
Podíváme-li se na jednotlivé oblasti maloobchodního sektoru, v meziročním srovnání byl silný nárůst tržeb zaznamenán v případě nákupů nepotravinářského zboží i pohonných hmot, konkrétně o 8,1 %. Prodejcům potravin stouply reálné tržby o 2,7 procenta, když byli lidé ochotni akceptovat i rostoucí ceny některých sezónních položek (máslo, čokoláda, pozn. aut.).
Zaměříme-li se na prodejny dle prodávaného sortimentu, opět nejvíce vzrostly tržby prodejnám s kosmetickými a toaletními výrobky (+13,2 %). Po dlouhé době se těšili z pozitivního výsledku také prodejci oděvů a obuvi (+4,4 %), kteří po většinu minulého roku snižovali své cenové požadavky.
Téměř 4% nárůst tržeb evidovali také obchodníci s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci. Pozitivně lze hodnotit také mírný nárůst tržeb v případě prodejen s výrobky pro domácnost (+1,7 %). Tento vývoj naznačuje, že Češi se začínají ve vyšší míře vracet do obchodů a jsou ochotni zaplatit i za zbytné statky, které si v předchozím období odpírali.
Mezi prodejnami dle jejich specifikace se opět nejvíce zvýšily tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží (+14 %). S výrazným odstupem následují nespecializované prodejny s převahou potravin (+3 %), ve specializovaných prodejnách potravin se dokonce tržby snížily o 0,5 procenta.
Maloobchodní tržby vzrostly v prosinci ve srovnání s listopadem o 1,2 procenta. Tento silný nárůst je pravděpodobně do značné části dán tím, že Češi nechali ve větším měřítku vánoční nákupy až na poslední měsíc roku. Meziměsíčně byly vyšší tržby za nepotravinářské zboží o 1,5 procenta, za potraviny o 1,1 procenta a za pohonné hmoty o 0,2 procenta.
Konec roku byl pro tuzemské maloobchodní prodejce nad očekávání dobrý, když reálné tržby v meziročním srovnání stouply o více než šest procent. Tento výsledek tak podtrhuje obrat v maloobchodním sektoru, který nastal v prosinci 2023. Za celý loňský rok vzrostly tržby o 4,6 procenta, přičemž podobný vývoj očekáváme i letos (+4,5 %).
S pokračujícím růstem reálných mezd očekáváme, že spotřebitelé budou s větší chutí navštěvovat obchody. Důležitým předpokladem ovšem je nevytvářet blbou náladu ve společnosti a nesnižovat tím důvěru v tuzemskou ekonomiku.
Autor je analytik Raiffeisenbank
(Redakčně upraveno)