, jednatel společnosti Volkswagen Financial Services.
„Zatímco v západních zemích nebo na Slovensku dosahují státní příspěvky až 9 000 eur, v Česku žádný dotační program pro občany nenajdeme. Stát pro letošek nechystá dokonce ani dotační program pro firmy, a Česko tak bohužel zaostává za evropskými automobilovými trendy,“ konstatoval.
„O elektromobilitě v Evropě už bylo dávno rozhodnuto,“ dodal redakční spolupracovník a odborník na motorismus Tomáš Procházka: „Ať se nám to líbí nebo ne, úředníci nikým nevolené Evropské komise už prostě rozhodli, že naší budoucností jsou elektromobily.“