Strašák jménem datová schránka

Pro statisíce malých spolků či OSVČ to je zlý sen. Od ledna příštího roku budou muset se státní správou komunikovat výhradně elektronicky. Že tzv. datovou schránku nemají a ani si ji nechtějí zřizovat? Všechny námitky jsou marné, schránky budou všem podnikajícím fyzickým osobám zřízeny automaticky, pokud si je do ledna 2023 nezajistí samy.
Pro statisíce malých spolků či OSVČ to je zlý sen. Od ledna příštího roku budou muset se státní správou komunikovat výhradně elektronicky. Ilustrační foto: Pixabay.com

Vytvoření schránky se nedá zabránit. Schránka se dotčeným právnickým a fyzickým osobám, i bez jejich aktivního přispění, zpřístupní automaticky 15. den od doručení přístupových údajů. A následně už jinak, než elektronicky, nepůjde řešit daňové přiznání, ani podání dalším úřadům.

Na jednu stranu je to krok správným směrem, tedy pryč od písemností zasílaných poštou, což je cesta stále nákladnější a při vyzvedání zásilek mnohdy časově vyčerpávající. Plošné zavedení této povinnosti však zaskočilo subjekty, které s úřady komunikují minimálně a mnohdy jim chybí základy počítačových dovedností.

Povinně pro všechny

Povinnost zavést si datovou schránku se od začátku příštího roku bude týkat několika desítek typů vlastníků. Dosud musely povinně on-line komunikovat právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku, podnikatelé vykonávající vybrané profese (např. advokáti, insolvenční správci, auditoři, daňoví poradci, pozn. aut.), a především orgány státní moci.

Fyzické osoby (bez ohledu na to, zda podnikaly) si ještě letos mohou zřizovat datovou schránku dobrovolně.

Loni v červenci však vláda schválila tzv. DEPO, což je úprava více než stovky právních předpisů, které se týkají e-Govermentu a elektronizace styku soukromých osob s orgány veřejné moci. Změnou, která se dotkne zřejmě největšího počtu lidí, je zavedení povinné datovky pro všechny podnikající fyzické (i právnické) osoby od ledna 2023. Tedy pro jednotlivé OSVČ, ale také spolky, nadace či sdružení vlastníků jednotek.

Přečteno po 10 dnech

Co to znamená? Povinnost sledovat pravidelně elektronickou poštu, protože úřady s vámi začnou komunikovat výhradně jejím prostřednictvím a zaslané dokumenty se po deseti dnech považují za přečtené (tzv. doručení fikcí znamená, že zpráva je považovaná za doručenou, přestože jste ji neotevřeli).

Instalování programu, který na doručené zprávy upozorňuje, však zadarmo není, platit se musí také úložiště na portálu občana, případně tzv. datový trezor, protože přijaté zprávy se automaticky mažou po 90 dnech od doručení. Odpůrci tohoto nařízení upozorňují na zbytečné výdaje a obtěžování.

Na druhou stranu odeslání poštovní datové zprávy právnické nebo fyzické osobě stojí pouze 5 Kč a zásilka orgánu veřejné moci je zdarma, stejně jako zřízení datové schránky.

Zapomětlivost se prodraží

Toto ustanovení sice nabude účinnosti v lednu příštího roku, vláda však ponechává další tři měsíce (do konce března 2023) prostor pro skutečné zřízení schránky. A to buď dobrovolnému, což je možné několika způsoby provést už v průběhu letošního roku, nebo si lze počkat až na „úřední“ proces a dostat se ke schránce automaticky.

O datovou schránku mohou samozřejmě už dnes zažádat fyzické osoby, podnikající fyzické osoby a právnické osoby, které nejsou zapsány v obchodním rejstříku, nebo nejsou zřízeny zákonem. Zřízení datové schránky je zdarma. Pokud člověk ztratí nebo zapomene své přístupové údaje, může požádat o jejich zneplatnění a vystavení nových. Poprvé zdarma, opakované pokusy v průběhu tří let už stojí po 200 Kč.

Zvládnete to sami

Nejjednodušším způsobem je zařídit si schránku sám prostřednictvím bankovní identity (či obdobným způsobem) na portále eIDENTITA.cz nebo přes Národní bod pro identifikaci a autentizaci (NIA). OSVČ, jež se během letošního roku přihlásí přes NIA a použije identifikaci vůči osobě, která toto elektronické prokazování vyžaduje, bude datová schránka zřízena „ex offo“ ihned.

Celkem snadné je požádat o založení datové schránky na kontaktním místě Czech Point. Podnikajícím osobám k tomu stačí osobní doklad a být zapsaný v rejstříku osob, případně předložit listinu dokládající podnikání. S plnou mocí to za vás může vyřídit i někdo jiný.

Hned několik možností

O datovou schránku můžete požádat osobně také s vyplněnou žádostí předanou na podatelnu ministerstva vnitra. Anebo korespondenčně, to vyplněnou žádost na ministerstvo vnitra pošlete poštou a opatříte ji ověřeným podpisem. Tento způsob samozřejmě trvá déle, pro vyplnění formuláře potřebujete speciální program 602 a místo ověřování podpisu si můžete na poště či úřadu rovnou zažádat o schránku.

Podle toho, jaký zvolíte způsob, obdržíte přístupové údaje ke schránce buď na kontaktní adresu, na místo chráněné elektronickou identitou nebo na Czech Pointu v tzv. virtuální obálce zaslané na e-mailovou adresu.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 10
Sdílet článek