
Mimo jiné nás to posouvá na úroveň ostatních evropských zemí. Cizinci žijící v ČR se nám občas smáli, že oni si díky elektronickému přístupu mohou z ČR vyřídit řidičák v Británii, ale my kvůli němu musíme na úřad.
Na druhou stranu je občas pořád ještě výhodnější udělat si čas na osobní návštěvu úřadu: Ve finále to totiž může čas ušetřit. Třeba na živnostenských úřadech se při osobním jednání daří některé věci vyřídit někdy i do druhého dne, přes datovku to může být klidně měsíc.
Stát navíc ignoruje skupinu lidí, kteří prostě nemají potřebné počítačové dovednosti. Třeba ve vedení SVJ bývají starší lidé, kteří s elektronickým přístupem prostě pracovat nechtějí a nebudou.
Negativně vnímám i to, že i když je datovka takový „státní e-mail“, zprávy v ní se mi po třech měsících smažou, pokud si nezaplatím za takzvaný datový trezor. Těch je podle posledních dostupných údajů aktivovaných jen 22 086.
Zároveň bylo k dnešnímu dni (28. 3. 2023, pozn. aut.) aktivních 3 337 170 datových schránek. Do konce března by ji mělo mít k dispozici i 2,2 milionu zaregistrovaných živnostníků. Aktivně ale činnost vykonává jen zhruba 1 143 000 z nich, tedy 52 procent. Je k zamyšlení, proč stát zřídil datovky pro ty s pozastavenou živností.
Sám mám datových schránek zřízených sedm – jako fyzická osoba, jako OSVČ, a také jako statutár pěti firem. Určitě by stačila jedna s více profily. Proto se na nás v poslední době obracejí firmy i fyzické osoby, abychom jim datovky spravovali.
Nevystavují se tak riziku uplatnění takzvané fikce doručení. Pokud jim například během dovolené přijde nějaká žaloba, oznámení o zahájení daňové kontroly, postaráme se o včasné zapojení advokáta, daňového poradce a podobně.
Autor je manažer společnosti Smart Office & Companies ze skupiny PKF Apogeo
(Redakčně upraveno)
Ilustrační foto: Depositphotos.com