
Finanční a ekonomické informace (faei.cz) získaly podrobnosti o chystané kontrolní akci od Finanční správy. Její analytici v první fázi odhalili celkem 734 milionů nezdaněných tržeb. Operace Emporion je reakcí na značný rozmach internetových obchodů v posledních letech.
Ten nastal zejména po nástupu pandemie covidu-19, kdy se velká část prodejů přesunula na internet. „Bohužel však s rostoucí oblibou rostou i případy, kdy provozovatelé e-shopů nepřiznávají všechny své tržby,“ sdělila Finanční správa ČR.
Díky blíže neupřesněným „datům třetích stran“ se podařilo vytipovat provozovatele e-shopů, u nichž údajně existuje závažné podezření, že část svých příjmů před státem skrývají. Finanční správa zdůraznila, že e-shopy mají ještě čas tyto tržby řádně zdanit.
„Doporučujeme proto všem prodejcům, aby si prověřili, že skutečně své příjmy z elektronického obchodování zdanili. Mohou se tak mimo jiné vyhnout i některým sankcím, které jsou s doměřením daně spojeny,“ řekla Simona Hornochová, generální ředitelka Finanční správy ČR.
První fáze kontrolní akce odstartuje na konci prázdnin. Finanční úřady se v ní zaměří na osoby, které obchodují prostřednictvím e-shopů, ale nepřiznávají žádné tržby ani nejsou registrovány k dani z přidané hodnoty – i když jim tato povinnost patrně v minulosti vznikla.
Desítky vytipovaných firem
Celkem bylo do první fáze vybráno 85 subjektů, přičemž výše nepřiznaných tržeb činí zmiňovaných 734 milionů korun. Druhá fáze se zaměří na podnikatele, kteří pravděpodobně dosáhli výrazně vyšších tržeb, než pak uvedli v daňových přiznáních. Poradenská kancelář Rödl & Partner v komentáři pro faei.cz upozornila, že internetovým obchodům už moc času na nápravu nemají.
Klíčové je ale udělat to dříve, než do hry vstoupí finanční úřad. „Základním krokem je podání dodatečného daňového přiznání. Jestliže je přiznání podáno ještě před zahájením daňové kontroly, nevzniká penále ve výši 20 procent z doměřené daně,“ uvedl advokát Jakub Šotník, specialista na daňové právo z Rödl & Partner.
Podnikatelé podle něj často chybují dani z přidané hodnoty (DPH). Jejím plátcem se provozovatel e-shopu stává ve chvíli, kdy překročí stanovený obrat. Od roku 2025 platí dvě hranice: Pokud roční obrat přesáhne 2 miliony korun, stává se podnikatel plátcem DPH od 1. ledna následujícího roku. Pokud ale obrat překročí částku 2 536 500 korun, stává se podnikatel plátcem DPH okamžitě.
Častou chybou bývá, že podnikatelé překročí limit a registraci k DPH přehlédnou – přitom povinnost vzniká zpětně a finanční úřad může doměřit daň včetně úroků. Další časté opomenutí je špatné rozlišení, kdy se u zahraničních prodejů uplatňuje česká a kdy zahraniční DPH.
Mnozí také zapomínají, že po registraci je třeba pravidelně podávat daňová přiznání, a to i v měsících, kdy se žádný prodej neuskutečnil. Pokud si provozovatel podá včas dodatečné daňové přiznání, bude pro něj stále platit povinnost uhradit úrok z prodlení.
„Ten může být podle výše částky a délky prodlení znatelný. I zde ale existuje možnost úlevy,“ připomněl ovšem advokát Jakub Šotník. „Když je daň včas doplacena a jsou splněny další zákonné podmínky, lze následně požádat o prominutí úroku z prodlení.“
Hrozí i pobyt za mřížemi
Pokud se ovšem ukáže, že šlo o úmyslné a rozsáhlejší krácení daně, může daňová správa předat celou věc policii. V krajních případech pak hrozí i trest odnětí svobody.
Právě včasné a dobrovolné podání dodatečného přiznání ale může podle Jakuba Šotníka v určitých situacích fungovat jako tzv. účinná lítost – a tím pádem předejít nejen sankcím, ale i dalším právním následkům.
Že Češi v e-shopech utrácejí skutečně stále více, dokládají červnové údaje z průzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Průměrná měsíční útrata za nákupy zboží v e-shopech na jednoho zákazníka byla v červnu druhá nejvyšší z celého prvního pololetí.
„Celý letošní rok dosud sledujeme růst výdajů na objednávky z internetových obchodů. Současně nás těší sledovat meziroční srovnání, které dosavadní úspěšný průběh z pohledu e-commerce potvrzuje,“ řekl Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.
„Zatímco v roce 2024 nakoupili on-line zákazníci v červnu zboží v průměru za 4 363 korun, letos to bylo o osm procent více – tedy 4 703 koruny,“ dodal Vetyška. Průměrný Čech, který na internetu objednává zboží, udělal v červnu v průměru 3,84 nákupu.
„Očekáváme, že v následujících měsících čísla dále porostou. Ve druhém pololetí jsou prodeje e-shopů tradičně silnější a potvrzují to i naše dlouhodobé statistiky,“ konstatoval Jan Vetyška.