Dej mi stravenky na oběd a neodejdu ke konkurenci

Firmy, které svým zaměstnancům poskytnou stravenky na oběd v nadprůměrné hodnotě, se téměř nemusí obávat toho, že by jim utekli ke konkurenci. Ukázal to aktuální průzkum agentury STEM/MARK pro společnost Edenred, která je světovou jedničkou v oblasti zaměstnaneckých benefitů.
Lidé jsou ke svému zaměstnavateli loajálnější, pokud vidí, že si jich hledí. Foto: Pixabay

Pokud firmám odejde za rok více než pětina jejich zaměstnanců, má to již významný vliv na jejich fungování a další rozvoj. Podle průzkumu STEM/MARK se takto vysoká fluktuace zcela vyhýbá firmám, které pracovníkům nabízejí stravenky v hodnotě nad 100 korun. Naopak, téměř čtyři pětiny těchto štědrých zaměstnavatelů (78 procent) může být spokojeno – za rok neodejde ani pět procent zaměstnanců.

Podle produktového manažera společnosti Edenred Zbyňka Vystrčila průzkum ukázal, že lidé jsou ke svému zaměstnavateli loajálnější, pokud vidí, že si jich hledí. A nejde jenom o obědové poukázky za hodně peněz.

„Naprostá většina společností, které mají vysoké hodnoty stravenek, se stará o své zaměstnance špičkově i v jiných oblastech – mají pestrou nabídku volnočasových benefitů, vycházejí zaměstnancům vstříc při skloubení jejich práce a osobního života, umožňují jim kariérní růst. Hodnota stravenky je tak dobrým indikátorem celkové péče firmy o zaměstnance. Data jasně ukazují, že výše benefitů je důležitým faktorem pro spokojenost lidí v práci,“ poznamenal Vystrčil.

Hledání lepšího zaměstnavatele

Na opačném pólu jsou firmy, které nabízejí stravenky v podprůměrných hodnotách – a podle průzkumu na to také doplácení. Sedm procent podniků, které poskytují poukázky v hodnotě ani ne 70 korun, čelí masivnímu odlivu více než pětiny zaměstnanců za rok. Dalších osm procent firem pak má velmi vysokou fluktuaci v rozmezí od 11 do 20 procent.

Stokorunová stravenka přitom není žádný velký luxus – od loňského roku je dokonce nejfrekventovanější stravenkou vůbec. Vyšší než stokorunovou hodnotu má v současnosti 27 procent firem. Hodnotu stravenek nižší než 70 korun pak mají zaměstnanci ve čtvrtině českých firem.

„Z našich dlouhodobých průzkumů mapujících postoj českých zaměstnanců k nepeněžním benefitům se ukazuje, že stravenky nejsou jen nejčastěji užívaným benefitem, ale stále jsou i na špici mezi těmi nejdůležitějšími. Podstatný je také možný důsledek nízké úrovně péče ze strany zaměstnavatele. V posledních pěti letech odešla ze zaměstnání (z důvodu nízké péče) téměř třetina českých zaměstnanců. Jde především o mladší do 30 let a lidi z větších měst,“ řekl Jan Burianec ze společnosti STEM/MARK.

Pětihodinová pracovní doba

Podle jiného průzkumu, který si vypracovala společnost Up ČR, ovšem existuje i celá škála netradičních benefitů, na něž si mnozí čeští pracovníci myslí. Mezi ty, které se těší stále větší oblibě, patří třeba relaxační víkendové pobyty s wellness nebo různé adrenalinové zážitky, ale třeba také příspěvky na charitu.

„Netradiční benefity slouží spíše jako lákadlo a pomáhají vytvářet image zaměstnavatele. Jejich zavádění by však mělo jít ruku v ruce s rozvojem benefitů, které tvoří základní firemní péči. Na začátku roku jde typicky o navyšování nominální hodnoty stravenek nebo přechod z papírových poukázek na elektronické,“ citoval web Eurozprávy ředitelku prodeje Up ČR Petru Gubíkovou.

Alespoň o některé z neobvyklých výhod by podle průzkumu mělo zájem 91 procent Čechů. Nejvíce zaměstnanců by uvítalo pětihodinovou pracovní dobu, mezi mladými do 26 let by o tuto výhodu stála polovina dotázaných. Asi 40 procent zaměstnanců by zase chtělo profitovat z úspěchu svého zaměstnavatele a mít podíl na zisku. Podobně populární by byla i neomezená dovolená, kterou vloni skutečně zavedlo několik českých firem.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 3
Sdílet článek