
Pro firmu, která je globálním výrobcem bezešvých ocelových lahví na stlačený plyn, bude vůz vlajkovou lodí flotily firemních vozidel.
Automobil se ale také stane se součástí vzdělávacích projektů a marketingu vodíku, uvedla skupina Cylinders Holding v tiskové zprávě. „Popularizace vodíku bude v první fázi to nejdůležitější, co musíme zvládnout,“ vysvětlil v ní Světlík.
„Tak jsem se poprvé svezl vodíkovým autem,“ hlásil generální ředitel na svém twitterovém účtu na konci dubna po zkušební jízdě. Rozdíl mezi baterkou a vodíkovou technologií prý neshledal. „Nemusíte vozit pití, z výfuku máte vody dost,“ pokusil se o vtip.
Těžko si představit, že by někdo opravdu chtěl pít čistou vodu, která při provozu tohoto automobilu vzniká jako jediná „emise“. Voda vzniká jako „odpad“ při chemické reakci vodíku, který se slučuje s kyslíkem nasávaným kompresory v přední části vozu; k finální reakci pak dochází v palivovém článku. Takto vzniklá elektrická energie pohání elektrický motor.
Skupina Cylinders Holding představila tento týden vodíkem poháněný automobil ve spolupráci s Dolními Vítkovicemi a tuzemským zastoupením japonské automobilky Toyota v ostravském vědeckém a technologickém muzeu Velký svět techniky.

Tam si jej až do 25. srpna mohou prohlédnout i běžní návštěvníci. „Pro prosazení vodíkových technologií je naprosto klíčové, aby si lidé uvědomili, kde všude jim vodík už teď slouží, a aby se ho nebáli,“ konstatoval Světlík.
Cylinders Holding se podílí na vizi vodíkové čtvrti, kterou chce vybudovat společně s Vítkovicemi a dalšími firmami, jako jsou například automobilky přicházející na trh s vodíkovými modely. Tzv. Hydrogen District má zhruba během dvou desetiletí vyrůst na více než 100 hektarech rekultivované haldy v Ostravě-Hrabůvce.
Zatím však v Ostravě není ani vodíková plnička, kde by mohla „vlaková loď“ natankovat. Argument, že Toyotu Mirai druhé generace můžete natankovat do pěti minut, zní v konkurenčním technologickém boji s elektromobily dobře, ale jen na první pohled. Nejbližší neveřejná vodíková plnička je ve středočeských Neratovicích, anebo pak v Německu.
Neratovická stanice, jak napsal internetový deník Aktuálně.cz, je určená pro vodíkové autobusy a neumí vyvinout dostatečný tlak 700 barů, který potřebují osobní auta. Proto se tu tlakové lahve jak u Mirai, tak u konkurenčního Hyundai Nexo mohou naplnit jen z poloviny. Dojezd (nejen) Světlíkova „vodíkomobilu“ tak určitě nedosáhne v prospektech uváděných 650 kilometrů.
Zřejmě výrazně dříve, než zmíněný „Hydrogen District“, proto vyroste v Ostravě vodíková plnička, kterou mají společně vybudovat Cylinders Holding a akciová společnost Vítkovice.
Mimochodem, když jsme před čtyřmi lety psali o prezentaci první generace automobilu Toyota Mirai v Česku, uvedli jsme, že vůz na vodíkový pohon z Německa přijel a odjel do Mladé Boleslavi na valníku. To, jak bude Světlíkův nový vůz tankovat vodík, tisková zpráva skupiny Cylinders Holding neuvádí. Možná to není až tak podstatné, protože ostravský podnikatel a mecenáš oslavil tento týden 63. narozeniny.
V žebříčku stovky nejbohatších Čechů časopisu Forbes Jan Světlík loni obsadil 95. místo s majetkem v hodnotě dvou miliard korun. Ale byly i lepší časy: V roce 2015 držel 43. příčku mezi nejbohatšími Čechy s majetkem ve výši 3,6 miliardy korun a dva roky předtím byl podle Forbesu dokonce 14. nejbohatším Čechem s 8,2 miliardami korun.
Světlík sice před šesti lety oznámil a zahájil postupné stahování z aktivního managementu firem, které ovládal, ale spory s jinými tuzemskými vlivnými podnikateli, zejména obchodním rivalem a majitelem skupiny KKCG Karlem Komárkem a někdejším obchodním partnerem Davidem Beranem, jej zřejmě donutily přehodnotit situaci.
Firma Cylinders Holding je tak dnes tím hlavním, co milovníkovi výtvarného umění, golfu a oceli Janu Světlíkovi zbylo z někdejšího impéria Vítkovice Machinery Group, které se dostalo do potíží už v roce 2018. Firma byla dlouhodobě ztrátová a nebyla schopna platit své závazky, zejména za dodávky energií. Problémy následně prohloubil koronavirus a opatření proti jeho šíření.
A zdá se, že sázka na bezešvé ocelové lahve na stlačený plyn vyšla. Cylinders Holding se ve svém oboru řadí mezi světovou špičku, v Evropě je na trhu s tlakovými lahvemi jedničkou. Firma zaměstnává přes tisíc lidí a její tržby za rok 2019 překročily 3,6 miliardy korun.
Tržby za rok 2020 podle předběžných výsledků dosáhly 4,4 mld. Kč a podle původních odhadů měly být ještě o půl miliardy vyšší. Dodejme, že mezi produkty firmy jsou i kyslíkové lahve pro pacienty s covidem k lůžkům na jednotkách intenzivní péče. „O zakázky jsme nepřišli, ale dokončovat je budeme až letos,“ uvedl pro ČTK generální ředitel Cylinders Holding Jan Světlík.
Časopis Forbes vloni napsal, že Světlíkovi se poprvé objevili i v jeho žebříčku rodinných firem: Na řízení Cylinders Holdingu se totiž podílí celá rodina v čele se Světlíkem coby zakladatelem skupiny a jeho manželkou Liběnou. Dva synové se podílejí přímo na řízení, dcera a nejmladší syn pak s firmou spolupracují prostřednictvím svých projektů.
David Erben